A+ R A-

خبرگزاری فارس/تابستان داغ دامن خود آمریکایی‌ها را گرفت/ قرارداد ایران و چین راه شکستن تحریم‌ها؛99/05/12

سخنگوی کانون دانشگاهیان گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند آمریکایی‌ها می‌خواستند  با تابستان داغ برای ما مشکل درست کنند اما امروز تابستان خودشان داغ شده و تابستان داغ دامن خود آمریکایی‌ها را گرفت.خبرگزاری فارس/تابستان داغ دامن خود آمریکایی‌ها را گرفت/ قرارداد ایران و چین راه شکستن تحریم‌ها؛99/05/12

 

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، قاسم جعفری سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی طی نشستی در این خبرگزاری به بیان مواضع کانون درباره مسائل و اتفاقات اخیر کشور و منطقه پرداخت.

 

* گویا آقای خوئینی‌ها و دوستانش از قانون اساسی بی اطلاع هستند

وی در ابتدای این نشست گفت: کانون دانشگاهیان ایران اسلامی  نظرش این بود که مواضع خود در رابطه با برخی از موضوعات مهم که اخیراً رخ داده را از زبان سخنگوی کانون بیان کند.

جعفری ادامه داد: یکی از بحث های مهم که ما از اول انقلاب با آن مواجه بودیم و روزهای اخیر هم دوباره جرقه آن زده شده، نامه‌ای بود از سوی آقای موسوی خوئینی‌ها منتشر شد. در این رابطه لازم است چند نکته توضیح داده شود، اول اینکه این اتفاق همواره رخ داده است، حتی زمان حضرت امام(ره) برخی از شخصیت ها در نامه‌هایی سرگشاده مطالبی را بیان کردند و معروف‌ترین آن، نامه بلندبالایی است که مهدی بازرگان به امام درباره جنگ نوشت.

این استاد دانشگاه افزود: ما با اصل این ماجرا و موضوع به لحاظ مبنایی که کسی بخواهد حاکم اسلامی را در قالب نامه مخاطبه قرار دهد و یا نقدی کند، مشکلی نداریم. ما مشکلی در نامه نگاری نه به لحاظ مبنایی، نه به لحاظ حقوقی و نه به لحاظ فقهی نمی‌بینیم و این گونه نیست که بگوییم چرا یک فرد نامه می‌زند یا نکته‌ای را می‌‌گوید.

وی تصریح کرد: چنین مسئله‌ای در زمان رسول خدا هم وجود داشته و ما افرادی را داشتیم که به پیامبر هم اعتراض کردند، اما اینجا ما یک مسئله داریم و آن مسئله اعتقادی است. اگر ما معتقدیم که پیامبر معصوم است، اینجا این اعتقاد زیر سوال است. ولی موارد زیادی داشتیم که هم به رسول خدا(ص) و هم به امیرالمومنین(ع) که حاکمیت رسمی را داشتند اعتراض کرده‌اند البته در عین حال رسول خدا و هم به امیرالمومنین به راحتی و خیلی منطقی جواب دادند

جعفری تاکید کرد: ما به عنوان کانون دانشگاهیان نمی خواهیم بگوییم که چرا اعتراض شده است. همه ما می‌دانیم که در سنت و سیره امامین انقلاب تیزترین انتقادات را مطرح می‌کنند و هم امام(ره) و هم مقام معظم رهبری با انشراح صدر شنیده‌اند.

سخنگوی کانون دانشگاهیان اضافه کرد: مسئله ما اینجاست که اگر قرار است از حاکم اسلامی  نقد یا مخاطبی صورت گیرد باید مقدماتی در آن رعایت شود. چون تبعات انتقادات از ایشان تنها به شخص بر نمی گردد و کل منافع و مصالح عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: ما در مراتب امر به معروف و نهی از منکر باید سلسله مراتب را رعایت کنیم. باید پرسید که اگر انتقادی و نقطه نظری دارید آیا این این نظرات و انتقادات را پنهانی مطرح کردید؟ و ایرادات را گفته اید؟ والا اگر قرار باشد هر کسی هر حرفی را که خواست به حاکم اسلامی بزند، مسلماً مشکلاتی پیش خواهد آمد و دشمنان از آن استفاده خواهند کرد و فکر می کنند می توانند به راحتی هر کاری دلشان خواست انجام دهند.

