معنای «طلب اصلاح» در کلام امام حسین(ع) به منزله هدف اصلی قیام چیست
- توضیحات
- نمایش از دوشنبه, 18 شهریور 1398 16:37
- دسته: پیام ها و یادداشت ها
گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) طلب اصلاح در امت پیامبر(ص) را به منزله هدف قیام مطرح کردند، گفت: طلب اصلاح با اصلاح تفاوت دارد و بدین معناست که امام حسین(ع) از مردم میخواهد برای اصلاح امور و امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند. به عبارتی اعتقاد امام حسین(ع) این است که مردم را باید در فرایند اصلاح امور با خود همراه کند.
قاسم جعفری، کارشناس مسائل سیاسی و نماینده سابق مجلس، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت عبرت گرفتن از قیام عاشورا در زمینه اهمیت جایگاه مهم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز و ضرورت توجه عزاداریها و منابر حسینی به ترویج این مفاهیم عمیق در کنار مسائل عاطفی و احساسی گفت: اولین نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید از همین مراسم عزاداری شروع کرد. هیئتهای حسینی یک مثلث شامل بانیان هیئت، روحانی و مداحان هیئت و مردم عزادار است. این مثلث معروف بزرگی را برپا میکند که مصداق سخن امام رضا(ع) است که فرمودند: خدا بیامرزد کسانی را که امر ما را احیا میکنند و معارف ما را یاد میگیرند و به مردم یاد میدهند. سراسر هیئت بر مبنای این سخن از سخنرانی و مداحی و اطعام همه باید این معروف بزرگ را گسترش دهند و هیئت واقعاً تبدیل به یک مدرسه شود.
اهمیت نگاه جامع و چندبعدی به ائمه اطهار(ع(
وی ادامه داد: اگر چنین اتفاقی بیفتد خودبهخود با گسترش و اشاعه معروف دایره منکر تنگ میشود. کما اینکه در قرآن اصل بر اجازه و جواز است و بر مردم قید و بندی نیست، مگر در جاهایی که به منزله خط قرمز بیان شده است؛ مانند حلال بودن همه غذاها به جز چند غذای حرام. در واقع معروفها آن قدر گسترده هستند که اگر گسترش پیدا کنند خودبهخود محدوده منکرها ضیق میشود و این هنر میطلبد که سخنرانان و مداحان به این مسئله توجه کنند.
جعفری اظهار کرد: از این مسئله که بگذریم باید این سؤال مبنایی را مطرح کرد که قیام امام حسین(ع) اصلاً چرا اتفاق افتاد. یکی از نکات مهم در بررسی تحولات تاریخی و شخصیت ائمه اطهار(ع) و اولیای دین جامعنگری است. برای نمونه در میان مردم افراد انقلابی و تند را حسینی و افراد آرام و معتدل را حسنی میدانند و این یک برداشت کاملاً اشتباه از نماد امامت و شخصیت امام است. در حالی که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «حسن و حسین هر دو اماماند چه قیام کنند، چه قعود کنند». تفسیر این سخن آن است هر دو اماماند در شرایط خودشان چه قیام کنند، چه قعود کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: به عبارتی امام حسن(ع) هم آن هنگام که برای جنگ با معاویه در حال آماده کردن سپاهیانش بود و آن هنگام هم که براساس مصالح عالیه اسلام صلح را با آن شروط پذیرفت، امام بود. بعضی شخصیت امام حسین(ع) را تنها در همین دو ماه آخر عمرشان، از زمان حرکت از مکه تا کربلا، میشناسند و فکر میکنند امام حسین(ع) فقط اهل قیام بود در حالی که زندگی امام حسین(ع) فرازهای متفاوتی مانند حضور در کنار امام علی(ع) به عنوان یک سرباز و همراهی با برادرش امام حسن(ع) و امام دانستن ایشان بود و پس از آن هم خودشان حدود ۱۰ سال امامت را برعهده داشتند و خیلی از طعنهها را میشنید و مسائل اجتماعی را میدید و جفاهای وارده به اهل بیت(ع) را مشاهده میکرد، اما همه اینها را با درایت مدیریت و تحمل میکرد و این گونه نبود که امام حسین(ع) یک فرد هیجانی و احساسی و مانند یک آتشپاره باشد که یکباره منفجر شود.
