A+ R A-

جای خالی اندیشکده‌های جدی، اثرگذار و کارا در کشور

جای خالی اندیشکده‌های جدی، اثرگذار و کارا در کشورقاسم جعفری عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه طی یادداشتی به برکات سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی اشاره کرد و در ادامه هم پیشنهاداتی را برای رفع مشکلات کشور بیان کرده است.

 

متن این یادداشت به شرح زیر است:

« یادم هست همه تلاش کردند که او به منزل خویش بیاید و مردان و زنان این خطه از مملکت خویش را مورد تفقد قرار دهد. مسئولان و متولیان وقت به هر دری زدند و هر که را که احتمال بار یافتن به محضرش بود واسطه کردند. مسئول کشوری یا لشکری هم فرق نمی‌کرد. یادم هست اولین درخواست از رییس وقت قوه قضاییه در سفر استانی ابلاغ خواسته و شوق یکپارچه مردم و مسئولان برای آمدن آن عزیز به دیار مرزداران غیور و مردمان پرتلاش خراسان شمالی بود.

مردم (به استناد حضور با شکوه و کم نظیر در مراسم استقبال که روز موعود همگان دیدند. ) بیش از مسئولان برای تحقق سفر لحظه شماری می کردند. دانشجویان پیام نور در سال 89 ( تاریخ دقیق در اسناد دانشگاه موجود است.) با امضای طوماری حدود ده هزار جوان دانشجو در واحدهای مختلف خطاب به رهبری معظم و طرح خواسته یکپارچه ساکنان این خطه برای سفر به استان کار قشنگی کردند که جواب ناشی از لطف دفتر معظم له مبنی بر دریافت پیام و اقدام به موقع و صلاحدید رسما اعلام شد. بالاخره انتظار سر آمد و قدوم کریمانه آن مهمان عزیز بر سرزمین خوبی‌ها ، رشادتها، دیار قالی، خراسان شمالی که خود آن بزرگوار با تاکید بر باب الرضا بودنش آن را گنجینه معرفت ها نامید نهاده شد.

سفر در شرایطی اتفاق افتاد که اوضاع استان نفس گیر بود و گشایش های این واقعه مبارک را همه احساس کردند. خراسان شمالی برای هفته‌ای پایتخت ایران، بلکه جهان اسلام شد و همه دنیا پیام تمدن و اقتدار ایران را از بجنورد رصد می کردند. حرف‌های تمدنی رهبر حکیم و فرزانه در خراسان شمالی نقشه راه ماندگار و آیینه عمل مداوم تمام ملت شد.

سبک زندگی ایرانی اسلامی یکی از اصیل‌ترین و دلنشین‌ترین نظریه های علمی و اجتماعی بود که ایشان طرح کردند.

در همین سفر بود که افق دور دست و عمق استراتژیک نظام اسلامی را با بیانی رسا در معرض نگاه و قضاوت جهانیان نهادند ؛ آن جا که فرمودند: «ملت ایران یک رسالت مهم بر دوش خود احساس می کند و آن هم احیای تمدن نوین اسلامی است.»

در این سفر بود که نظریه جمعیت را تبیین کردند و فرمودند :« اگر هم زمانی کنترل جمعیت در کشور ضرورتی داشته است اما همه ما در ادامه اشتباه کردیم و باید توبه کنیم .» کشور به نیروی جوان، کارا و با نشاط به عنوان موتور محرکه نیاز مند است. تعبیرشان آن بود که ما به کسی می‌مانیم که شیر آبی را بر روی باغچه گشوده و دیگر یادش رفته ببندد ضررهای کنترل غیر علمی و در عین حال حاکی از توطئه و یا لااقل سوء نیت و بدخواهی غربیان با تشویق های متنوع در این موضوع بر همه آشکار است. مثلا چرا باید کشور مصر که هم ردیف ما بود امروز 104 میلیون جمعیت داشته باشد و ما کم تر از 80 میلیون؟ آیا حمایت آنان از طرح کنترل جمعیت در عین مخالفت با بسیاری از ابعاد و سایر جریانات جاری در این کشور حتی در عرصه های علمی و فناوری، سوال برانگیز نیست؟

نظریه مسجد طراز اسلامی با طرح ایجاد پویایی و همکاری منطقی بین اضلاع مثلث امام جماعت، پایگاه مقاومت مسجد ( بسیج ) و کانون فرهنگی هنری یکی از برکات همین سفر بود.

