A+ R A-

عصر اترک؛فعالیت سفارتهای غربی در ایران بدون هماهنگی آمریکا و اسرائیل ساده انگاری است/ دولت در تعامل با غربی ها کارنامه انقلابی ندارد

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد:

 

 

فعالیت سفارتهای غربی در ایران بدون هماهنگی آمریکا و اسرائیل ساده انگاری است/ دولت در تعامل با غربی ها کارنامه انقلابی ندارد

 
قاسم جعفری گفت: فعالیت سفارت خانه های کشورهای غربی در ایران قطعا بدون هماهنگی آمریکا و رژیم صهیونیستی در واقع ساده انگاری مسئله خواهد بود.
فعالیت سفارتهای غربی در ایران بدون هماهنگی آمریکا و اسرائیل ساده انگاری است/ دولت در تعامل با غربی ها کارنامه انقلابی ندارد,
 

قاسم جعفری، کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با جاسوس بودن سفیر آلمان در ایران در گفتگو با خبرنگارعصراترک اظهار داشت: اروپایی ها معمولا افراد ویژه را جهت انجام ماموریت به ایران اعزام می کنند، که این مختص سفارت انگلیس و آلمان نیست.

وی ادامه داد: سازمان های بین المللی که در ایران نمایندگی و فعالیت دارند، افرادی را برای اعزام به ایران انتخاب می کنند که به صورت چند منظوره در پوشش مسئولیت اصلی، اهداف مدنظرشان را نیز دنبال کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه بی ارتباط دانستن قضایا در معادلات سیاسی بین المللی یک ساده انگاری است، گفت: در عرصه معادلات سیاسی و روابط بین المللی معمولا، لایه های پیچیده ای جریان دارد، لذا منطقی نیست هر قضیه را منفک از قضیه های دیگر تلقی کرد.

جعفری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هیچ کشوری بدون سنجش نبض کنشی در یک کشور دیگر دست به عملیات اثرگذار در روابط فی ما بین نمی گذارد.

وی تاکید کرد: به طور نمونه زمانی که آلمان با آگاهی کامل از اینکه حزب الله یکی از بازوهای اصلی رساننده پیام انقلاب اسلامی به دنیا است، تصمیم می گیرد تحت عنوان مبارزه با تروریسم، حزب الله لبنان را تحت فشار قرار دهد، بیانگر این است که ابتدا کنش ها و واکنش های احتمال را سنجیده است.

جعفری تصریح کرد: وقتی یک کشور نبض دولت مقابلش را بسنجد و نسبت به واکنشی که دریافت خواهد کرد آگاهی پیدا کند، قطعا اقداماتش را در همان راستا پیگیری و اجرایی می کند.

 

سفارت خانه های غربی در ایران مدام، سعی در مسئله آفرینی دارند

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: دستگیری اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که همچنان در بند است و درج حزب الله در لیست تروریست نیز از این قاعده پیروی می کند و آن ها قطعا نبض سنجی را انجام و بعد از آن اقدام به این کار کردند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر این است که سفارت خانه های غربی در ایران با تقسیم کار در مقاطع مختلف سعی می کنند مدام در ایران مسئله آفرینی داشته باشند.

جعفری با اشاره به اینکه اروپایی ها مدام به دنبال مسئله سازی در ایران هستند، گفت: حضور سفیر انگلیس در بین معترضین اغتشاشات آبان 98، باتوجه به اینکه هیچ ارتباطی به کار دیپلماتیک وی نداشت، به وضوح بیانگر گسترش فتنه بود.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: فعالیت سفارت خانه های کشورهای غربی در ایران قطعا بدون هماهنگی آمریکا و رژیم صهیونیستی در واقع ساده انگاری مسئله خواهد بود.

جعفری با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که سابقه آلمان در بدخواهی برای ملت ایران ثابت شده است، ادامه داد: تمام بمب ها و مواد شیمیایی که صدام در جنگ علیه ملت ایران استفاده کرد اهدایی دولت آلمان و شرکت های آلمانی بود، همچنین دستگیری دیپلمات ایرانی، فریب کاری در بحث برجام، تحریم ها و اینستکس نشانگر خباثت این کشور است.

وی مسئولیت دست در اندرکاران امر در پذیرش دیپلمات های خارجی و مراقبت قانونی بعدی، از رفتار و فعالیت آنها را مهم و ضروری خواند و گفت: زمان معرفی یک سفیر، اسناد معرفی فرد موردنظر جهت دریافت اعتبارنامه ارسال می شود.

جعفری گفت: با بررسی اسناد دریافتی از فرد معرفی شده به عنوان سفیر اگر عدم سابقه دوستی با کشور مربوطه دیده شود، استوارنامه صادر نمی شود و در آن کشور پذیرفته نخواهد شد.

وی اضافه کرد: لذا در ایران وظیفه دولت و نهاد های مربوطه مهم است که باید مسئولیت پذیری را در اولویت قرار دهند.

 

دولت فعلی در تعامل با غربی ها کارنامه انقلابی ندارد

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دولت فعلی تقریبا در خصوص تعامل با غربی ها کارنامه انقلابی مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت ندارد، اظهار داشت: برخورد تند با کشورهای شرقی، همسایه یا خاورمیانه در صورت انجام عملی برخلاف قوانین، به خوبی این بیان را تصدیق می کند.

وی یادآور شد: این درحالی است که در مقابل با کشورهای اروپایی رفتارهای ملایمت آمیزی دارند، گاها ملایمتی فراتر از کنش های دیپلماسی، در صورتی که در عرصه دیپلماسی حتما باید روش های خاص مدنظر داشت.

جعفری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی هایشان که فرمودند: " الحمدالله من دیپلمات نیستم من انقلابی هستم" گفت:  بیانات ایشان به این معنا نیست که رهبری به اصول دیپلماسی دنیا آگاهی ندارند، بلکه می خواهند این نکته را بیان کنند که نوعی از دیپلماسی در جمهوری اسلامی جواب می دهد که مبتنی بر مبانی دینی و انقلابی باشد که در حال حاضر کشور در حسرت وجود چنین مسئله ای است.

وی با بیان اینکه رفتارهای فرا دیپلماتیک یک سفیر شاید ناشی از احساس امنیت و عدم برخورد قاطع باشد، گفت: معمولا نمایندگی کشورها وقتی می خواهند فعالیت هایی در یک کشوری داشته باشند جانب احتیاط را مراعات می کنند و عدم رعایت جوانب احتیاط در واقع برگرفته از احساس راحتی است که در آن کشور دارند.

جعفری با بیان اینکه با قاطعیت  نمی توان اعلام کرد که چراغ سبز رسمی به سفیران غربی نشان داده شده است، گفت: اما رفتار برخی از سفرا نشان دهنده این است که از نوع عمل و آنالیز رفتار دولتمردان به این تحلیل دست پیدا کرده اند، که بدون احساس خطر در جهت پیشبرد اهدافشان گام بردارند.

وی یادآور شد: امید است که این قضایا بصورت ریشه ای و اساسی حل شود اما تا زمانی که نوک پیکان انتظارتمان در جهت افق غربی ها تنظیم شده باشد، خیلی نباید حل قضایا را انتظار داشت.

 

انتهای پیام/ رحمانی

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
93
180
1620219
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...