جعفری تاکید کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی دشمن کم ندارد و کسانی که می‌خواهند به نظام ضربه بزنند کم نیستند، این هنر نیست که یک نفر بلند شود و بگوید منم در صف آنهایی هستم که به نظام اسلامی سنگ می‌زنند.

جای مدعی شاکی و متشاکی نباید عوض شود

وی گفت: نکته اساسی تر این است که برخی‌ها به گونه‌ای حرف می زنند که انگار اصلاً در وادی سیاست و نحوه حکمرانی نیستند و از قانون اساسی جمهوری اسلامی و اینکه در این کشور در ۴۰ سال گذشته چه فرآیندی حاکم بوده اطلاعی ندارند. در این کشور تفکیک قوا وجود دارد و ماموریت ها و وظایف مشخص است و قانون وظایف را تقسیم کرده است. نقش رهبری در نظام اسلامی مدیریت کشور است و در کشور همه کارها تقسیم شده، قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه هر کدام وظایف خودشان را دارند و اینکه ما توقع داریم پاسخگوی همه این قوا یک نفر باشد، درست نیست.

جعفری تاکید کرد: امروز افکار عمومی می‌داند که درباره سوالات و مواردی که آقای خوئینی‌ها و دوستانش مطرح می‌کنند خودشان باید پاسخگو باشند نه سوال کننده! جای مدعی شاکی و متشاکی نباید عوض شود.خبرگزاری فارس/تابستان داغ دامن خود آمریکایی‌ها را گرفت/ قرارداد ایران و چین راه شکستن تحریم‌ها؛99/05/12

 

این استاد دانشگاه افزود:‌ مواردی که در نامه آقای خوئینی‌ها مطرح شده جز مسائلی است که خودشان باید پاسخگو باشند، اینکه امروز مردم تحت فشار قرار گرفتند و اینکه ارز امروز به ۲۵ و ۲۶ هزار تومان رسیده به خاطر شرایطی است که خود این ها تحمیل کردند. این برخورد که اینگونه مشکلات را گردن دیگران بیاندازند برخورد خوارجی و نهروانی است.

وی ادامه داد: این نامه چه به لحاظ حقوقی و چه به لحاظ دینی و ... و در تمام این‌ها دچار اشکال است. خیلی ها می‌‌گویند این نامه، استارت و آغاز حرکتی است که قرار است اتفاق بیفتد و در ادامه فتنه های قبل قرار دارداگرچه ظاهر محترم‌تری دارد ولی در ادامه نامه بدون سلام و بسم الله ای است که در سال ۸۸ نوشته شد.

جعفری تصریح کرد: پیشنهاد ما به عنوان کانون دانشگاهی این است که این آقایان، هم نویسنده نامه و هم دیگرانی که منسوب به این اردوگاه هستند اگر صلاح ملت و مملکت را می‌خواهند باید با صراحت اعلام کنند که موضع ما این‌ها نیست وگرنه در این حوادث که که گفته شد شریک هستند.

تابستان داغ دامن خود آمریکایی‌ها را گرفت

سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در ادامه درباره مطرح شدن بحث تابستان داغ از سوی دشمنان گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند آمریکایی‌ها می‌خواستند با تابستان داغ برای ما مشکل درست کنند اما امروز تابستان خودشان داغ شده است و تابستان داغ دامن خود آمریکایی‌ها را گرفت.

جعفری تاکید کرد: البته من نمی‌دانم محاسبه شده، برنامه ریزی و یا تصادفی است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دقیقا روزی است که در ایران روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام گرفته است؛ یعنی دقیقا روز 13 آبان.