یادم هست که رسانه‌های بیگانه و دشمنان نظام تمام تلاش خود را برای بهره گیری از محرومیت‌های استان و ترغیب مردم جهت عدم حضور در مراسم استقبال به کار گرفتند. اما پاسخ مردم دیدنی، ماندنی، قاطع و تمام کننده بود. البته مهمان عزیز هم بی چون و چرا در قول و فعل در قدردانی از این خوبان سنگ تمام گذاشت . یادم هست تنها در جلسه پایانی هیات دولت حدود پنج بار از مردم تشکر کردند و حلاوت این سپاس تا به آن جا رسید که 6 ماه بعد در پیام نوروزی سال بعد نیز مردم این دیار را به واسطه حضور و معرفت ستودند.

صد البته که برکات سفر به این برنامه‌ها ختم نشد چون بنیان‌های این سفر بر ستون‌هایی قوی و کارشناسانه نهاده شده بود. قبل از سفر از تمام مسئولان ذیربط هم، شرایط حوزه کاری و هم پیشنهادها با دقت مطالبه شده بود. مثلا تک تک نمایندگان مجلس را با پیشنهادهای مکتوب و توضیحات شفاهی مهمان بخش مربوطه بیت کردند تا مطالب مفیدشان در برنامه ها و مصوبات سفر لحاظ شود. استانداری هم مامور جمع اوری و تلفیق مطالب و پیشنهادات فرمانداری ها، ادارات کل و نهادهای دیگر بود. برای ما یقین بود که ملاحظات و نظرات مردمی و گروه های نخبگانی هم به دقت دیده شده است. از این رو وقتی رهبری در جمع‌های مختلف و شهرستان‌های مقصد سفر، حرف می‌زدند، گاه به نکات ریز، نقاط جغرافیایی، توانمندی ها، محصولات محلی و خورده فرهنگ هایی اشاره می کردند که بسیاری از اهالی به آن وقوف نداشتند.

نحوه بیان و بهره گیری رهبری از مطالبی که شاید از چندین کانال متفاوت گرفته بود حقیر را به این طمانینه خاطر رساند که تیم های مختلف بیت در دریافت، جمع بندی و انتقال مطالب به ایشان انصافا مراعات امانت کرده اند.

شالوده صحبت حقیر در محضر رهبری به عنوان نماینده مردم، با ملاحظه شرایط آن روز جامعه بر موضوع ریزش ها و رویش های انقلاب استوار شد که به اظهار بسیاری از حاضران با نگاه های سیاسی متفاوت با عکس‌العمل مهربانانه ایشان روبرو شد. گر چه در بحث توسعه استان هم اعلام کردم خواسته مردم اجرای اصول و بندهای قانون اساسی ( از جمله اصل سوم " رفع تبعیض " اصل 48 " توسعه متوازن " مواد برنامه بویژه بخش هایی که مساعدت هایی به مناطق کم برخوردار پیش بینی کرده ) است. البته ایشان بعدا در استانداری سر سفره ناهار که پس از پایان جلسه هیات دولت و اقامه نماز، به مناسبتی به خدمتشان رسیدم مورد تفقد مجدد قرار دادند، از مدت اسارتم پرسید و پس از تاملی فرمودند: «همین قدر می‌توانم بگویم که ما چیزی نداریم امیدوارم خداوند در آن طرف اجرتان را به احسن وجه عنایت کند.»

ناخود آگاه صحنه دیدار ایشان در سومین روز بازگشت از اسارت ( سال 1369 ) در ذهنم جرقه زد که ما 5 نفر بودیم و ایشان از خوشحالی بی سابقه خود برای آزادی اسرا و خیلی چیزهای دیگر که در آن سال های پر ماجرا بر کشور گذشته بود گفتند و ما هم به قدر وسع بخشی اوضاع اردوگاه اسارت را برایشان شرح دادیم . از فرصت بهره گرفتم و با اشاره به دیدار حدود دو ماه قبل جمعی از آزادگان با ایشان در تهران عرض کردم آزادگان منتظرند ان دیدارها باز هم تکرار شود و ایشان ضمن ابراز علاقه متقابل مساله را به مشیئت الهی واگذاردند.

رهاورد سفر حقیقتا همان گونه که ایشان در جلسه هیات دولت تشریح کردند می توانست جهشی را رقم بزند تا در یک زمان بندی مشخص در زمره 10 استان برتر قرار گیریم. در این سفر فارغ از توجهی که به جامعه هدف سازمان‌های امدادی چون کمیته امداد امام و بهزیستی شده بود، مصوباتی ارزشمند در زمینه محرومیت زدایی، پروژه های دامداری و کشاورزی، خدمات عمومی و شهرداری ها؛ مهار آبهای مرزی و سد سازی، طرح های گردشگری، طرح های مربوط به حوزه بهداشت و سلامت و بیمارستان ها، توجه به مسائل اموزشی و مدرسه سازی، عنایت به دانشگاه ها، تقویت زیربناهای نظامی و انتظامی از جمله نوسازی یا بهسازی پاسگاه های مرزی، حل مشکل پادگان شهید دلجویان ارتش و تحویل بخش های مقرره زمین آن به شهرداری برای بازگشایی خیابان ها و معابر و نیز احداث پروژه های مورد نظر، حوزه های علمیه، پروژه های فرهنگی و برخی امام زاده‌ها، ساخت ، تکمیل یا بازسازی مساجد و مصلاها، توجه به برخی طرح های صنعتی با نگاه به مناطق محروم و...کارهای بزرگی بود.

