A+ R A-

" پاسخ عمومی به چند سوال خصوصی "

 

 ۱ - چرا در انتخابات خبرگان شرکت می کنید ؟ 

 ۱ - چرا در انتخابات خبرگان شرکت می کنید ؟ 

ج : 

سال ۱۳۶۱ عازم حوزه علمیه قم شدم . در ۱۳۷۵ امتحانات کتبی و شفاهی پایه ده حوزه را با موفقیت گذراندم . ( علت این تاخیر ۷ اسارت بود که برایم مقدر شد . )  از ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۳ در درس خارج بسیاری از بزرگان از جمله آیات جوادی ، مکارم ، سبحانی ، فاضل لنکرانی ره  ، شیخ جواد تبریزی ره و ..حاضر شدم . 

علاوه بر آن در دروس آکادمیک کارشناسی حقوق دانشگاه تهران ، ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران و دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی واحد علوم و تحقیقات ( ۱۳۸۵ )  را دارم. طبیعی است عمده مطالعات حقیر در راستای مباحث و موضوعات  دینی است. 

حضور در انتخابات مجلس خبرگان البته فرایندی دارد که عقبه مهم آن قبولی در امتحانات است . بنده به جای پنهان کاری از ترس عدم قبولی در امتحانات با افتخار اعلام می کنم می آیم اگر قبول شدم. 

گر چه حسن نظر برخی بزرگان اهل علم  هم برای چنین تصمیمی بی تاثیر نبوده است. 

سوال ۲ :

آیا حضور همزمان در دو مجلس ( مجلس شورای اسلامی و خبرگان ) منع قانونی ندارد ؟ 

ج : خیر

سوال ۳ :

برخی چنین ترویج می کنند که شما در صورت رای آوردن در مجلس خواسته های شخصی شهروندان را پاسخگو نخواهید بود ؟!

ج :

کسی که وارد عرصه های اجتماعی می شود ، معنا ندارد که درخواست مردم را پاسخ ندهد چون چنین کاری نقض غرض است . امام معصوم ع فرمود : " آمدن حوائج مردم به در خانه شما از نعمت های الهی برای شماست . "  دلیل قاطع غیر واقع بودن چنین شایعه ای هزاران نامه است که در سال های نمایندگی دفتر اینجانب به درخواست شهروندان صادر کرده است . البته یک چیز را باید مراقب بود ؛ مراعات حقوق الناس و بیت المال .عدالت در عمل بسیار سخت تر از حدیث کردن بر منبر و بیان در پشت تریبون است. گاهی انسان به خواسته هایی بر می خورد که برآوردش از توانش خارج است و یا انجام آن به دلایل منطقی دیگری میسر نیست . 

سوال ۳ :  

احتمال کنار رفتن از عرصه رقابت وجود دارد ؟

در بحث مجلس دیگر خیر . چون مدالیته منصفانه پیشنهاد شده از سوی افرادی و گروه های حامی و انحصار طلبشان پذیرفته نشد . ( به آن عزیزان عرض کردم اگر از بستر رای خود مطمئنید نظرسنجی علمی مرکزی مرضی الاطراف را بپذیرید. این دوستان هر کسی را که به جریان  غیر قابل توجیهشان و لو با برهان قاطع و حجت شرعی نپیوسته وحدت شکن و به نوعی ضد انقلاب تلقی می کنند . همه متشرعان و رهروان واقعی امامین انقلاب باید تلاش کنند این بدعت عملی روشن شود . البته کار ایجابی تمام افراد و گروه ها نه تنها مقبول که ستودنی است. 

سوال ۴ :

 مستقل ، اصول گرا یا اصلاح طلب ؟  ج : ان شاء الله حق طلب . انقلابی و ولایی بودن ، مردم باوری و عمل بر اساس عقل و شرع و پرهیز از هر نوع تعصب  در این واژه نهفته است.

سوال ۵ : 

ویژگی های مهم یک فرد برای ورود به مجلس چیست ؟

ج : اهل  فکر و اندیشه بودن ، سلامت در اعتقاد ، اخلاق ، صداقت رفتار ، حسن سابقه . آغشته نبودن به مفاسد اقتصادی و رانت خواری و.. ، دین شناسی ، مردمی بودن و ساده زیستی واقعی و غیر تصنعی ، آگاهی از معادلات جاری قدرت در عرصه داخلی و بین المللی ،  قدرت تحلیل مقبول ، تیزهوشی نسبی و  شجاعت ، تاب آوری در قبال چشم غره ها ، تهدیدها و فشارها ، داشتن دانش حقوقی لااقل در کنار  کاارایی و تخصص اصلی ، قدرت بیان بالا و برخورداری از افراد و  همراهان امین و کاردان و... 