طلب اصلاح؛ هدف قیام امام حسین(ع(
جعفری بیان کرد: ایشان ظرفیت، حلم و بردباری در سطح عالی داشت و اتفاقاً هنر بزرگ امام حسین(ع) این بود که صبر کرد تا فضا برای نهضت و اثرگذاری آن اماده شده و به تعبیری این میوه برسد و بعد نهضت عاشورا را در زمان و موقعیت مناسب خودش برپا کردند. از طرفی خود امام حسین(ع) فلسفه قیام را به صراحت بیان کردند؛ از اصلیترین دلایل قیام که ایشان اشاره میکند این بود که قیامشان برای قدرت، خوشگذرانی، عصیان و گردنکشی و ظلم کردن نیست، بلکه برای «طلب اصلاح در امت پیامبر(ص)» قیام کردند. طلب اصلاح نیز با اصلاح تفاوت دارد و این یعنی قیام من به خاطر این بود که از مردم بخواهم برای اصلاح امور و امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند. به عبارتی اعتقاد امام حسین(ع) هم این بوده که در فرایند اصلاح امور و امر به معروف و نهی از منکر باید مردم را با خود همراه کرد.
مسئول کمیسیون آموزش و فرهنگ مرکز مطالعات و پژوهشهای بنیادین انقلاب اسلامی اظهار کرد: این پیام امام حسین(ع) هشدار مهمی است که در روایات و آیات قرآن بیان شده است. در قرآن آمده است که اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود در آن صورت اگر بلایی نازل شود، فقط تنها گناهکاران را شامل نمیشود، بلکه تر و خشک با هم میسوزند. دلیل آن هم ترک امر به معروف و نهی از منکر و سکوت و بیتفاوتی نسبت به ظالمان و گناهکاران است. پیامبر اکرم(ص) نیز میفرمایند کسی که در بیان حق کوتاهی کند، شیطان لال است. زیرا کوتاهی در تبیین حق به معنای زمینهسازی برای رشد باطل است.
بیتفاوتی جامعه دایره منکر را گسترش میدهد
وی تأکید کرد: به عبارتی هدایت به باور و فرهنگ مردم تبدیل نمیشود، مگر از همان راه و طریقی که باطل در ذهن و دل مردم خانه کرده است و لذا باید از روشهای روانشناختی و جامعهشناختی مسیر درست را برای گسترش معروف طی کرد. بنابر این بیتفاوتی، سکوت و ترک امر به معروف و نهی از منکر، باعث میشود دایره منکر وسیعتر و دایره معروف تنگتر شود و این به از بین رفتن قبح گناه و باطل در جامعه میانجامد. این وضعیت حتی در جامعه ممکن است بدتر هم بشود که امام علی(ع) در سخنی این گونه خطاب به مسلمانان فرمودند که من میترسم شما که بیش از همه سنگ اسلام را به سینه میزنید، روزی سرد شوید که در آن زمان همه چیز را کنار میگذارید. پیامبر اکرم(ص) نیز در روایتی میفرمایند من از روزی میترسم که شما امر به معورف و نهی از منکر را ترک کنید، حاضران گفتند یعنی چنین اتفاقی میافتد؟ پیامبر(ص) پاسخ میدهند از این بدتر هم رخ میدهد و آن زمانی است که شما منکر را انجام میدهید و معروف را ترک میکنید و حاضران باز بیان میکنند، واقعاً این هم رخ میدهد و پیامبر(ص) دوباره میفرمایند بلکه بدتر از این هم به وقوع میپیوندد و شما معروف را منکر و منکر را معروف میشمارید. نتیجه این میشود که عدهای کشتن امام حسین(ع) را به خاطر ثواب و قربة الی الله انجام میدهند.
