A+ R A-

شایعه را دشمن می سازد، عوام‌فریب پخش می‌کند، و تو ای هم وطن! به هوش باش

شایعه را دشمن می سازد، عوام‌فریب پخش می‌کند، و تو ای هم وطن! به هوش باشصرف نظر از محتوا و فرایند رسیدگی شکلی به پرونده دختری به نام ریحانه جباری که قوه قضا بر آن وقوف دارد و ان شاء الله بر مدار قانون پیش رفته است ، در برخی نوشته ها به بهانه حمایت از متهم و محکوم پرونده ، تهمت های سنگینی به اسلام نسبت داده شده و تحت لوای ناموس پرستی توسط ساده دلان یا بی دینان و مزدوران آنان پخش می شود؛

۱ - دختران باکره به بهشت می روند ( تهمت) در حالی که بهشتی یا جهنمی شدن نتیجه عمل است و نه خلقت طبیعی . زن و مرد و دختر و پسر بودن هم موضوعیتی ندارد.(يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ ..)[ آل عمران 30] (وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ) و (وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَىٰ)[ النجم 40] چیزی جز سعی و تلاش به انسان نمی رسد و نتیجه سعیش را می بیند.

۲ - اگر دختر باکره ای محکوم به جرم محاربه شود قبل از اعدام به عقد کسی در می آید تا ازاله بکارت شود ( افک و اتهام سنگین به خدا و آیین اسلام) این افترای سنگین و ناجوانمردانه هیچ دلیل عقلی نقلی ( قرآنی و روایی ) و... ندارد.

۳ - پخش شایعه علیه اسلام و انقلاب با تهییج افراد به نام ناموس پرستی خود یک ظلم بزرگ است

۴ - من و شما که از پرونده خبری نداریم چگونه است به شایعه پراکنان بیشتر از قاضی اعتماد می کنیم. من طبق قرآن که می گوید آنچه علم و اطلاع درست ندارید (وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا)[ اﻹسراء 36] و روایت نبوی که می گوید کاری که که به شما مربوط نیست دخالت نکنید " رحم الله امرء ترك امرا لايعنيه " هیچ قضاوتی در پرونده ندارم . فقط به جویندگان حقیقت عرض می کنم ؛اگر قرار باشد هر کسی دیگری را بکشد و به خاطر ادعای انگیزه شرافت مندانه و بدون ارائه ادله مثبته شرعی و قانونی رها شود آن وقت سنگ روی سنگ بنا نخواهد شد. در این صورت اهمیت باب دماء و فروج ، چی می شود ؟ و این که تاکید شده خون مسلمان نباید از بین برود " لایطل دم امرء مسلم هدرا " ضمنا دفاع مشروع هم مراحلی دارد مثلا اگر کسی می تواند دزد یا مهاجمی را با فریاد زدن دفع کند حق ندارد به او سنگ بزند و اگر با آسیب زدن به پای او رفع شر می گردد نباید به بالا تنه آسیب بزند و... در همین راستا گاه می بینیم و یا در رسانه های گروهی می خوانیم که ماموری را به دادگاه می کشانند تا پاسخ دهد آیا در جریان تعقیب و گریز مجرم یا مجرمان به جای شلیک به بخش های کشنده بدن راه دیگری نداشته است.

۵ - قاضی ، حتی اگر پیامبر و امام معصوم باشد باید طبق ادله اثبات دعوی حکم کند ( بینه اقرار قسم علم قاضی و...) " انما اقضی بینکم بالبینات و الایمان لذا احتمال هست که کسی به حق باشد ولی دلیل محکمه پسند نداشته باشد یا دیگری به ناحق باشد ولی به ظاهر دلیل مقبول ارائه کند .اما قاضی باید طبق حکم خدا و رسولش " انما اقضی بینکم بالبینات و الایمان " ( یعنی حکم به ظواهر" عمل کند. چون بنا نیست افراد غیب دان و غیبگو باشند . در این میان اگر نادانسته حق مظلوم به ظالمی داده شود جبران آن با خداوند است و طبق روایت ظالمی که با ادله دروغین موجب تدلیس و فریب می شود در واقع برای خود آتش خریده است.

۶ - البته دفاع از عرض به عنوان یکی از نوامیس خمسه " عقل ، دین ،جان ، مال ، آبرو " بسیار مهم است لذا در روایاتی داریم " من قتل دون نفسه فهو شهید " " من قتل دون ماله فهو شهید " " من قتل دون عرضه فهو شهید " و... لیک این مهم بیان گر جایگاه شخص در نزد خداوند است و در دنیا چاره ای جز حکم بر اساس ابزار و طرق مقبوله نداریم. لذا کسی ممکن است برابر قانون محکوم شود ولی پاک باشد بی گناهی کم گناهی نیست در قاموس عشق یوسف از دامان پاکش سوی زندان می رود در عوض شاید کسی در این دنیا شهید اعلام شود اما در واقع هیچ نباشد مثل آن که در جنگ احد کشته شد و پیامبر فرمود " قتل فی سبیل الحمار "! لذا درک برخی ظرافت ها و حقایق نیاز به دقت و تلاش دارد و قول از سر جهل همچون حکم به غیر ما انزل الله است.

پخش کنندگان چنین متن هایی اگر هم می خواهند از کسی دفاع کنند باید در مدار انصاف و وجدان بگویند صرف نظر از حکم صادر شده ، برای نجات جان یک انسان تلاش شرافتمندانه کنید . مثلا کمک برای تامین دیه یا کمک معنوی مثل وساطت برخی موجهین برای آخذ رضایت اولیاء دم و... این شیوه بسیار ظالمانه است که عده ای از هر حادثه ریز و درشت علیه اسلام و انقلاب بهره می گیرند.

یادش به خیر ،آن اوایل انقلاب این جمله را در متن تراکت ها، روی دیوارها و بر سر زبان ها زیاد می شنیدیم:

شایعه را دشمن می سازد

عوامفریب پخش می کند

عامی می پذیرد

و تو ای هم وطن! به هوش باش

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
14
797
1639336
پنج شنبه، 06 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...