A+ R A-

جعفری: وجه اشتراک مستکبران و استعمارگران از نگاه قرآن/ نفاق توأم با گردن‌کشی ویژگی استعمار انگلیس

جعفری: وجه اشتراک مستکبران و استعمارگران از نگاه قرآن/ نفاق توأم با گردن‌کشی ویژگی استعمار انگلیسقاسم جعفری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و کارشناس قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا در تشریح مشخصات استعمار، اشتراکات استعمار و استکبار و چرایی مبارزه با طاغوت از نگاه قرآن گفت: یک انسان دین‌مدار که بر مبنای توحید حرکت می‌کند اصول زندگی خود را با آموزه‌‌های دینی و وحیانی تنظیم می‌کند و بر این اساس تولی و تبری دو آموزه مهم دینی و از فروعات مهم اسلام است.

وی ادامه داد: تولی یعنی عشق‌ورزی به خدا، اولیاء خدا و کسانی که در مسیر تقویت بینان‌های دین خدا حرکت می‌کنند. تبری در نقطه مقابل تولی‌، یعنی برائت جستن از همه مظاهری که باعث دور شدن انسان از فطرت الهی خود می‌شود و بر این مبناست که در یک طرف حاکمیت الله شکل می‌گیرد و در طرف دیگر حاکمیت شیطان و طاغوت.

جعفری با بیان اینکه اصلی ترین ویژگی طاغوت، ظالم بودنش است، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَلا تَرْکنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکمُ النّارُ» (هرگز به ظالمان تکیه نکنید که اگر کردید سرنوشتتان آتش جهنم است). اما فارغ از این کلیات مبنایی در جوامع پیچیده امروز همیشه گروه‌ها و کشورهایی بودند و هستند که به دلایلی براساس زیاده‌خواهی طغیان ورزیده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: به عقیده من ریشه اصلی همه جرائم و جنایات زیاده‌خواهی و قانع نبودن به حق خود است که در سطوح مختلف بروز و ظهور یافته است. اگر کشورگشایی اتفاق می‌افتد به همین دلیل است و رهبران ظالم تصور می‌کنند باید منابع کشورهای دیگر را در اختیار بگیرند و مردم جوامع دیگر را به اطاعت از خود وادارند. اینجاست که خصیصه استکبار در انسان شکل می‌گیرد و انسانی که باید بندگی خدا را بکند خود را در جایگاه خدا قرار می‌دهد؛ کاری که فرعون انجام می‌داد.

حق‌پنداری و خودشیفتگی، مشخصه مشترک استکبار و استعمار

جعفری عنوان کرد: معمولا گروه‌ها، حکومت‌ها و انسان‌های مستکبر دچار نوعی غرور و خودشیفتگی هستند و خود را در سطحی بالاتر از بقیه دانسته و لذا می‌خواهند دیگران را به خدمت خود درآورند و از همین جهت خیرخواهی دیگران را نمی‌پذیرند همانطور که خیرخواهی پیامبران را در طول تاریخ نپذیرفتند؛ «وَ لكِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ».

این نماینده سابق مجلس ابراز کرد: نشنیدن حرف حق دیگران یکی از ویژگی‌های استکبار است که در صحنه بین‌الملل به شکل هژمونی و سلطه بر ملت‌های ضعیف بروز و ظهور می‌یابد. مستکبران حرف خود را حق می‌دانند و همانطور که‌در سوره نوح آمده است: «وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا» (و من هر بار كه آنان را دعوت كردم تا ايشان را بيامرزى انگشتانشان را در گوشهايشان كردند و رداى خويشتن بر سر كشيدند و اصرار ورزيدند و هر چه بيشتر بر كبر خود افزودند).

جعفری یادآور شد: مستکبران با وجود همه خیرخواهی، برطی مسیر اشتباه خود اصرار می‌ورزند و بر لجاجت می‌کنند. امروز نیز استعمارگران چنین رفتار می‌کنند و می‌گویند ما قوانین بین‌المللی را وضع می‌کنیم و حقوق بشر آن چیزی است که ما بیان می‌کنیم. بر همین اساس در حقوق بشر و حقوق بین‌الملل منابع و مراجعی تعیین می‌کنند که یکی از آنها ارزش‌های پذیرفته شده نزد ملل متمدن است و بعد خود را ملل متمدن معرفی کرده و بقیه کشورها را وادار به تبعیت از این ارزش‌ها می‌نمایند.

استکبار هیچگاه بر عهد و پیمان خود نمی‌ایستد

وی با اشاره به عهدشکنی به عنوان دیگر ویژگی‌ استعمار و استکبار، گفت: در سوره توبه آمده است که «قَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ» (با پيشوايان كفر بجنگيد چرا كه آنان را هيچ پيمانى نيست). در همین قضیه برجام که بارها رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و حتی معاهدات گذشته در طول تاریخ به ویژه از دوره قاجار به بعد، سلطه‌طلبان هرجا که به نفعشان بوده تفسیر به رای کردند و عهد و پیمان خود را شکستند و منافع طرف مقابل را به خطر انداختند.

جعفری اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های استکبار که به خوبی در رفتار استعمار انگلیس در طول تاریخ قابل مشاهده است نفاق توأم با گردن‌کشی است. زمانی فردی نفاق دارد اما این نفاق با خوف همراه است اما زمان دیگر فرد منافق از موضع بالا و مقتدرانه صحبت می‌کند و می‌گوید برای عمران و آبادی به کشور شما آمدم.

