A+ R A-

رادیو فرهنگ؛سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی معلمان،مغفول واقع شده است.99/03/31

عضو و سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در برنامه رادیو فرهنگ:

 

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی معلمان،مغفول واقع شده است.رادیو فرهنگ؛سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی معلمان،مغفول واقع شده است.99/03/31

 

 

دکتر قاسم جعفری عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس نهم،استادیار دانشگاه و سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران در برنامه ای با محوریت نقد سند تحول بنیادین،نظام رتبه بندی معلمان و اعتلای آموزش و پرورش کشوردر گفت:

ماهیت انقلاب اسلامی ایران از یک ماهیت فرهنگی برخوردار است به گونه ای که در همه جای دنیا اصلی ترین حرف انقلاب اسلامی را تحول تمدنی و فرهنگی آن می دانند و به تبع این رکن اساسی، این تغییر است که در آن نهفته است؛در همین زمینه روایتی هم وجود دارد و آن این است که "مومن کسی است که دو روز آن یکی نیست"و بنابراین جامعه اسلامی و ایمانی،جامعه ای است که پیوسته در حال رشد می باشد.

وی با اشاره به مشکلاتی که به طور طبیعی انقلاب اسلامی از سوی جهانخواران با آنها مواجه بوده است؛دغدغه مسولین بعد از گذشت از بحران های اولیه انقلاب را تغییر در جهت اعتلای نظام آموزشی دانست و افزود عقل جمعی همه آنهایی که میراث دار آموزش کشور بوده اند به این نتیجه رسیدند؛باید کاری انجام شود که ماندگاری داشته باشد.و البته این تغییر و تحول در برخی از مواقع تغییرات مبتنی بر آموزش و خطا بوده است که می توان به نظام های ترمی واحدی، سالی _ واحدی،نظام آموزشی قدیم و جدید، و اخیرا هم تغییر نظام آموزشی به 6-3-3 اشاره کرد که البته نشان از سردرگمی مسولین هم دارد.

در ادامه دکتر قاسم جعفری با اشاره به چند زیر نظام سند تحول بنیادین و سرفصل های آن که در ابتدای سند ( ارزش ها ماموریت چشم انداز هدف های کلان هدف های راهبردی کلان هدف های عملیاتی و راهبردی چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین)ذکر شده است  و با توجه به مطالب و موضوعاتی که این سند برخوردار است  بیان کرد: جای تعجب دارد که هیچ اتفاقی در نظام آموزشی آموزش و پرورش کشور نیفتاده است؛و این نشان دهنده آن است مرکبی که با این ساختار طراحی شده است نمی تواند باری که در این سند پیش بینی شده است را حمل کند.

وی با اشاره به این که رکن اساسی در آموزش و پرورش  در کشور دانش آموز است؛هدف و فلسفه این تشکیلات عریض و طویل را تعلیم و تربیت دانش آموزان ایران اسلامی دانست و نقص ساختاری و اداری و البته بسته بودن فکری مسولین را از مشکلات اجرایی نشدن سند تحول بنیادین دانست.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس و دولت برای اصلاح ساختار آموزش و پرورش  باید چه اقداماتی را  انجام دهند؟!این گونه پاسخ داد:

-در همه ساختاره به ویژه در این ساختار،رهبر سازمان باید فردی باشد که هم بر حوزه رسالت های کاری اشراف داشته و هم از انگیزه بالایی برخوردار باشد. باید افرادی چون دکتر حسابی وارد حوزه آموزش و پرورش شوند که ستون و استوانه علم باشند.سوال این جاست که بعد از شهیدان رجایی و باهنر، کدام یک از وزیران و مسئولان تحولی ایجاد نموده است؟اگر با شفافیت بیشتری در مورد این موضوع سخن بگوییم در آموزش و پرورش مظلوم ما،افرادی سکان هدایت آن را در دست گرفته اند که حتی یک روز هم در این حوزه نبوده اند و چه بسا در رزومه آنها کارهای اقتصادی یافت می شود و به یک باره از تصمیم گیری  برای این حوزه سر در آورده اند.اگر توجه کرده باشید برای تدوین سند تحول بنیادین بحث و تبادل نظر های بسیاری در تمامی زمینه های آن ایجاد شد ؛و به قول آقای حداد عادل این سند نتیجه تلاش حدود 700 نفر از صاحب نظران سراسر کشور است؛اما پس از تغییر دولت این سند به کلی کنار گذاشته شد و مسیری دیگر را در پیش گرفت.متاسفانه در سالهای اخیر استخدام و پذیرش نیروها بر اساس روند قانونی و طبیعی نبوده به طوری که با فشار دولت به مجلس و همچنین برگزاری دوره های پرفشار و حتی در مواقعی بدون آزمون به کارگیری نیروها صورت گرفته است و حتی برخی از نمایندگان هم به دلیل مشکلات حوزه های انتخابیه دخالتی در این امور نمی کنند که در دراز مدت معضلات موجود در نظام آموزشی ما کاملا مشهود است که  باید به این امر توجه ویژه ای شود.رادیو فرهنگ؛سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی معلمان،مغفول واقع شده است.99/03/31

این استاد دانشگاه در خصوص سوال نظام رتبه بندی معلمان این گونه پاسخ داد:

نظر مجلس و دولت درباره اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان همواره متفاوت بوده است به گونه ای که هر گاه مجلس آن را  مطرح کرده دولت آن را افزایش حقوقی جزئی تلقی نموده است؛در صورتی که با توجه به سند تحول بنیادین نظام رتبه بندی برای ارتقای کیفیت فرآیند آموزشی بوده است.و نتیجه این برداشت نادرست و تعمدی نارضایتی معلم، اولیاء دانش آموز و کل جامعه را در بر داشته است.

وی در پایان افزود:ما سند تحول بنیادین را نوشته ایم که به عنوان ویترین از آن استفاده کنیم و متاسفانه دولت آن را به کلی کنار گذاشته است که اگر فرمایشات مقام معظم رهبری نبود سند 2030 به اجرا گذاشته می شد.

انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
170
206
1622077
پنج شنبه، 09 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...