A+ R A-

خبرگزاری فارس/کانون دانشگاهیان بدون هیچ چشمداشتی در خدمت دولت آینده/ دشمن به دنبال فتنه‌های جدید در منطقه است1400/05/03

سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با بیان اینکه ملت ایران امسال از یک آزمون مهم موفق و سربلند بیرون آمد، گفت: کانون دانشگاهیان با همه توان و ظرفیت‌ها بدون هیچ گونه سهم‌خواهی و چشمداشتی در خدمت دولت آینده است.

خبرگزاری فارس/کانون دانشگاهیان بدون هیچ چشمداشتی در خدمت دولت آینده/ دشمن به دنبال فتنه‌های جدید در منطقه است1400/05/03

 

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، کامران شیرازیکانون دانشگاهیانایران اسلامی یک تشکل دانشگاهی متشکل از اساتید انقلابی دانشگاه‌های کشور است که هم اکنون سید محمد حسینی دبیر کلی آن رابر عهده دارد. این تشکل دانشگاهی مهر ماه ۱۳۹۹ به عنوان اولین تشکل انقلابی از آیت الله رئیسی برای حضور در انتخابات دعوت کرد. سخنگوی این کانون معتقد است آیت الله رئیسی تنها کسی بود که می توانست در میان نامزدهای انقلابی اجماع ایجاد کرده و موجب مشارکت بیشتر مردم در انتخابات در شرایط کرونایی و با توجه به مشکلات اقتصادی کشور شود و همچنین در کشور تحول ایجاد کند، برای همین بعد از برگزاری جلسات و نشست های مختلف و با بررسی  های صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که از ایشان برای حضور در انتخابات دعوت و حمایت کنند.

امروز با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب از سوی ملت، درباره برنامه های آینده کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و مواضع آن نسبت به مسایل مختلف طی نشستی با قاسم جعفری سخنگوی کانون دانشگاهیان به گفت وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه آمده است.

ملت ایران امسال از یک آزمون مهم موفق و سربلند بیرون آمد

جعفری در ابتدای این نشست ضمن تبریک دهه ولایت و عید سعید غدیر و قربان با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: ملت ایران امسال از یک آزمون بسیار مهم در انتخابات موفق و سربلند بیرون آمد، آنهم به رغم فشارهای بسیار فراوانی که از همه طرف وارد می‌شد.

وی افزود: دشمنان انقلاب گفته بودند با نهضت به قول خودشان "نه به صندوق های رای" جمهوری اسلامی را به چالش بکشند و مشکلات جدیدی را ایجاد کنند و این گونه تبلیغ می کردند که مردمی بودن و ارتباطی که بین مردم و نظام و انقلاب اسلامی در دهه های اول انقلاب وجود داشت دیگر از بین رفته و با همه عِده و عُده و پیاده نظام خود تلاش کردند ولی تحلیل ما به عنوان کانون دانشگاهیان ایران اسلامی این است که حضور مردم حضور موثری بود و با جرات اعلام می کنیم انتخابات ۱۴۰۰ در ایران و جمهوری اسلامی آثارش کمتر از اصل همه پرسی تعیین نوع حکومت در فروردین ۵۸ نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: چالشی که دشمن برای حضور در انتخابات ایجاد کرده بود و سوء عملکردی که طی سال‌های گذشته در کشور به وجود آمد متاسفانه به نوعی باعث واگرایی و گلایه‌هایی در بین بخشی از مردم شد. از سویی هم شیوع ویروس مهلک کرونابسیار اثرگذار بود ولی با همه این وجود قریب به ۵۰ درصد از مردم پای صندوق‌های رای آمدند.

 


وی افزود: کل کارشناسان و صاحبنظران بین المللی در همه انتخابات های دنیا می گویند شیوع کرونا در حضور مردم پای صندوق های رای بین ۱۰ تا ۳۰ درصد اثرگذار بوده است و اگر ما حداقل ۱۰ درصد را در نظر بگیریم می بینیم مردم در کشور ما نه تنها با صندوق‌های رای قهر نکرده اند بلکه خیلی جدی هم در انتخابات حضور داشتند. حتی در مواردی مشکلاتی که در روز انتخابات داشتیم مثل اینکه برخی از عوامل اجرایی مردم را تشویق می کردند که فقط در انتخابات شورای شهر شرکت کنند که این هم اثر گذار بوده و مشکلاتی را ایجاد کرده است. با این حال کانون دانشگاهیان ایران اسلامی از حضور و مشارکت مردم عزیز در انتخابات و بصیرت و درایت آنها و همچنین لبیک جانانه ای که به رهبر انقلاب گفتند بسیار سپاسگزار است.

