A+ R A-

خبرگزاری ایکنا؛غیرت دینی در چارچوب احکام معنا می‌شود

 

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی با بیان اینکه غیرت دینی در چارچوب احکام شریعت معنا می‌شود، گفت: مرگ رومینا علت‎‌های مختلفی دارد، اما غیرت دینی به عنوان علت انجام این جنایت نیست.
 

مرگ رومینا به علت غیرت دینی نبود

قاسم جعفری، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه غیرت دینی در چارچوب احکام شریعت معنا می‌شود، اضافه کرد: غیرت دینی به این معنا است که چارچوب احکام شریعت دین را بدانیم، اگر شخصی قصد مجازات دارد باید مجازات با جرم تناسب داشته باشد که در مجازات رومینا این تناسب وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در احکام شریعت مجازات جرم مشخص است، افزود: گناه و اشتباهی که رومینا مرتکب شد، مجازات آن قتل نفس نبود و در حال حاضر عصر انتقام شخصی نیست و قانون است که مجازات را مشخص می‌کند.

جعفری با تأکید بر اینکه رومینا و پدر هر دو اشتباهی را مرتکب شده‌اند و عوامل مختلفی نیز بر روی آنها تأثیر داشت، ادامه داد: آنچه که این حادثه را فجیع‌تر می‌کند این است که قربانی دختر قاتل است و همین مسئله بسیار آزاردهنده است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد خراسان شمالی با بیان اینکه نگاه جرم شناسانه در این حادثه نیاز است، تصریح کرد: نگاه جرم‌شناسانه کمک می‌کند که آسیب‌شناسی و علت‌یابی کنیم و بررسی کنیم که زمینه‌های این اتفاق چه مسائلی هستند.

وی با اشاره به اینکه فقر اقتصادی، هجمه‌های شدید فرهنگی و... از علت‌های این حادثه است، اضافه کرد: فضای مجازی افسار گریخته، صنعت سینمای نامناسب و... موجب شده تا نسل جوان ما در معرض ضدارزش‌ها قرار گیرند.

جعفری با تأکید براینکه صنعت سینما به دنبال تجارت است، افزود: در صنعت سینما رقابت برای افزایش محتوای فیلم‌ها نیست بلکه رقابت در فروش بیشتر بلیط‌ها است و همین مسئله موجب شده تا آنگونه که باید در این حوزه موفق نباشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی افزود: بخشی از مسئولیت‌ها به عهده آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و صنعت سینما است که در این بخش‌های مختلف باید آگاهی و هنر زندگی کردن آموزش داده شود که از این مسئله غافل شدیم.

وی با تأکید براینکه جوانان و نوجوانان باید قدرت حفاظت از خود در برابر آسیب‌ها را داشته باشند، ادامه داد: رومینا به راحتی در دام شخصی افتاد که چندین سال از او بزرگتر بود و از همین جهت از خانه و خانواده خود فرار کرد و این نشان از ضعف اعتقادات دارد.

سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران تصریح کرد: ائمه جمعه‌ها در بیش از ۹۰۰ تریبونی که در اختیار دارند چندبار از اینگونه مسائل کاربردی صحبت کردند؟ این میزان توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.

جعفری با اشاره به اینکه پدر رومینا جنایت کرده است، افزود: قضاوت رومینا و پدرش کار ساده‌ای نیست، اما به طور قطع در جنایتی که پدر رومینا انجام داد، اطرافیان نیز نقش بسیاری داشتند و این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد که در شرایط حساس که طرف مقابل دارای فشار روانی بسیاری است، بیان کردن مسائلی که خشم آنان را بیشتر کند، می‌تواند حوادث بدتری را رقم بزند.

وی با تأکید براینکه رومینا تنها دختری نیست که با مظلومیت به قتل رسیده است، اظهار کرد: اینگونه اتفاقات بسیار رخ می‌دهد، اما یک اتفاق اینگونه آشکار می‌شود که باید این مسائل مورد عبرت قرار گیرد و برای پیشگیری از تکرار این فجایع برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
54
180
1620180
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...