وی ادامه داد: الان ضد انقلاب جدای آنکه که در فضای مجازی همواره به صورت خارج از تمام عرف‌های انسانی هر تهمتی و دروغی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علیه نظام به کار برده، بنا گذاشته با برنامه ریزی و با پشتیبانی مالی اذناب استکبار کشور ما را به هم بریزد، در این باره فراخوان‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم دادند که می خواهند حتی تا عرصه جنگ داخلی همانند سال 60 هم پیش بروند. اینجا جوانان عزیز باید بدانند که اینها برای رسیدن به اهداف خود هیچ خط قرمزی ندارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مبنای انقلاب اسلامی این است که در مسیر الهی حرکت کند، بنابراین استکبار، دنیاطلبان، منافقان و... هیچ کدام نمی‌توانند با انقلاب خوب شوند برای همین برای رسیدن به اهداف خود هر کاری می‌کنند.

جعفری گفت: جوانان ما باید از گذشته تجربه بگیرند، برخی از افراد بودند که حتی در زمان جنگ برای مقابله با مردم به کمک صدام رفتند و جنایت‌های بسیاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رقم زدند و می‌بنیم که امروز چه سرگذشتی دارند.

وی تأکید کرد: الان یک گروهی در آمریکا با هدف خرابکاری و آشوب در ایران  تشکیل داده‌اند. اینها هم آنهایی بودند که به رئیس جمهور آمریکا نامه زدند که ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحریم کند. اینها مجموعه‌ای از منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و... هستند که بیشتر به دنبال این هستند که برای خود دکانی درست کنند. در این شرایط اینها مدام می‌خواهند حادثه‌سازی کنند و از کاه، کوهی بسازند.

* مردم مراقب باشند دشمنان از مشکلات ما سوءاستفاده نکند

سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی اضافه کرد: درست است امروز وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست ولی مردم و به ویژه جوانان ما باید آگاه باشند و بدانند اینها دنبال این هستند که کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تکه و پاره کنند. مردم همانطور که در حدود 40 سال گذشته این اجازه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آنها ندادند باید مراقب باشند دشمن با هر بهانه‌ای از برخی مشکلات سوءاستفاده نکند.

جعفری اضافه کرد: ما باید حواسمان باشد که دیگران از مسائل و مشکلات ملت و کشور ما سوءاستفاده نکنند. مسئولان هم باید برای رفع مشکلات مردم شبانه روز تلاش کنند.

* قرارداد ایران و چین راهی برای شکستن تحریم‌ها

وی در ادامه در باره قرارداد 25 ساله ایران و چین هم گفت: تقریبا خود آمریکایی‌ها هم دیگر پذیرفته‌اند که دچار افول شده‌اند و دیگر آن گونه که فکر می‌کردند کدخدای دنیا هستند، نیست و حتی این موضوع در نظر خودشان هم فرو ریخته است.

جعفری گفت: آمریکا می داند با قرارداد ایران و چین تک قطبی‌ای که آنها احساس می‌کنند وجود دارد، دارد شکسته می‌شود برای همین هم تلاش می‌کنند تا این قرارداد به سرانجام نرسد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: یکی از راه‌ها برای این که تحریم‌های ظالمانه و فشارهایی که به مردم می‌آورند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بشکنیم این است که مسیرهایی متفاوت از مسیرهایی که به دشمن ختم می‌شود، را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برویم و به دنبال کسانی برویم که اگر خیلی هم دوست ما نیستند، بدخواه ما هم نیستند.

جعفری تأکید کرد: این قرارداد مسلما باید حفظ احترام متقابل و حفظ مصالح و منافع باشد و آن چیزی هم که در باره قرارداد با چین منتشر شده همین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد.

وی با اشاره به مسائل نادرستی که درباره قرارداد ایران و چین مطرح شد، افزود: رسانه‌های آمریکایی و اروپایی که احساس کردند منافع مادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ایران دارند از دست می‌دهند به این مسأله دامن زدند و گرنه آنها دلسوز ما نیستنددر واقع این گشایشی که برای ملت ایجاد می‌شود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌خواهند از بین ببرند تا مردم در فشار بیشتری قرار بگیرند.

