A+ R A-

خبرگزاری فارس؛شورای فرهنگ عمومی استان‌ها از صدر تا ذیل کار دستوری می‌کنند/ تصمیم‌گیری دور از واقعیات جامعه99/05/08

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران، با انتقاد شدید نسبت به عملکرد شوراهای فرهنگ عمومی در سطح کشور گفت: شوراهای فرهنگ عمومی از صدر تا ذیل کار دستوری می‌کنند و تصمیمات آن‌ها در خلأ از واقعیت جامعه گرفته می‌شود.

خبرگزاری فارس؛شورای فرهنگ عمومی استان‌ها از صدر تا ذیل کار دستوری می‌کنند/ تصمیم‌گیری دور از واقعیات جامعه99/05/08

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، شورای فرهنگ عمومی در کشور از جمله شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود که علاوه بر سطح کشور، در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز تشکیل می‌شود.

قاسم جعفری، نماینده بجنورد در مجلس نهم و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران در گفت و گو با خبرنگار فارس در بجنورد، با اشاره به وضعیت شوراهای فرهنگ عمومی در کشور اظهار کرد:  این شورا که پس از انقلاب شکل‌گرفته، در راستای مشخص کردن شرایط فرهنگ کشور و همچنین اثرگذاری و جریان سازی در فرهنگ زندگی و سبک زندگی مردم و جامعه باید قدم بردارد.

وی افزود: این مجموعه باید تجمیعی از آثار پژوهشی و تحقیقات فرهنگی گوناگون باشد و علاوه بر شناخت وضعیت فعلی و مشخص کردن نقاط ضعف و قوت، اهداف فرهنگی اجتماع باید تعیین و مسیر رسیدن به آن‌ها مشخص شود که بعضاً تحت عنوان مهندسی فرهنگی از آن یاد می‌شود.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ایجاد نهادها و برخی بسترها را در موضوعاتی نیازمند تحقق اهداف والای شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرهنگ عمومی کشور دانست و گفت: متأسفانه اهداف مهم و بلندی برای تشکیل این نهادها در نظر بوده اما اکنون در عمل این مجموعه‌ها تبدیل به میز و صندلی‌ها و اداراتی برای مسئولان شده است.

وی در ادامه با تأکید بر اهداف گوناگون شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها و کشور افزود: هدایت عمومی جامعه به‌منظور تحقق اهداف این شورا و سیاست‌های کشور در بخش‌های مختلف ازجمله وظایف شورای فرهنگ عمومی است اما متأسفانه هیچ‌گونه هماهنگی و هارمونی در بخش‌های مختلف کشور اعم از هنر، ورزش، سیاست و فرهنگ کار و بازار و سیار موارد این‌چنینی مشاهده نمی‌شود.

جعفری فرهنگ حاکم در فضای دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش و حتی طلاب را متأثر از عدم مهندسی فرهنگی مناسب در کشور دانست و تصریح کرد: پیوست فرهنگی ازجمله تصمیمات و قوانینی بود که باید در طرح‌های اقتصادی و اجتماعی لحاظ می‌شد تا تمامی این نگاه‌ها در آن اعمال شود و شکوفایی فرهنگی در جامعه را رقم می‌زد.

وی عدم آشنایی مردم و حتی بسیاری از مطلعین از وضعیت شورای فرهنگی در استان‌ها و شهرستان‌ها را شاخصی ساده برای عدم اقدام مناسب آنان برشمرد و گفت: برخی نهادها همچون نهادهای رهبری در دانشگاه‌ها و تبلیغات اسلامی به‌عنوان جزئی از این مجموعه‌های فرهنگی باید پاسخگو باشند که برای تحقق اهداف در نظر گرفته‌شده برای آنان در فرهنگ عمومی چه کرده‌اند و چه کارایی داشته‌اند.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان با تأکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی در ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف می‌شود، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به‌طور مشخص و صریح فشل است و ۸۰ درصد از اعضای آن حتی در صورت داشتن حکم عضویت، باید استعفا دهند و این مجموعه را ترک کنند زیرا تاکنون کارایی مناسبی نداشته‌اند.

