A+ R A-

انسان سازی و تربیت نوجوانان با قرآن کریم

إنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالأرضِ الخالِيَةِ مَهما أُلقِيَ فيها مِن كُلِّ شَيءٍ قَبِلَتهُ:

قلب نوجوان، همچون زمين ناكشته است كه هرچه در آن افكنده شود، مى پذيرد.

 

انسان سازی و تربیت نوجوانان با قرآن کریم

با سلام و تحیّت و احترام؛

چند روز قبل به دعوت چند تن از دوستان عازم سفری کوتاه و یک روزه به روستای کرپشلی از توابع شهرستان راز و جرگلان شدیم؛ ربع ساعتی می‌شد رسیده بودیم و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر با عزیزان گرم صحبت که نوجوانی با وقار و آرام از درب مهمان خانه وارد شد و با کمال ادب و احترام به جمع حاضر سلام داد. سیمایِ نوجوانی و لباس طلبگی معصومیت خاصی را در چهره اش تداعی می کرد؛ پرسیدم :اسمت چیست ؟؟گفت: محمد. عرض کردم محمد بیا کنارم بنشین ببینم در چه حالی؟! که پاسخ داد در حال تحصیل در حوزه علمیه شهر کلاله می باشم و ۱۳ جزء قرآن کریم را حفظ کرده‌ام ؛

-درس های مدرسه ات چطور؟؟

-عالی است!!

برای سلامتی اش صلواتی در جمع حاضر بلند شد؛ به محمد گفتم سوره بقره از آیه‌ی ۲۸۴ را بخوان که شروع کرد به خواندن قرآن کریم:

- 《وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ؛‌ آنچه كه در (ضماير و ذهن) خودتان است آشكار نمائيد و يا پنهان سازيد، خداوند آن را به حساب و محاسبه خواهد درآورد》. و ...

در حالی که تلاوت این آیات مبارکه را با گوش جان می شنیدم و متوجه مضمون این آیات شریف بودم؛ به یاد دوران نوجوانی خود افتادم که در همین سن و سال برای تحصیل از دیار خود به سوی حوزه علمیه قم رهسپار شدم.

حضرت علی علیه السلام در غرر الحکم و درر الکلم حدیث ۳۹۰۱ می فرماید:

إنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالأرضِ الخالِيَةِ مَهما أُلقِيَ فيها مِن كُلِّ شَيءٍ قَبِلَتهُ ؛

قلب نوجوان ، همچون زمين ناكشته است كه هرچه در آن افكنده شود، مى پذيرد .

بیانات مقام معظم رهبری  در دیدار جمعی از حافظان و قاریان قرآن نونهال و نوجوان کشور (۸۰/۰۶/۲۸): 

شما جوانان و نوجوانانى كه قرآن را فرا مى گيريد، اين را بدانيد كه يك ذخيره مادام العمر براى انديشيدن و فكر كردن را براى خودتان فراهم مى كنيد. اين چيز بسيار باارزشى است. ممكن است در سنين جوانى، معانى و معارف عميقى را از آيات قرآن استنباط نكنيد و نتوانيد درست بفهميد -فقط چيزهاى سطحى و اندكى از معارف را بفهميد- اما به موازات بالا رفتنِ سطح معلومات و پيشرفت علمى، از آيات قرآن كه در حافظه و ذهن شما قرار دارد، بيشتر استفاده مى كنيد. حضور قرآن در ذهن انسان، نعمت بسيار بزرگى است. فرق است بين كسى كه براى مطلبى، بارها آيات قرآن و فهرستهاى قرآنى را جستجو مى كند تا ببيند در اين باره آيه اى وجود دارد يا نه، با آن كسى كه آيات قرآن در ذهن و دل و جلوِ چشم اوست و نگاه مى كند، آنچه را كه در هر بخشى از معارف اسلامى به آن نياز دارد، از قرآن استنباط و استخراج مى كند و روى آن فكر و تأمّل مى كند و از آن استفاده مى برد. اُنس با قرآن در دوران كودكى و نوجوانى، تا دوران جوانى، يك نعمت بسيار بزرگ است.

بنابراین با توجه به روایات و بیانات مقام معظم رهبری با حفظ و یادگیری قرآن کریم می توان بذر های زیادی همچون داشتن ایمان و دوری از شرک،عدالت طلبی و حمایت از مظلومان،کوشش و تلاش ،حق پذیری ،شهامت ،عفت و پاکدامنی ،خوش اخلاقی و تواضع ، خارج شدن از ظلمات و ... را در دل تک تک نوجوانان ایران اسلامی افکند که البته متولیان این عرصه هر چند زحمات زیادی متقبل شده اند اما با تلاش و توجه به این مقوله مهم می توان گام های موثر و بلندی جهت اعتلای این گنجینه دینی و فرهنگی  برداشت که علاوه بر تاثیرات فردی و شخصیتی قطعا در کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی مثمر ثمر واقع خواهد شد .

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
723
235
1639248
چهارشنبه، 05 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...