* دلیل دعوت کانون دانشگاهیان از آیت الله رئیسی برای حضور در انتخابات

سخنگوی کانون دانشگاهیان در یادآوری اتفاقات قبل از انتخابات، ادامه داد: کانون دانشگاهیان ایران اسلامی این افتخار را دارد که بگوید ما از حدود فروردین و اردیبهشت ۹۹ به صورتهفتگی جلسات فراوانی را در بحث انتخابات ریاست جمهوری، هم برای بحث مشارکت و هم انتخاب درستو اصلح داشتیم و مسائل را مورد بررسی قرار دادیم، در همین راستا تمام افراد و جریانات اثرگذار در انتخابات مورد آنالیز و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و بعد از ۴ تا ۵ ماه بررسی و گرفتن نظرات مختلف به این نتیجه رسیدیم که در شرایط فعلی شخص آیت الله رئیسی در هر دو جنبه یعنی هم مشارکت و هم انتخاب اصلح بهترین گزینه است و گزینه ای است که می تواند خون تازه ای در رگهای جامعه که بخشی از آن به خاطر مشکلات معیشتی و ده‌ها مورد دیگر گلایه های به حقی دارند، جاری کند.

جعفری تصریح کرد: اولین اعلام نظرهای رسمی و عمومی کانون درباره انتخابات حدود مهر ماه ۹۹ است، این در حالی است که در ۱۶ آذر سال ۹۹ آیت الله رئیسی در جمع دانشجویان اعلام کرد هم اکنون به غیر از قوه قضاییهبه چیز دیگری فکر نمی کنم، یعنی آن زمان هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات نداشت. اما کانون دانشگاهیان در مرکز با پشتوانه تمام شعبه های خودش در استان های کشور که همه اعضای آن هیئت علمی دانشگاه هستند این مسیر را به خوبیطی کرد.

 

 

وی تاکید کرد: یکی از افتخارات کانون دانشگاهیان این است که برای اولین بار با راه‌اندازی پویش دعوت از آیت الله رئیسی از ایشان برای حضور در انتخابات دعوت کرد، یعنی در زمانی که برخی از گروه‌های انقلابی و جریان های همسو هنوز تصمیمی نگرفته بودند یا ایتکه خیرخواهانه و با نیت خیر فکر می کردند وقت آن نیست که این دعوت انجام شود. و حتی در برخی از جلسات رسمی دوستان ما بابت اینکه کانون دانشگاهیان این پویش را راه انداخته و نظرش را به صراحت رسانه‌ای کرده مورد عتاب قرار گرفتند که چرا شما چنین کاری را کردید! اما ما افتخارمان به عنوان کانون دانشگاهیان این است که چنین دعوتی را انجام دادیم و تلاش ما بر این بود که واقعاً جریان از پایین به بالا شکل بگیرد و این هم اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: به هر حال کانون دانشگاهیان به عنوان یک جریان دانشگاهی که در عمق جامعه ریشه دارد و اساتید بزرگوار آن در میان مردم هستند این پویش را راه انداخت و اظهارات و جلسات دبیرکل کانون با نمایندگان طیف های مختلف از جمله طلاب و روحانیون هم بسیار اثرگذار بود و کم کم جریانات مختلفی راه افتاد و برای اولین بار بیش از هزار استاد دانشگاه طی بیانیه ای از آیت الله رئیسی برای حضور در انتخابات دعوت کردند و بعد از آن هم الحمدالله پویش های مختلفی راه افتاد و نتیجه این شد که برخی جریانات انقلابی که به نوعی سردرگمی داشتند وارد میدان شدند و این مسیر پیگیری شد.