در همین قضیه حمله آمریکا به عراق و افغانستان پس از حملات ۱۱ سپتامبر ادعای امریکایی‌ها این بود که آمده‌ایم افعانستان و عراق را آزاد کنیم و بسازیم. استعمار انگلیس با اطلاعات دقیق وارد سرزمین‌های اسلامی می‌شد و وقتی شناخت خوبی از فرهنگ و نقاط ضعف و قوت ملت‌های مسلمان کسب می‌کرد برنامه‌ریزی لازم را برای استعمارگری و سلطه را انجام می‌داد. لذا خطرناکی انگلیس به همین دلیل است.

وی تصریح کرد: در واقع از نگاه قرآن، استکبار در عین حال که مشغول مفسده و افساد فی‌الارض است ادعای اصلاح و عمران می‌کند؛ «قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ. أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ». امروز جهان غرب به رهبری آمریکا ادعای ایجاد صلح، ثبات و امنیت را در جهان می‌کند اما آنچه در عمل انجام می‌دهد فساد، کشتار و جنایت است.

تفرقه بینداز و حکومت کن؛ ایده همیشگی مستکبران و استعمارگران در طول تاریخ

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از دیگر مشخصات مستکبران و استعمارگران، تفرقه‌افکنی در میان ملت‌ها، اقوام و گروه‌ها براساس همان ایده همیشگی «تفرقه بینداز و حکومت کن» است که نمونه چنین کاری نوع تقسیم امپراتوری عثمانی پس از فروپاشی آن بود. انگلیس و فرانسه به عنوان استعمارگران و قدرت‌های آن روز به شکلی مرزهای کشورهای اسلامی را مشخص کردند که همواره کشورهای اسلامی با هم مشکل داشته باشند تا هر وقت خواستند برای کسب منافع بیشتر، این کشورها را تحریک به درگیری با هم کنند.

جعفری اظهار کرد: استخفاف و تحقیر دیگران از دیگر مشخصه‌های استعمار و استکبار است. قرآن در مورد فرعون می‌فرماید: «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ». استعمارگران معتقدند دیگر کشورها نباید پیشرفت کنند و امروز هم می‌گویند تکنولوژی‌های پیشرفته باید نزد ما بماند. دعوای غربی‌ها با جمهوری اسلامی در بحث هسته‌ای بر سر بمب نیست چون می‌دانند ما به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای نیستیم. آنها می‌دانند اگر جمهوری اسلامی به رادیوداروها دست پیدا کند و از این علم و فناوری در پزشکی، کشاورزی، کشتیرانی و ... استفاده کند ده‌ها برابر نفت می‌تواند مفید باشد لذا آنها همواره می‌خواهند این مسئله را به کشورهای دیگر القا کنند که مصرف‌کننده هستند و باید تولیدات غربی‌ها را مصرف کنند.

به انحطاط کشاندن اخلاقی و توسعه فقر؛ سیاست همیشگی استعمار انگلیس در ایران

وی عنوان کرد: مشخصه مهم استکبار که استعمار انگلیس نیز در طول تاریخ آن را نشان داده، انحطاط اخلاقی و فرهنگی، تضعیف اقتصادی و توسعه فقر در کشورهای مستعمره بوده است که قرآن هم می‌فرماید: «الشَّيْطانُ يَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ». اساسا واردات منورالفکری به کشورهای اسلامی از همین باب بوده است.

استعمارگران می‌گفتند اگر می‌خواهیم این کشورها در اختیار و تحت سلطه ما باشند باید مفاهیم ارزشی و هویتی را از آنها بگیریم و به لذت‌ها یا مصائب دنیا مشغول کنیم.

جعفری تأکید کرد: اگر بخواهیم بگوییم انگلیس چیست و آیا می‌توان به آن اعتماد کرد باید به قرآن، نهج‌البلاغه و تاریخ رجوع کنیم که ما را دعوت به عبرت می‌کنند. امام علی(ع) در نامه معروف‌شان به امام حسن(ع) می‌فرمایند: « من با گذشتگان نبودم اما چنان در آثار آنها مطالعه کردم که گویی از اول تا آخر با انها بودم»، قرآن هم می‌فرماید: «سیروا فی الارض»؛ که این سیر هم آفاقی و هم انفسی است که بخشی از آن همین مطالعه تاریخ است.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: امروز هم باید بررسی کنیم که انگلیس چه دستاوردی برای ما داشته و چه اقداماتی را به نام اصلاح و آبادانی در کشور کرده است. از قرارداد تنباکو تا نهضت مشروطه و استخراج نفت، انگلیس جز به سلطه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بر کشور و مردم ایران نمی‌اندیشیده است. به عبارتی حضور انگلیس جز از دست رفتن عزت دنیا و آخرت نتیجه دیگری برای ملت ایران نداشته است. قرآن از همین روست که بر عبرت‌گرفتن از تاریخ توصیه کرده تا در پیچ و خم‌های روابط بین‌المللی فریب لبخندهای آنان را نخوریم.

جعفری در پایان اظهار کرد: لذا ایجاد فتنه ویژگی دیگر مستکبران و استعمارگران است. از نگاه قرآن فتنه به این دلیل بالاتر از قتل است که در قتل یک نفر یا عده‌ای کشته می‌شوند اما فتنه، بی‌ثباتی، ناامنی و کشتار مدام و مستمر است و بعضا ملت‌ها در اثر فتنه استعمارگران هویت و عزت خود را از دست داده‌اند. انگلیسی‌ها تاکنون نیز اینگونه با کشورهای اسلامی در همه زمینه‌ها برخورد کرده‌اند و هیچ وقت خیرخواه آنان نبوده‌اند./

انتهای پیام

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
91
233
1638381
سه شنبه، 04 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...