جعفری افزود: فکر می‌کنم برخی کسانی که در دولت هستند یا از سر ندانم کاری یا این که به صورت عمدی کاری کردند که این قرارداد قبل از این که به توافق کلی برسد منتشر شود و این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به گونه‌ای انجام دادند که حاشیه‌ساز شود.

* مجلس  به صورت جدی پیگیر مسائل فرهنگی و اقتصادی باشد

وی در ادامه با اشاره به تشکیل مجلس یازدهم هم گفت: مردم انتظار دارند مجلس به جای عبارات انشایی، عبارات خبری به کار ببرد، مثلاً به جای این که نمایندگان بگویند این کار باید بشود، بگویند این کار انجام شد.

وی گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب می‌گویند مجلس یازدهم قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجلس است برای این است که این که اقدام ریل گذاری شود تا مجلس بر اساس آنچه وعده داده عمل کند. برخی نمایندگان هم نباید احساس کنند که با هر عملکردی می‌توانند قوی‌ترین مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل دهند.

جعفری تصریح کرد: کانون دانشگاهیان تصمیم دارد از مجلسی که بنا دارد قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجلس باشد حمایت کند، ولی یکی از نگرانی‌های ما حواشی است که می‌تواند مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دچار حاشیه کند. انتظار ما این است مجلس روی خطوطی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند، تمرکز کند.

این استاد دانشگا تصریح کرد: متأسفانه یکی از اشکالات در این مجلس این بود که علی‌رغم هشدار رهبر انقلاب در باره فرهنگ و اقتصاد، باز دیدیم برخی نمایندگان به سمت کمیسیون‌هایی رفتند که فکر می‌کردند برای حوزه انتخابیه‌هایشان آب و نان بیشتری دارد. مجلس باید برای این مسائل فکر جدی کند و به صورت جدی پیگیر مسائل فرهنگی و اقتصادی باشد.

فلسطین همچنان مسأله اول جهان اسلام است

وی با اشاره به مسائل منطقه‌ای هم اظهار داشت: کانون دانشگاهیان معتقد است امروز دیگر زمان آن که ما فقط خودمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببینیم گذشته است و به نظر ما تشکیل جبهه مقاومت یکی از استراتژی‌های خیلی خوب بود. مسلما ما هر جا قوی وارد شدیم در اقتدار حکمرانی تأثیرگذار بوده است. به نظر می‌رسد هم دولت باید در سیاست خارجی بسیار جدی کار کند، هم سیاست‌های منطقه‌ای مبتنی بر مقاومت نظام جمهوری اسلامی باید فعال‌تر از گذشته پیگیری شود.

وی گفت: ما باید بدانیم فلسطین همچنان مسأله اول جهان اسلام است. کانون دانشگاهیان همچنین سیاست‌های سرکوب‌گرانه و استبدادی شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس علیه ملت‌های آزادیخواه اعمال می‌کند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محکوم می‌کند و امیدواریم این ملت‌ها روزی خودشان بر سرنوشت خودشان حاکم شوند.

جعفری تأکید کرد: رژیم منحوس صهیونیستی به دنبال این است که جنگ‌های چند طرفه راه بیندازد، زیرا می‌داند به تنهایی در مقابل جبهه مقاومت و حتی در مقابل حزب‌اللهی هم نمی‌تواند بایستند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: کاش حکامی که در این منطقه هستند لااقل به آینده خودشان فکر کنند و بدانند هر چه بخواهند به دامن آمریکا و جهان سلطه بیفتند زیر پایشان در مقابل مردمشان لغزنده‌تر خواهد شد و روزی همه زمین خواهند خورد، مگر این که به دامن ملت خود بازگردند.

وی گفت: صاحب نظران باید این مسأله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای مردم به درستی تبیین کنند و بگویند که اینها به دنبال این هستند که مدام معرکه‌سازی کنند تا از این مسیر به اهداف شوم خود برسند.