این نماینده سابق مجلس یادآور شد: این جزء سنتهای الهی است که اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، جامعه دچار بلا شود. در واقع هر زمان مردم در مقابل انتشار بدیها و ترک خوبیها سکوت کنند بدیها حاکم میشود و نتیجه این اتفاق آن است وقتی که ظلم زیاد شد خودبخود مردم دلچرکین میشوند و این به سقوط حکومتها میانجامد. تنها راهی که یک نظام سیاسی و حکومت را از پیری، فرتوتی و مرگ میرهاند توسعه متوازن، عدالت اجتماعی، نبود تبعیضها، گسترش معروفها و نفی منکرهاست و رعایت این اصول باعث میشود که یک نظام سیاسی همیشه جوان بماند و مورد قبول مردم واقع شود.
اشرافیگری مسئولان؛ خطری که نباید در برابر آن بیتفاوت بود
وی تصریح کرد: الان غولهای به ظاهر تمدنی دنیا مانند آمریکا در حال فروریزی و افول هستند و تحلیلگران منصف دنیا نیز این مسئله را قبول دارند و این به خاطر ظلم بیحد و حصر جهانی و بینالمللی آنهاست. انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نیز از این خطر در مصون نیست و اشرافیت مسئولان یکی از مصادیق منکرات است که بیتفاوتی نسبت به آن خطرات زیادی برای آینده انقلاب و نظام دارد. امروز یکی از اعتراضات مردم به تبعیضهاست و اگر نظارت جدی نشود و پیشگیری و مداخله درست و اصلاحگرانه انجام نشود باعث ریزش سرمایه اجتماعی میشود و لذا اقداماتی که از سوی قوه قضائیه در مبارزه با فساد آغاز کرده امیدی را در دل مردم ایجاد کرده است. اما نگرانی مردم این است که این اقدامات مقعطی باشد و لذا خواهان استمرار آن هستند و نباید در این مسیر هیچ ملاحظهای انجام شود و با همه افراد در هر مقام و جایگاهی باشد، برخورد شود.
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: اگر مسیر مبارزه با فساد به منزله یکی از مصادیق نهی از منکر و نشانه حساسیت نظام سیاسی به یک منکر بزرگ به نام فساد اقتصادی به درستی پیش رود، منجر به افزایش سرمایه اجتماعی نظام میشود و اگر مردم عدالت و مبارزه با تبعیض را از سوی نظام ببینند، خیلی از سختیها را تحمل میکنند و این مسئله پیام قیام امام حسین(ع) همین است.
سه کلاس شب عاشورا
جعفری ادامه داد: به نظر من در شب عاشورا، سه کلاس در خیمههای امام حسین(ع) برگزار شد. یکی خیمه دعا و مناجات بود که معلم آن امام سجاد(ع) بودند، یکی خیمه آمادگی رزمی و پیکار بود که فرمانده آن حضرت ابوالفضل(ع) بودند و خیمه سوم خیمه بصیرت و تقویت آگاهی سیاسی و اجتماعی و افزایش معرفت بود که خود امام حسین(ع) معلم آن بودند. ما هم در این راستا امروز باید سه اقدام مهم را انجام دهیم؛ تقویت ارتباط با خدا، افزایش آمادگی در مقابل دشمن در حوزههای دفاعی، علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و در نهایت تقویت معرفت امامشناسی. فراگیری این درسها از مدرسه عاشورا یک مسئله ضروری برای حکومتداری است و این اتفاق باید برای ما بیفتد.
این نماینده سابق مجلس بیان کرد: به تعبیر امام خمینی(ره) تشکیل حکومت دینی که زمینهساز حیات طبیه است، بزرگترین معروف است و اگر حکومت اسلامی این سه اقدام مهم را انجام دهد مردم به اندازه کوچکترین ذرهای به هیچ نوع حکومت دیگری متمایل نخواهند شد. بر این مبنا هزاران هیئت حسینی و محافل عزاداری باید مدرس و معلم این درسها باشند و به مجالس معرفتافزایی تبدیل شده و تنها به شور بسنده نکنند، بلکه بخش شعور را هم جدی بگیرند.