وی خروجی شورای فرهنگ عمومی در کشور را غیرقابل‌توصیف و خاطرنشان کرد: شوراهای فرهنگ عمومی از صدر تا ذیل به انجام کارهای دستوری مشغول‌اند و در خلأ از واقعیت‌های جامعه عمل کرده‌اند.

جعفری نگاه حاکم در پرداختن به شوراهای فرهنگ عمومی را مناسبتی بیان کرد و گفت: هرکدام از اعضای این شورای به‌صراحت بیان کنند که به چه میزان مطالعه دارند یا اشعار فاخری را در حافظه خوددارند یا در بخش‌های مختلف هنری و فرهنگی همچون نویسندگی چه اثری را تولید کرده‌اند و به‌طورکلی شخصاً چه تلاش‌های فرهنگی داشته و در عرصه فرهنگ چه کاره‌اند.

وی با تأکید بر عدم کارایی شوراهای فرهنگ عمومی در استان‌ها و شهرستان افزود: اثرگذاری  این مجموعه در جامعه ناملموس است زیرا می‌توان با مثال‌هایی می‌تواند به آن رسید که تاکنون این مجموعه در خراسان شمالی برای برگزاری مراسم‌های جشن، عروسی و حتی عزا چه تصمیم‌گیری‌های جریان سازی و فرهنگی را داشته و چه اقدام و عملکردی در راستای غنی‌سازی و معرفت افزایی برنامه‌های جشن و عزا کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین خلأ فعلی شورای فرهنگ عمومی را تهی بودن از افراد دارای سبقه فرهنگی توصیف کرد و گفت: افرادی در این مجموعه‌ها باید بر کرسی بنشینند که شخصاً سبقه فرهنگی داشته باشند و فقط عناوین مسئولیت‌های فرهنگی را یدک نکشند بلکه سوز فرهنگ را در دل پرورانده باشند.

وی تقویت شخصیت‌های حقیقی شورای فرهنگی عمومی از افراد مؤثر در عرصه فرهنگ کشور را راهی برای ارتقا جایگاه این شورا بیان کرد و ادامه داد: به عنوان مثال متأسفانه وزرای علوم و آموزش‌وپرورش به فراخور جایگاه مورد شناخت برخی افراد قرارگرفته‌اند و خودشان در فرهنگ و تربیت جامعه نقش مؤثر و جایگاه خاصی را نداشته‌اند.

جعفری گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی و عدم تربیت نیروهای فرهنگی قوی در بخش‌های مختلف کشور را خلای مهم برشمرد و گفت: اگر افراد فرهنگی و قوی در کشور بودند امروز شوراهای فرهنگ عمومی از این افراد استفاده می‌برد و غنی می‌شود و اثرات آن در جامعه مشخص می‌شد.

وی تصریح کرد: در تحلیل جریانات فرهنگی جهان، کشور و حتی استان تاکنون شورای فرهنگ عمومی چه اقدام و تحلیلی را به جامعه ارائه داده که اجزای مختلف کشور و شئون گوناگون خود را با آن هماهنگ کرده باشند.

«عدم فعالیت انجمن آثار و مفاخر استان‌ها و کشور» نقطه‌ضعف دیگر شوراهای فرهنگ عمومی بود که جعفری به آن پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهمی که انجمن مفاخر و آثار استان باید انجام می‌داد احیا این گنجینه‌های انسانی و معرفی آن به جامعه به‌خصوص قشر جوان بود که متأسفانه این اقدام هم به‌درستی انجام‌نشده است.

وی در انتها با تأکید بر اینکه اهداف و ایجاد شورای فرهنگ عمومی کار مناسبی بود اما در عمل ضعیف بوده است، افزود: برخی اعضای این شوراهای فرهنگ عمومی حتی ادبیات توهین‌آمیزی در کلمات و سخنرانی‌های خوددارند حال‌آنکه قرار است این فرد به‌عنوان عضوی از این شورا برای مردم و جامعه تصمیم‌گیری کند که نشان می‌دهد با ضعف‌های جدی در عرصه اجرایی به‌اصطلاح آبی برای مردم گرم نمی‌شود.

انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
141
381
1637384
شنبه، 01 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...