منابع اعتباری از سه منبع بیت رهبری، دولت و سازمان برنامه و بودجه در قالب طرح های ملی، یا پروژه‌های ملی استانی و منابع اختصاصی دستگاه ها پیش بینی شده بود. بانک‌ها تعهد کرده بودند که منابع اعتباری را تامین کنند. تجربه نشان داده بود که بهترین مصوبات در صورت عدم اهتمام مجریان، اجرای بد یا ناقص می‌تواند تبدیل به ضد خود شود لذا رهبری در جلسه هیات دولت با بیان یک شعر عربی " العلم یهتف بالعمل ان عملت و الا ارتحل" هوشمندانه تذکر دادند اگر به این معلومات خود از استان عمل نکنیم همه هیچ می‌شود. لذا همان زمان پیشنهاد کردم هیاتی سه ضلعی متشکل از نماینده بیت رهبری، افرادی از دولت و مجمع یا رییس مجمع نمایندگان استان برای نظارت بر حسن اجرای مصوبات و پایش مستمر و هوشمند شکل گیرد.

اما به هر تقدیر این گونه نشد و پی گیری های بعدی گواه آن بود که بیت ده ها درصد ( به اعتراف استاندار 40 درصد ) بیش از حصه معین شده اش ایفای تعهد نموده است که بر اساس خبر ها هنوز هم برای برخی موارد مساعدت های ویژه دارند. اما تعهد سایر بخش ها در هاله ای بلکه چاله ای افتاده است که چاره ای ندارم جز ان که به عنوان یک شهروند ابراز تاسف کنم. سایه بازی های سیاسی بر برخی تصمیمات و نحوه بد اجرای آن به جد آزار دهنده است. ( مثلا مصوبات مربوط به بخش گردشگری یا به تعبیری 1500 میلیارد تسهیلات مصوبه برای بخش های مختلف که بعدها دچار کلک‌های جاری بانکی شد و گفتند چون درصد سود تسهیلات اعطایی و منبع تامین آن در مصوبه ها معین نشده با با ارقام 20 یا 18 درصد و امثال در نظر گرفته شده که هیچ سرمایه گذاری را اجرای چنان طرح هایی در منطقه محروم ما صرفه اقتصادی ندارد. البته در قاموس دولت مکرم اعتدال ، این مقوله هم بر گرده دولت قبل نهاده شد. مع‌الوصف از برخی جاها و اشخاص که باید بلند گو و حافظ منافع مردم باشند به دلیل همگرایی افراطی با دولتی ها انتظاری برای پی گیری نیست لذا تقاضای تحقیق و تفحص از روند اجرای مصوبات به یک آرزو می ماند. گر چه از سازمان مستقلی چون سازمان شفافیت و مبارزه با فساد می شود تقاضا کرد که در این مقوله ورودی داشته باشد . اینک در آستانه سالگرد سفر می شود گفت ؛ ای کاش ! کسی در خصوص عقیم ماندن پروژه راه آهن گرگان بجنورد مشهد، راه آهن بجنورد اسفراین نقاب ، برخی سدهای معطل مانده است.

فاز دوم پتروشیمی خراسان که رییس هیات مدیره‌اش به خاطر وعده دولت مردان برایشان مجیزخوانی‌ها کرد ،( کاش ایشان با کسری از حمیت برای به سامان رسیدن پروژه ای که مستقیم مسوول آن است تلاش می کرد. ) سرنوشت شمش آلومینا، وعده دولت در اتمام دو بانده شدن جاده بجنورد جنگل گلستان و.. پاسخگو بود. کاش استاندار فرهیخته، صادقانه روشن می‌کرد ماجرای کلنگ زنی و عملیاتی کردن پروژه معروف به " پالایشگاه 100 هزار بشکه ای کال ایمانی " و آگهی و ثبت نام برای استخدام کارگر در ماه های منتهی به انتخابات و بعد هم ورود دستگاه قضا به دلیل اعمال غیرقانونی چه بوده است. گر چه این پروژه یک بار هم در زمان انتخابات مجلس با بر زمین زدن قربانی توسط کاندیداهای دولتی هزینه شد. اینک بسیاری از خبرنگاران و جراید و رسانه های محلی و استانی که تعدادشان اصلا زیاد نیست برای انعکاس حرفی جدای از هژمونی دولتی ها معذوریت دارند .بماند که تعدادی خود پیش قراول هجمه به منتقدین و مجری تصمیمات و منویات پشت صحنه سواران بر قدرتند.