گفتوگو از مهدی مخبری
انتهای پیام
- هیچ نظری یافت نشد
چند رسانه ای
آخرین مطالب
- یادداشت/یکم اسفند ماه 1401
- یادداشت/« اقدامات پوتین از نگاه فارین پولیسی »
- شعر/28 بهمن 1401
- سوال ، نظر و استدلال شما چیست ؟
- دعوت از برادران و خواهران ایمانی برای حضور در جشن پیروزی انقلاب اسلامی
- 22 بهمن ماه خراسان شمالی/بجنورد
- به همت کانون بسیج اساتید غیرانتفاعی خراسان رضوی برگزار می گردد:
- به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی (ع)
- یادداشت/8 بهمن 1401
- « یادداشت نماز جمعه ای ۱۴۰۱.۱۱.۷»
- حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به همراه رییس محترم جمهوری اسلامی ایران
- یادداشت دکتر قاسم جعفری در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- یادداشت؛1401/10/25
- پاسخی به یک استدلال
- یادداشت/« ادب طنز ! »1401/10/21
- شهید گمنام سلام! 1401/10/21
- یادداشتی در دی ماه 1401
- دی ماه 1401
- پیام تسلیت دکتر قاسم جعفری در پی درگذشت جناب سرهنگ خلیل باقری
- یادداشت/« ما و دفاع از دین خدا »
- خبرگزاری قرآنی ایکنا/تحلیل قاسم جعفری از پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن: دشمنان متوجه قدرت تمامکنندگی مردم شدند
- خبرگزاری فارس؛جعفری: اغتشاشگران چون گمراه شدهاند کردار زشت خود را زیبا میبینند/ رفتار آشوبگران دیکتاتوری است.1401/10/02
- خبرگزاری فارس؛هراس روز افزون غربیها از فروپاشی؛ 1401/09/19
- خبرگزاری فارس؛نظام بین رفتارهای هیجانی و آشوب سازماندهیشده تمایز قائل شود؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛مأموران فرماندهی انتظامی باید مورد تقدیر قرار گیرند؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛انتقاد از اظهارات یک نماینده/ نقرهداغ کردن دولت و وزرا جزء وظایف نمایندگان نیست؛1401/05/04
- خبرگزاری فارس؛یادداشت/« نشانه زوال بزرگترین جعل تاریخ »؛1401/04/17
- خبرگزاری فارس؛جزئیات اولین جلسه شورای مرکزی جدید کانون دانشگاهیان ایران اسلامی؛1401/04/02
- خبرگزاری ایرنا؛معاون نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری: هماهنگی ارکان قوه مجریه در تعامل سازنده با قوه مقننه رسالت اصلی معاونت امور مجلس است ؛1401/04/02
- رایو گفتگو؛برنامه بدون خط خوردگی؛معاون نظارت و هماهنگی امور پارلمانی ریاست جمهوری خبر داد:پرداخت بخش اعظمی از بدهیهای گذشته/ رشد بیش از ۴ درصدی اقتصاد؛1401/03/31
- خبرگزاری فارس؛رمز تبیین امامت در نگاه امام رضا(ع)؛1401/03/21
- خبرگزاری فارس؛حضور وزیر کار در کمیسیون اجتماعی مجلس میتواند منجر به تصمیمات خوبی برای بازنشستگان شود؛1401/03/18
- مجلس قوی همانند پدری است که هیمنه معنوی و افق دید کاملی دارد؛خبرگزاری مهر؛1401/02/26
- رانتخواران و دلالان نمیتوانند با مردمیسازی یارانهها کنار بیایند؛خبرگزاری فارس؛1401/02/23
- «در باب ارز ترجیحی »؛خبرگزاری فارس؛1401/02/15
- راز ماندگاری امام علی (ع )؛خبرگزاری فارس؛1401/02/03
- خبرگزاری فارس؛آمریکا و غرب پشتوانه دائمی برای آل سعود نخواهند بود.1400/12/26
- اترک،روزنامه صبح ایران؛ به مناسبت روز جهانی عدالت اجتماعی بررسی کرد1400/12/02
- خبرگزاری ایسنا؛استیضاح ثبت شده نداریم/ به صلاح نمایندگان نیست که در حوزه اجرا دخالت کنند؛1400/11/16