* مردم در انتخابات ریاست جمهوری به کارنامه واقعی نامزدها توجه کردند

جعفری اظهار داشت: بعد از اینکه دعوت ها و شکل گیری پویشها جدی شد، مطمئنا آیت الله رئیسی و مشاوران و صاحب نظرانی که به ایشان نزدیک بودند بررسی‌هایی را داشتند و نهایتاً این شد که آقای دکتر رئیسی در آخرین روز مجاز به ستاد انتخابات رفتند و ثبت نام کردند و تکلیف جبهه انقلاب روشن شد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد نکته مهم دیگر به نظر ما این بود که مردم در انتخابی که داشتند به کارنامه واقعی نامزدها توجه کردند نه کارنامه ای که در شعارها و تبلیغات است، یعنی وقتی کارنامه آیت الله رئیسی هم در آستان قدس رضویو هم در قوه قضاییه  را بررسی کردند این امیدواری برایشان ایجاد شد که ایشان انشاالله در بستر قوه مجریه هم می‌توانند منشا خیرات و خدمات بزرگ و یک تغییر اساسی باشند و ما هم امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

کانون دانشگاهیان بدون هیچ سهم خواهی در خدمت دولت آینده است/ باید اجازه دهیم آیت الله رئیسی شخصا برای انتخاب مدیران تصمیم بگیرد

وی گفت: یکی از نکات دیگری که انتخابات گذشته داشت این بود که بار دیگر دوگانگی معیارهای غربی‌ها را مشخص کرد. وقتی در انتخابات فرانسهو برخی از کشورهای غربی مثل نروژ حدود ۳۰ درصد از مردم در انتخابات شرکت کردند، غربی‌ها گفتند چون کرونا بوده چنین شده ولی همین ها انتخابات حدود ۵۰درصدی ایران را زیر سوال بردند و گفتند این نشان می‌دهد در ایران مردمبا صندوق رای قهر کرده اند! این دوگانگی معیارها، نفاق مدعیان طرفداری از عدالت و حقوق بشر را روشن کرد.

 

 

جعفری یادآور شد: با همه این اتفاقات مردم ما این مرحله را به خوبی طی کردند اما کانون دانشگاهیان ایران اسلامی احساسش این است که ما در آغاز کار هستیم و امیدواریم ان‌شاء‌الله دولتی که آقای دکتر رئیسی تشکیل می‌دهد دولتی باشد با همه ویژگی‌های خوب و مورد انتظار رهبر معظم انقلاب.

وی افزود: کانون دانشگاهیان ایران اسلامی معتقد است جریانات مختلف و هرکسی به هر نوعی در انتخابات زحمت کشیده هم اکنون باید اجازه دهد که  آیت الله رئیسی در انتخاب کابینه شخصا خودشان تصمیم بگیرند و یاران خود را انتخاب کنند. گرچه مشاوره گرفتن و توجه بردن ایشان به افراد و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که در روزهای سختی برادری‌شان را ثابت کردند هم مهم است.

سخنگوی کانون دانشگاهیان گفت: مسلما ما افرادی را داریم که در دوران غربت علیرغم ملامت ها و سرزنش ها و هزاران مانعی که وجود داشته، با اراده و ایمان به اینکه باید جبهه انقلاب نتیجه بگیرد وارد میدان شدند، از سویی یک عده هم بعدها وارد شدند و  به تعبیر رسانه‌ها اصحاب شنبه هستند که ممکن است با زبان بازی های خاص بگویند ما خیلی زحمت کشیدیم! ولی ما معتقدیم که شخص آقای رئیسی باید خودشان تصمیم بگیرند.

وی گفت: کانون دانشگاهیان ایران اسلامی هم حتما با همه توان علمی، نیروی انسانی و سابقه روشنی که دارد بدون هیچ سهم خواهی و چشم داشتی در خدمت دولت آینده خواهد بود و هر جایی که نیاز به کمک کند حتماً این کمک را دریغ نخواهد کرد چون این کمک را اعضای کانون دانشگاهیان مصداق بارز " تعاون بر تقوا" می‌دانند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: امیدواریم آقای رئیسی از افراد توانمند، جهادی، متخصص، مومن و... استفاده کنند. آن سامانه ای هم که آیت الله رئیسی برای معرفی مدیران راه اندازی کردند در راستای همان شعار مردمی ایرانی قوی بود که ما فکر می‌کنیم باید قوی ترین و توانمند ترین، تشکیلاتی ترین و برخوردارترین افراد از نیروهای سالم، توانمند، متعهد و دانشمند به کار گرفته شود تا هم ایران قوی شکل بگیرد و هم مردمی بودن مصداق واقعی پیدا کند.

* وزرای دولت آینده نباید دچار تعارض منافع باشند

وی افزود: پیشنهاد ما به تیم آقای رئیسی این است که در وزارتخانه ها افرادی را سر کار قرار دهد که دچار تعارض منافع نباشند.

