A+ R A-

خبرگزاری ایکنا/قاسم جعفری تشریح کرد: گام اصلی تحول در رابطه دولت _ ملت و احیای اعتماد عمومی/1400/06/11

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با اشاره به شعار و وعده تحول از سوی رئیس‌جمهور گفت: امروز کشور نیازمند تحول در روش‌های حکمرانی و نوع رابطه دولت و ملت است و لذا بخش مهم و گام اول این تحول از مسیر بازگشت به مبانی، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی محقق می‌شود که متأسفانه در طی این سال‌ها فراموش شده و از مبانی حکمرانی مورد تأیید دین فاصله گرفته شده است.

خبرگزاری ایکنا/قاسم جعفری تشریح کرد:  گام اصلی تحول در رابطه دولت _ ملت و احیای اعتماد عمومی/1400/06/11

 

به گزارش ایکنا رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار هیئت دولت سیزدهم با تأکید بر مسئله «احیای اعتماد و امید مردم» فرمودند: «اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه‌ی دولت است. مردم وقتی به شما اعتماد کردند و امید به شما داشتند، با شما راه می‌آیند و کمکتان میکنند؛ این بزرگ‌ترین سرمایه است برای دولت که بتواند اعتماد مردم را جلب کند که البتّه این متأسّفانه یک مقداری آسیب دیده و بایستی ترمیم کنید این را و راهکارش هم این است که حرف و عمل مسئولین یکی باشد

ایشان در عین حال شعار تحول رئیس‌جمهور را مورد توجه قرار داده و فرمودند: «بخشی از ایجاد تحوّل در قوّه‌ مجریّه است. یکی از کارهای لازمی که در برنامه‌های جناب آقای رئیسی و بعضی از آقایان بود، این است که تحوّل ایجاد بشود در قوّه‌ مجریّه. تحوّل در قوّه‌ مجریّه کار مهمّی است؛ این تحوّل یک نیاز همیشگی است، همیشه بایستی در نظر باشد که البتّه تحوّل به سمت پیشرفت، وابسته است به قانون‌گرایی، ارتقاء شفّافیّت، انضباط مالی، برطرف کردن زمینه‌های فساد، جلوگیری از تعارض منافع و جدّیّت در اِعمال تصمیم‌ها و مصوبّه‌ها

به نظر می‌رسد یکی از عرصه‌های تحول برای احیا امید و اعتماد عمومی، تحول در رابطه دولت ـ ملت و بازگشت به الگوی چنین رابطه‌ای در دهه ۶۰ از جمله الگوی مدیریتی شهیدان رجایی و باهنر است.

قاسم جعفری، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ضرورت تحول در رابطه دولت و ملت در دولت سیزدهم برای احیای اعتماد عمومی گفت: وقتی از تحول سخن می‌گوییم علی‌القاعده منظور تحول در روش‌هاست نه تحول در مبانی و اصول. مبانی و اصول را دین و قانون اساسی مشخص کرده و قابل تغییر نیست. پس تحول مدنظر ما تحول در روش‌های حکمرانی است.

ضرورت بازگشت واقعی به ارزش‌های انقلاب اسلامی

وی اظهار کرد: امروز بخش مهمی از تحول در حکمرانی از مسیر بازگشت به مبانی، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی محقق می‌شود که در طی این سال‌ها فراموش شده و از مبانی حکمرانی مورد تأیید دین فاصله گرفته شده است. لذا در این مقطع باید ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی و شعارهای مردم در جریان پیروزی انقلاب را مورد توجه قرار داد و آنچه که مردم نیز به دنبال آن بودند عدالت، رفع تبعیض، سبک زندگی دینی و برچیده شدن اشرافی‌گری به ویژه در سطح مسئولان بود.

جعفری بیان کرد: برهمین اساس معتقدم بازگشت به مبانی انقلاب گام اول برای تحول در روش‌های حکمرانی و رابطه دولت و ملت است. نکته مهم آن است که این بازگشت به ارزش‌ها، واقعی باشد. ما مطمئن هستیم که شخصیتی مانند آقای رئیسی عمق اعتقادی و رفتارش همین است که نشان می‌دهد و واقعاً به ارزش‌های انقلاب و جلب رضایت مردم معتقد است اما ایشان باید دقت کنند اگر دنبال تحول هستند یکی از لوازم اصلی تحول این است که همکارانی که در رده‌ها و سطوح مختلف انتخاب می‌کنند باید انسان‌هایی قابل اعتماد و معتقد به این مبانی و ارزش‌ها باشند.

همکاران شایسته و صالح؛ ابزار تحقق تحول

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «مَنْ وَلِیَ مِنْکُمْ عَمَلًا فَأَرَادَ اللَّهُ بِهِ خَیْرً؛ جَعَلَ لَهُ وَزِیرًا صَالِحًا؛ إِنْ نَسِیَ ذَکَّرَهُ وَإِنْ ذَکَرَ أَعَانَهُ» (هر يك از شما كه عهده‌دار كارى شود و خداوند خير او را بخواهد، برايش وزير پاك و شايسته اى قرار مى دهد، كه هرگاه فراموش كرد به او يادآورى كند و هرگاه يادش بود، كمكش رساند.) به عبارتی اگر کسی متولی امری شد و مورد لطف خداوند قرار گرفت، خداوند به او وزیر شایسته‌ای می‌دهد. البته اینجا وزیر به معنی مشاور و همکار است نه آنکه امروز در عرصه سیاسی به عنوان یک سمت اجرایی مطرح است. پس یکی از نعمت‌های خداوند به مسئولانی که مورد لطف و عنایتش قرار گرفته‌اند این است که مشاوران و همکاران صالح در کنارش می‌گذارد و این صلاحیت هم شامل صلاحیت عمومی است و هم تخصصی.

سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی ابراز کرد: کسی که در یک نظام دینی در مسئولیتی قرار می‌گیرد باید چنین همکاران صالح و شایسته‌ای را انتخاب کند و برای تمام سمت‌ها تلاش شود بهترین‌ها و شایسته‌ها برگزیده شوند. پس بخشی از تحول با انتخاب این همکاران عملیاتی می‌شود و امور دنیایی و دینی و مردم به سمت بهبود تغییر پیدا می‌کند.

«از جنس مردم بودن»؛ ضرورت گریزناپذیر تحول

جعفری شاخص «از جنس مردم بودن» مسئولان را مؤلفه دیگر تحقق تحول دانست و اظهار کرد: قرآن کریم به صورت مدام بیان می‌فرماید «هو الذی بعث رسولا منهم». حکومت علوی و حکومت اموی فرق اساسی دارد و یکی از این تفاوت‌های مهم نوع نگاه مسئولان به مردم و تصور مردم نسبت به مسئولان است. در حکومت اموی اشرافیت، قدرت و ثروت اصالت داشت و مردم خود را پایین‌تر از حاکمان می‌دانستند و حاکمان نیز به نوعی برای خود جایگاه خدایی و حق مالکیت بر جان و مال مردم قائل بودند. در حالی که در مدل حکمرانی نبوی و علوی وقتی فردی وارد مسجد می‌شد نمی‌دانست پیامبر(ص) چه کسی است و می‌گفت «ایکم رسول الله(ص)».

نتیجه‌گرایی هم مهم است

این نماینده پیشین مجلس اظهار کرد: مسئله دیگری که در رقم خوردن تحول مهم است و نباید به سادگی از کنار این موضوع گذشت «نتیجه‌گرایی» است. قرار نیست یک تیم فوتبال درست کنیم که همیشه شکست بخورد و در پایان هر بازی هم مربی تیم بگوید ما تیم بااخلاقی بودیم و تلاش خودمان را کردیم. این بار آقای رئیسی و مجموعه هیئت دولت سیزدهم در همه سطوح باید بدانند که در کنار تلاش‌ها محکوم به نتیجه مثبت هم هستند. رهبر معظم انقلاب سخن بسیار خوبی دارند که تکلیف و احساس تکلیف باید معطوف به نتیجه هم باشد. به عبارتی احساس تکلیفی که هیچ افق روشنی از نتیجه ندارد به این معناست که از ابتدا اشکال دارد.

وی ادامه داد: در عرصه داخلی و بین‌المللی هم باید تلاش وافری کرد که گره‌های بسته‌شده با قدرت فکر، خلاقیت و تلاش باز شود و لذا دولت باید به شدت مراقبت کند که دچار روزمرگی نشود. در عین حال که اولویت مهم کشور دو مسئله کرونا و معیشت مردم است اما اینها نقطه توقف ما نیست و حل این دو مسئله را باید مفروض بگیریم و دولت باید افق‌ها و اهداف بسیار بالاتری را برای خود تعریف کند و به روزمرگی مبتلا نشود.

جعفری در این راستا بهترین راه تحقق تحول و دوری از روزمرگی را جدی گرفتن شفافیت خواند و گفت: اگر شفافیت در همه سطوح دولت عملی شود افراد چاره‌ای جز تلاش جهادگونه ندارند. چون باید عملکرد واقعی و تحول‌گرایانه خود را به افکار عمومی ارائه دهند

احساس مسئولیت و پاسخگویی؛ تسهیل‌کننده مسیر تحول‌خواهی

وی افزود: احساس مسئولیت و پاسخگویی به مردم از همان آغاز کار مؤلفه‌ دیگری است که مسیر تحول را تسهیل می‌کند و لازم است این احساس مسئولیت در تمام سطوح مدیریتی دولت سیزدهم تقویت شود. همچنین تحول در عین حال که نیازمند تصمیم‌گیری‌های درست است بیش از آن به اجرای قاطعانه و بدون تعلل آن تصمیمات نیاز دارد. هر چه کارها بزرگ‌تر و اثرگذارتر باشد مخالفان جدی هم در مقابل آن وجود دارد که در همین گام اول و آغاز به کار دولت در مسئله سفر استانی رئیس‌جمهور به استان خوزستان و حضور بین مردم خود را نشان داد.

جعفری تصریح کرد: نقطه تحولی این است که دولت باید تمام نقدها و مخالفت‌ها را بشنود و رصد کند و نقدهای درست را به کار گیرد اما انرژی خود را صرف واکنش به اینها نکند بلکه تمام توان خود را معطوف به تصمیمات و اقدامات ایجابی مثبت کند. نقطه مثبت آقای رئیسی این است که ایشان معتقد است باید از توان همه مردم و نخبگان فارغ از جریان و جناح و گروه آنها استفاده کرد تا «دولت مردمی، ایران قوی» محقق شود و این نگاه باید در همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی دولت دیده شود و به منصه ظهور برسد چون در درجه اول به تقویت خود دولت و در درجه دوم به احیای اعتماد عمومی، کاهش فاصله مردم و دولت و ایجاد احساس یکی شدن مردم و مسئولان می‌انجامد.

 انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
171
210
1622288
جمعه، 10 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...