A+ R A-

راز ماندگاری امام علی (ع )؛خبرگزاری فارس؛1401/02/03

 راز ماندگاری امام علی (ع )؛خبرگزاری فارس؛1401/02/03

 

 

ماه خدا به ایستگاه ارج و عظمتش رسیده است ؛ لیالی و ایام قدر یعنی درک جاه و جلال عرشیان و پرواز روح تا ملکوت خدا . به بیان صریح سوره قدر ملائک فرود می آیند که مهمانان سفره رمضانیه را بر بال محبت و سلامت خود بنشانند و تا همجواری ساکنان آسمانها بدرقه کنند . مقصدی که سفید بختی و ارامش تمام ، نشانه روشن آن است ؛ « سلام هی حتی مطلع الفجر » .

اما حقیقتی چون خورشید می درخشد که این ایام و لیالی با نام ابر مردی فرا زمان و فرامکان عجین است ؛ « علی بن ابی طالب » واژه دلربایی که هر بار شنیدنش دل و جان را در چشمه کوثری اش شستشو می دهد .

راستی چه شد که قیصرها و کسراها فراموش شدند و از آنان جز آثاری برای عبرت باقی نمانده است اما علی ع ستاره ای را می ماند که هر چه می گذرد به آسمان وجود نزدیک تر می شود و دشت جان ها را روشن تر می کند . و اتفاقا ثقل نوشتار حاضر در همین نکته نهفته است که « رمز ماندگاری علی ع » چیست ؟

  است علی پرورش یافته دست نبی مکرم صلی الله علیه و آله است و به همین دلیل او را " ربيب الرسول " می خوانند . او در همه وقت و همه جا با پیامبر بوده است و در مکتب و سیره قیمه او به تمام معنا شاگردی کرده است . امام علی ع ظرافت های رفتاری معلم و مربی خود را با فطانت دریافته است و چون بر این باور بوده است که «{ وَمَا یَنطِقُ عَنِ ٱلۡهَوَىٰۤ } النجم: ۳] همه دیده ها و آموخته ها در طول حیاترا  عملی  کرده است . امام ع نقل می کند ؛ « کان النبی ص اذا سئل شیئا فاذا اراد ان یفعله قال نعم و اذا اراد ان لایفعل سکت و کان لایقول لشیئ لا ..» پیامبر خدا وقتی با خواهشی روبرو می شد انجام می داد و اگر به هر دلیل یا مصلحتی نمی خواست انجام دهد سکوت می کرد .

 یعنی امروز یاد بگیریم اگر هم نمی خواهیم یا نمی توانیم حاجت کسی را برآورده کنیم با ملاطفت و رفتاری انسانی ، مقصود را منتقل کنیم .برخی ها بویژه در ادارات نمی دانند که برخورد نامتناسب با ارباب رجوع یعنی سرآنان را به دیوار کوبیدن و از همه چیز ناامید کردن . البته پر واضح است که مفروض آن است که پاسخ نه ندادن در برابر خواسته های مشروع مد نظر است و الا  به بیان امیر المومنین ع «« لاطاعة لمخلوق في معصية الخالق » کسی مجاز نیست برای تبعیت از مخلوقی -  هر کسی که باشد - خدایش را نافرمانی کند .

درس دیگری که امام ع در  همین حدیث  از پیامبر ص نقل می کند ماجرای مقایسه خواسته فرد اعرابی از پیامبر خدا و خواسته پیرزن بنی اسرائیل از موسی علیه السلام  است ؛ این یکی همت اش به قدر رسیدن به یک شتر با جهاز و ره توشه است و آن یکی همنشینی با موسی در بهشت . برخی ها روزها روزه و شب ها درنمازند اما خواسته شان از خداوند به مختصر متاع و رفاه دنیا بسنده می شود و اما کسانی هم از خدا فقط خدا را می طلبند و به کمتر از آن راضی نیستند . یکی از رازهای ماندگاری علی همین رغبتش به حق و خداخواهی در درجه اعلی است . تا جایی که پیامبر ص به اصحابی که به هر دلیلی با علی زاویه گرفته اند و درباره اش درشت گویی می کردند می فرماید ؛ از علی بد نگویید « ..انه ممسوس فی ذات الله » علی ذوب در ذات خداوند است . مجلسي .مرآة العقول . ص ۲۹۶ .

رسول الله ص می گوید ؛ «« أبيت عند ربي يطعمني و يسقين » من نزد خدایم بیتوته می کنم و او مرا از طعام و شراب معنوی می خوراند و می نوشاند . النووی . المجموع.ص ۳۵۶ . با این روایت راز سر به مهر مناجات های علی ع و سپردن اسرارش به دل چاه را باید فهمید . مفهوم دعای کمیل را نه فقط در معانی کلمات بلندش که باید در حالات آسمانی و مجذوب شده صاحبش در ذات باریتعالی جستجو کرد .

همین خدایی شدن است که او را مصداق بی نظیر و الگوی حقیقی راستگویان قرار می دهد . از رسول خدا ص در خصوص صادقان در آیه « { یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ٱتَّقُوا۟ٱللَّهَ وَكُونُوا۟ مَعَ ٱلصَّـٰدِقِینَ }التوبة: ۱۱۹] پرسیدند ، فرمود  « اما المأمورون فعامة الناس و اما الصادقون فخاصة ..» همگان مخاطب امر الهی هستند اما صادقان خواصی از اهل بیت و افراد امت هستند .

قرآن کریم فلسفه ارسال رسل و انزال کتب را قیام مردم به قسط و عدالت می داند . تنها کسی می تواند اقامه عدل کند که در زمره صادقان باشد . به عبارتی تا ذات درونی انسان قرین عدالت نباشد نمی شود به بسط و نشر آن همت گمارد . با همین مقدمه واضح است که چرا  نام علی ع چنان با عدالت قرین است  که او را صدای عدالت بشری و کشته عدل خواهی دانسته اند . قوام پایه های زندگی بشر به عدالت است چنان که رسول خدا ص فرمود : « الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم » حکومت در چنگ کافر عدل پیشه ماندنی است ولی از دستان ظالم ولو که به ظاهر مسلمان باشد بیرون می جهد  .

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
204
206
1622111
پنج شنبه، 09 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...