جعفری ادامه داد: بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اگر یک پزشک در راس کار قرار گیرد اگرچه ممکن است به ظاهر بگویند یک متخصص بوده اما چون تعارض منافع با مردم وجود دارد بیشتر به بخش درمان توجه خواهد کرد تا بحث آموزش و پیشگیری.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما باید هزینه‌های کشور را به سمت آموزش و پیشگیری سوق دهیم کما اینکه در روایات هم بر رعایت بهداشت تاکید شده است ولی با این حال ما به بهداشت و آموزش توجه جدی نمی کنیم. ما نباید اجازه دهیم افراد با آب و تغذیه نامناسب دچار بیماری شوند و بعد چند میلیون برای یک نفر و کشور هزینه ایجاد شود در حالی که با آن مبلغ می‌شود صدها روستا را آموزش داد که مردم دچار بیماری نشوند.

وی افزود: در اروپا در ۴۰سال گذشته خیلی کم پیش آمده که وزیر بهداشت آن پزشک باشد و اکثرا از کسانی که در مدیریت پزشکی صاحب‌نظر هستند استفاده شده است، لذا خواهش ما این است که در وزارتخانه های مختلف به ویژه در وزارت بهداشت و درمان تلاش شود کسی که دچار تعارض منافع نیست در راس قرار گیرد.

* لزوم واگذاری اختیارات به استان ها

جعفری ادامه داد: یکی از مشکلات جدی در کشور این است که هر دولتی آمده حرف از دادن اختیارات استان ها و سایر بخش ها زده اما در عمل این اتفاق رخ نداده است لذا باید واگذاری‌ اختیارات به گونه ای اتفاق بیفتد که مسئولان استانی احساس کنند می توانند می توانند تصمیم‌گیر باشند و دولت به جای مداخله و تصدی‌گری به سیاست گذاری و نظارت درست توجه کند و این می‌تواند کمک کند تا بخشی از مشکلاتی که الان داریم برطرف شود. اگرچه شاید بشود در زمان خودش طرح‌های بهتری هم داد.

* حمایت رهبر انقلاب از نیروهای داخلی با تزریق واکسن ایرانی

سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در بخش دیگری هم تاکید کرد: حرکت بزرگی که رهبر معظم انقلاب برای تزریق واکسن ایرانی انجام دادند به عنوان یک نقطه عطفی بود که ملی‌گرایی یک عالم و یک روحانی متدین و صاحب نظر دینی را ثابت کرد و نشان داد ایشان به وطن چه علاقه ای دارند و صداقت خود را هم به همه ثابت کرد.

جعفری تاکید کرد: و قتی رهبر انقلاب در سن ۸۱-۸۲ سالگی واکسن ایرانی می زنند یعنی اینکه من در حمایت از نیروی داخلی جدی هستم و ایشان در این باره صادقانه عمل کردند و نشان دادند برای حمایت از نیروی داخلی حاضرند هرکاری را انجام دهند لذا از این بابت هم ما فکر می کنیم الگوی حاکمیت دولت آینده هم باید چنین حرکتی باشد که رهبر انقلاب انجام داد و خودباوری را به فرزندان ایران و دانشمندان جوان ما و همه آنهایی که دلشان برای ایران می تپد، برگرداند.

* انتقاد به واکنش‌های عجیب برخی از دایه داران حمایت از مردم

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به واکنش‌های عجیب برخی از دایه داران حمایت از مردم گفت: آنها از همین الان و قبل از اینکه دولت سیزدهم و دولت آقای رئیسی روی کار بیاید نهضت مطالبه گری را شروع کرده اند! کسانی که مردم به خوبی می گویند که مشکلاتی که ما داریم نتیجه کارها و حمایت‌های آنها از یک دولت ضعیف و مشاوره‌های اشتباه، دخالت های بیجا و عملکرد سوء آنهاست.

 

 

جعفری ادامه داد: عجیب است که اینها الان به جای پاسخگویی، قبل از اینکه دولت بیاید و کارش را شروع کند شروع کردن به مطالبه گری! یکی از ویژگی‌های خاص اینها این است که همیشه از مسئولیت پذیری فرار می کردند و هر وقت در قدرت بودند سعی کردند نقش اپوزیسیون را بازی کنند و الان هم که مردم آنها را کنار گذاشته اند به جایی که عبرت بگیرند دوباره می‌خواهند خودشان را در صف مردم جا بزنند!