سوال ۶ :

داستان انتخاب اصلح و یا صالح مقبول به لحاظ مفهومی چیست ؟ 

این اصطلاح مخلوق اهل سیاست است که رگه های مختلف دارد . خوش بینانه ترین حالتش نوعی واقع گرایی در برابر نگاه آرمانی . برخی با این اصطلاح وجدان درد خود  را درمان می کنند .می گویند فلانی اصلح است ولی رای ندارد فلانی صالح است ولی رای دارد. البته گاهی با همین توجیه ضعیف ترین ها یا حتی مساله داران را که می دانند منافع گروهی و  جناحی شان را از طریق او تامین می کنند ، به میدان می آورند. بعضی اوقات هم منظور از غیر مقبول ، در واقع یعنی فلانی چون از خود فکر و استقلال دارد  و بر اساس ملاک های خاص حرکت می کند و بچه حرف گوش کنی نیست پس شایع می کنند که مقبول نیست . و.. گاهی برخی  ارباب سیاست مثل بعضی  اصحاب رسانه ماحرا سازی می کنند . برخی آدم ها به فلان فرد پول می دهند که کتاب ، فیلم  ، کار هنری یا  مقاله او را در فلان روزنامه نقد کنند و بدین صورت نام او به زبان ها می افتد. وقتی جریان های سیاسی تصمیم می گیرند کسی را  که  نزد مردم خوشنام است له کنند شایعه می کنند که فلانی خیلی خوب است ولی حیف که رای ندارد. گاهی آدمی نامناسب را با عبارت " فلانی ، می دانیم خوب نیست ولی رای دارد " بر جامعه می قبولانند.  نکته مهم آن است که وقتی می پرسی به چه استنادی می گویید کی مقبول کی نامقبول است تلقی خود و گروه اطراف خود را بر کل سرایت می دهند. 

سوال ۷ : 

این که برخی کاندیداها سوابق ایثارگری خود را در انتخابات طرح می کنند چگونه است ؟ 

جواب :

البته کسانی که در روزهای سختی منافع دین ، مردم و کشور را بر جان و مال و عرض خود ترجیح داده اند برای هر ملتی عزیزند و ذکر آن از باب آن که دانسته شود امتحان پس داده اند و حسن سابقه دارند مقبول است  - مثل آن که سوابق علمی ، مدیریتی ، تجربه های مفید و توانمندی های مختلف شناسانده شود .-   اما این که مصداق تکاثر و  تفاخر باشد و کسی بخواهد ضعف های خود را در سایه انتساب به موارد و مفاهیم ارزشمند پنهان کند بویژه که مورد استنادی ، خود فرد نیست بلکه موقعیت انتسابی مد نظر باشد ، مصداق بارز استفاده ابزاری از مفاهیم ارزشی برای اهداف سیاسی و کسب جایگاه اجتماعی است . 

سوال ۸ : 

بهترین روش شناخته شدن افراد برای حسن انتخاب چیست ؟ 

چقدر خوب است که مردم به جای آیتم های طبیعی و جبری و فاقد بار ارزشی افزوده مثل قومیت ، زبان ، همشهری گری ، خویشاوندی ، رفاقت و آشنایی و غیره به ملاک های واقعی مثل سلامت در اعتقاد ، رفتار ، توانایی در علم و جسم ، تجربه مفید و..مورد توجه قرار گیرد. البته اگر کسانی ویژگی های پایه را داشته باشند و علاوه بر آن ملاک های ثانوی مثل قومیت ، رفاقت نیکو و.. طبعا مقبول است.

کسی که یک خط نوشته ندارد تا ببینیم اندیشه او چیست. 

کسی که برای مسائل اجتماعی یک راهکار ارائه نمی دهد.

کسی که مستقیم یا غیر مستقیم ، رای معامله می کند. 

کسی که به پشتوانه قدرت و ثروت ارعاب ایجاد می کند . 

و...چنین کسی واقعا در مجلس چه خواهد کرد ؟ !

مردم باید خود را ارزان نفروشند و فریب آدم های به ظاهر موجه را هم نخورند. برخی از این ها برای رسیدن به موقعیت در یک سر طیف دم از مردم می زنند و در سر دیگر طیف حتی کبوتر مسجد می شوند !

انتهای پیام/

 

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
134
210
1622251
جمعه، 10 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...