- خبرداغ ؛تصویب کلیات بودجه پیام امید، آرامش و گشایش را به جامعه مخابره کرد/ موفقیت وزارت بهداشت در مهار کرونا1400/10/20
- تذکر ۲۵ نماینده به روحانی درباره پیشنویس قطعنامه شورای حکام
- تذکر به وزیر علوم درباره علت نمایش پرچم ایران بدون آرم الله در دانشگاه بجنورد
- تذکر کتبی به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت نپذیرفتن یک ضامن برای تسهیلات
- تذکر به رئیس جمهور در خصوص علت عدم تکمیل گلزارهای شهدای خراسان شمالی
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم در خصوص توضیح علت اقدامات خلاف عٌرف و قانون در دانشگاه پیامنور خراسان شمالی
- تذکر آیین نامه ای دکتر جعفری در خصوص ایثارگران
- توضیح علت عدم همکاری سرپرست وزارت علوم با مجلس برای بورسیهها
- تذکر به رئیس جمهور
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم
- آقای رئیس جمهور! عدم توجه به وام ازدواج جوانان، مدیونیت روز قیامت را در پی دارد
- تذکر به وزیر ورزش و جوانان
- تذکر در خصوص تغییر زودهنگام سرپرستان دانشگاه تهران به فرجيدانا
- تذکر به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس جمهوری
- تذکر دکتر جعفری در خصوص اختصاص سبد کالا،تسریع در عملیات راه آهن مشهد، بجنورد گرگان،آغاز عملیات اجرایی سد قردانلو و نماد رایج در رژیم طاغوت
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
- دخالتهای بان کی مون ناشی از موضعگیریهای نرم برخی در کشور است
- تذکر کتبی 3 نماینده مجلس درباره تخصیص نامناسب اعتبارات قرآنی سال جاری
- دولت بحث خشکسالی در خراسان شمالی را مورد توجه جدی قرار دهد
- سخنرانی دکتر جعفری در جمع عزاداران ظهر عاشورا، مسجد موسی بن جعفر
- صوت: نطق اضطراری 6 بهمن 94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- مصاحبه دکتر جعفری با رادیو اترک به مناسبت روز مجلس شورای اسلامی مورخه 94/09/09
- نطق پنج دقیقه ای دکتر جعفری در صحن علنی مورخه94/08/25
- ادامه رشد علمی کشور
- صوت: نطق سالانه 4 آبان94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- صوت:گزارش حضور در حوزه انتخابیه مورخه سوم آبان 94 در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشتگان در مصاحبه تلفنی با رادیو ایران
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص تهیه و توزیع فیلم های خارجی با زیر نویس فارسی
- گزارش هفته (94/05/14)حوزه انتخابیه در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- جواب قاطع و منطقی دکتر جعفری به عملیات روانی رسانه های تشنگان قدرت در فضای مجازی
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه ها
- روز قدس روز فریاد مظلومین جهان بر ظالمین و مستکبرین
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش
- مخالفت با حذف تبصره ماده 3 طرح استانی شدن انتخابات
- صوت: نطق دکتر قاسم جعفری در مجلس940223
- دکتر جعفری در گفتگوی زنده با رادیو اقتصاد در خصوص تحصیلات تکمیلی
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص طرح ادغام شورای عالی فن آوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی
- گفتگو با رادیو گفتگو در خصوص طرح نحوه تأیید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی
- گفتگو با رادیو ایران در خصوص طرح استانی شدن نمایندگی مجلس شورای اسلامی
نظرات/سوالات