این استاد دانشگاه تاکید کرد: نصیحت کانون دانشگاهیان ایران اسلامی به این افراد این است که به جای این سیاه بازی‌ها و بند بازی‌ها؛ مقداری سر در لاک خودشان فرو ببرند و به تعبیری هیچ کسی غیر از خودشان را ملامت نکنند و از گذشته عبرت بگیرند و مقداری به تزکیه نفس بپردازند و نقاط ضعفشان را پیدا بکنند و ببینند چه شد که این سوء عملکرد پیش آمد و اگر واقعا راست می گویند و دلشان برای مملکت می سوزد کمک کنند حالا که دولتی می خواهد بیاید و برای مردم کار کند اجازه بدهند که این کار را پیش ببرد و انشالله که مردم هم در نهایت از این برونداد و کار خوبی که انجام خواهد شد سودشان را ببرند.

* مسئولان تلاش کنند که خوزستان به جایگاهی که مردم و رهبر انقلاب انتظار دارند، برسد

سخنگوی کانون دانشگاهیان در بخش دیگری درباره مسائل خوزستان هم گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم خوزستان در سختی‌ها و دوران دفاع مقدس مردانه ایستاده اند و الان همه باید برای حل مشکل این مردم کمک کنیم و اصلا در شأن مردم خوزستان هم این نیست که با این مشکلات دست و پنجه نرم کنند.

وی افزود: کانون دانشگاهیان ایران اسلامی به جد از مسئولان فعلی و آینده می خواهد تا انشالله برای خوزستان یک برنامه ریزی جامع و دقیق داشته باشند و یک چشم انداز ویژه ۱۰ ساله برای خوزستان تعریف شود و یا اینکه رئیس‌جمهور منتخب می‌تواند دو برنامه چهارساله تعریف کنند تا خوزستان به آن جایگاهی که هم مردم و هم رهبر معظم انقلاب انتظار دارند برسد و دیگر ما شاهد این مسائل و مشکلات که موجب سوء استفاده دشمنان هم می‌شود نباشیم.

این استاد دانشگاه افزود: ما از طرفی درخواستها، مطالبات و حل مشکلات مردم خوزستان را مورد تاکید قرار می‌دهیم و از سویی معتقدیم یک عده نامحرمان بدخواه که از آن طرف آب تصمیم می‌گیرند به دنبال فتنه هستند و خیلی از مشکلات را هم که پیش آوردند. البته قبل از اینکه ما بگوییم خود مردم خوزستان از عشایر عزیز عرب گرفته تا سایر عزیزان فارس و هرکسی که در آن مناطق است از این گروه  های سودجو برائت جستند لذا ما امیدواریم زمینه‌های این فتنه‌گری با کاری که در دولت برای حل مشکلات مردم انجام خواهد شد، از بین می  رود.

* دشمن به دنبال فتنه‌های جدید در منطقه است

جعفری در بخش دیگری درباره مسائل منطقه هم گفت: دشمن در هم در عراق و هم در لبنانبه دنبال این است که فتنه‌های جدید را ایجاد کند و به دنبال این است که جبهه مقاومت را در عراق، سوریه، لبنان و یمندچار چالش‌های درونی و جدی کنند.

 

 

وی افزود: آمریکایی‌ها و غربی‌ها اصلاً تمایل ندارند که یک دولت مردمی و درست در لبنان مستقر شده و روی کار بیاید برای همین می بینیم سعد حریری که آدم خودشان است را با خواسته‌هایی وارد میدان می کنند و چون کابینه مورد نظر او شکل نمی گیرد انصراف می دهد و تلاش می کنند این را به پای جبهه مقاومت و حزب الله بگذارند. سعد حریری خودش را از مردم لبنان می داند ولی تابعیت عربستان، فرانسه و احتمالا آمریکا را هم دارد حال این چنین فردی چقدر می تواند دلسوز مردم لبنان باشد؟

این استاد دانشگاه افزود: کانون دانشگاهیان به عنوان مجموعه ای از اساتید دانشگاهی ایران مردم منطقه را به هوشیاری دعوت می‌کند تا مراقب فتنه های دشمنان باشند و امیداور است تا انشاالله مردم لبنان با هوشیاری ای که دارند چشم فتنه را در بیاورند.

انتهای پیام/

 

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
86
180
1620212
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...