اما شنیده ام که در سالگرد سفر پر خیر و برکت رهبری معظم مقرر است تا تولیت معظم آستان قدس رضوی سفری رسمی به استان داشته باشد. این حرکت درست را به فال نیک می‌گیرم و بانیان بویژه امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه در استان سپاسگزارم و عرض می کنم؛ حضرت آقای رییسی عزیز ! شما به خطه ای سفر می کنید که مردمش میزبان آخرین جلسه انتخاباتی حضرتعالی بودند. آن شب ساعت ها منتظر ماندند تا بگویند به رغم همه شرایط نامطلوب و فشارهای ارباب قدرت و ثروت ، سلیقه اکثریت مردم استان متفاوت از راه دولت است . ( به گواه نتیجه انتخابات ) این جا سرزمین باب الرضا و گنجینه معرفت هاست.

دولتی ها در تخریب شما و راه شما کم نگذاشتند. در جریان انتخابات و شاید پس از آن، به گواه رسانه ها عالی ترین مقام اجرایی استان امداد رسانی به زلزله زدگان را تبدیل به شبهه عرضه غذای مسموم کرد. رییس بعضی دانشگاه ها برخی اعضای علمی را به دلیل حمایت انتخاباتی از شما مورد هشدار قرار دادند. امید است رهاورد سفر شما در تفقد از مردم و نیروهای ارزشی و انقلابی و نیز عرضه طرح های عمرانی و فرهنگی که احتمالا متولیان امر قبلا تقدیمتان کرده اند یاد آور روزهای خوش مهر ماه 1391 باشد. می ترسم رندانی که در عرضه ادبیات غیر فاخر و نسبت های ناروایی چون حبس و اعدام به جنابعالی در سطح استان، کمتر از رقیبتان مایه نگذاشتند بی آن که شما بخواهید گردتان هاله شوند و بر آنانی ریشخند بزنند که صادقانه برای ارزش ها و احیای فرهنگ انقلابی سنگ شما را به سینه زدند. و اینک هم از جانب تکیه زدگان بر قدرت تحت فشارند. متواضعانه عرض می کنم خبر همه شان را بگیرید چه آنانی که از اول در رکاب جنابعالی حاضر شدند و در روزهای غربت ستاد را فعال کردند و چه آنانی که پس از اقدام ارزشمند سردار قالی باف به این قافله پیوستند . گر چه همگان باید واقف باشند که جنابعالی سفیر رضوی هستید و نماینده ولی امر . پس قطعا آنچنان که از عالم فرهیخته ای چون شما انتظار می رود همگان را فارغ از جناح بندی های رایج مورد نگاه مهرآمیز خویش قرار خواهید داد.

در آخر مایلم هرچند دیر هنگام پیشنهادی را تقدیم کنم. ثمره رایزنی‌ها، اندیشه و تامل و تجربه این حقیر که البته مورد تایید بسیاری از اساتید و فرهیختگانی قرار گرفته که توفیق طرح مطلب در خدمتشان داشته ام آن است که در کشور ما جای اندیشکده‌های جدی، اثر گذار و کارا خالی است. ما به افرادی عالم و صاحب نظر نیازمندیم که فارغ از مسوولیت اجرایی و حضور مستقیم در صحنه به طور فردی و گروهی بنشینند و به صورت تخصصی به مسائل بپردازند و در تعامل دو سویه آنان در کنف حمایت مادی و معنوی نهادهایی که توان دارند قرار گیرند و از آن سو ثمره فکر خود را بی منت و مخلصانه در اختیار تصمیم سازان و تصمیم گیران قرار دهند.

این اندیشکده‌ها می‌تواند در عرصه ملی و یا استانی شکل گیرد. برای نمونه و به عنوان پایلوت ایجاد این اندیشکده را در چهار کمیته 1 - اقتصادی 2 - گردشگری 3 - فرهنگی آموزشی 4 - صنعتی با حمایت و عنایت تولیت معظم آستان مقدس رضوی در خراسان شمالی پیشنهاد می کنم.

ضمنا بر این نکته تاکید می‌کنم که این اندیشکده ها در دنیا و بویژه کشورهای پیشرفته و صنعتی مرسوم و اثر گذارند . برای اطمینان عرض می کنم این اندیشکده‌ها در مرحله اول می‌تواند کار رصدی انجام دهد و ثمره کار فکری خود را توام با راه حل های پیشنهادی در موضوعات تخصصی به عنوان ناصح خیرخواه در اختیار مراجع و مراکز مسوول و ذیصلاح بگذارد. نمونه چنین کاری هم ، اکنون موجود است.»

انتهای پیام

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
24
797
1639346
پنج شنبه، 06 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...