*  سلبریتی‌های ما جزو نافرم‌ترین سلبریتی‌های دنیا هستند

سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی اظهار داشت: امروز موقع خوابیدن و استراحت کردن نیست، دشمن با تمام توان علیه مردم و کشور ما دارد کار می‌کند و متأسفانه یکی از اشکالات ما این است که سلبریتی‌های ما جزو نافرم‌ترین سلبریتی‌های دنیا هستند.

وی گفت: پیشنهاد کانون دانشگاهیان این است که صدا و سیما از همان روز اول که می‌خواهد اینها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بزرگ کند مراقب این افراد باشد و از همان ابتدا تمهیداتی اندیشیده شود که چنین افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بزرگ نکنیم. آنان که یکدفعه بدون این که اطلاعی داشته باشند، در فضای مجازی مطالبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیان می‌کنند که واقعیت ندارد. البته ما افرادی هم داریم که به درستی رفتار می‌کنند و همه سلبریتی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌توان یکسان دید.

* مردم باید از همین الان به حضور جدی و پرتعداد در انتخابات ریاست جمهوری فکر کنند

جعفری در ادامه با اشاره به اقدامات خوب دستگاه قضا تأکید کرد: قوه قضائیه علیرغم این که کارهای بزرگی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام داده ولی پیشنهاد ما این است که در عرصه‌ رسانه حرفه‌ای‌تر عمل کند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: مردم ما هم باید از همین الان به حضور جدی و پرتعداد در انتخابات ریاست جمهوری و در عرصه بعد انتخاب درست فکر کنند. اگر می‌خواهیم در آینده شاهد اخباری نباشیم که در باره بازداشت مفسدان و... است باید از همین الان به فکر انتخاب درست باشیم.

سازمان‌های حقوق بشری تا دیر نشده به داد مردم یمن برسند

وی همچنین با اشاره به وضعیت بحرانی مردم یمن گفت: یکی از مناطقی که می‌توان گفت واقعا در آن معجزه رخ داده، یمن است، زیرا رژیم سعودی فکر می‌کرد که می‌تواند ظرف مدت دو هفته یمن را از پای درآورد ولی مردم این کشور علیرغم اینکه از طریق زمین، هوا و دریا در محاصره قرار داشتند مقاومت کردند و اجازه ندادند تا رژیم سعودی به اهداف شومش برسد.

وی ادامه داد: امروز سازمان‌های بین المللی و جهانی می‌بینند در مقابل چشم‌شان بدترین جنایات بشری از نسل‌کشی و شیوع انواع بیماری‌ها گرفته تا بمباران و تحریم‌ و خیلی از مسائل دیگر اتفاق می افتد و سکوت می‌کنند، البته مردم یمن با اراده و با قدرت ایستاده اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اخیراً هم کشف شد که برخی از نمایندگان سازمان ملل داشتند بین خائنین در یمن سلاح پخش می کردند و به کسانی که علیه مردم خودشان در یمن اسلحه می‌کشند، کمک می کردند.

جعفری تصریح کرد: به نظر می رسد تا دیر نشده و این ننگ برای همیشه بر پیشانی سازمانهای به ظاهر مدافع حقوق بشر نمانده باید اقدامی انجام دهند و به داد مردم محروم یمن برسند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: امروز کشورهایی که فکر می کردند به همه جا رسیده‌اند در مقابل کرونا کم آورده‌اند حال مردم یمن علی رغم محاصره و تحریم با کرونا هم درگیر هستند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد باید یک اقدام جدی برای کمک به مردم یمن صورت گیرد و یکی از راه های جدی هم این است که جهان سلطه حداقل یک ذره صداقتش را ثابت کند و حداقل به اسلحه به گروه جنایتکاری که تحت عنوان اتلاف سعودی جمع شده ندهد، اگر نمی تواند صلح برقرار کند لااقل سلاح آنها را تامین نکند.

جعفری در پایان گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که همواره حامی ملت‌های مظلوم بوده درباره یمن هم همینطور است و کانون دانشگاهیان هم نظرش این است که پای حمایت از مردم یمن ایستاده است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

 

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
102
180
1620228
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...