ترجمه/مبارزه فقط به شرط پیروزی؟!
- توضیحات
- نمایش از پنج شنبه, 22 اسفند 1398 20:56
- دسته: پیام ها و یادداشت ها
" مبارزه فقط به شرط پیروزی ؟! "
در اطراف لندن قدم می زدم که تجمع عظیمی که به گرد چیزی حلقه زده بودند توجهم را جلب کرد .
در اطراف لندن قدم می زدم که تجمع عظیمی که به گرد چیزی حلقه زده بودند توجهم را جلب کرد .بنا به حس کنجکاوی به دل جمع زدم ؛ در صحنه هولناک ، دست و پای مردی عظیم الجثه که اسکاتلندی می نمود با میخ بر صلیبی چوبی دوخته شده بود و افرادی قوی هیکل به امر مردی سر برهنه و قرمز پوش او را شکنجه می کردند ! باورم نمی شد در برابر چشمان از حدقه در رفته حاضران بهت زده ، دل و روده اش را زنده زنده بیرون می کشیدند .در آن میان تنها یک زن فریاد می زد رحم کنید و نهایتا همهمه بالا گرفت و جمعیت با او همراهی کردند. مرد از شدت درد به خود می پیچید و جلاد فریاد می زد یا الله ، توبه کن تا بخشیده شوی ! اما مرد تمام انرژی اش را جمع می کرد و فریاد می زد ما آزادی می خواهیم نه بخشش ! این صحنه ای از فیلم " قلب شجاع " محصول ۱۹۰۵ میلادی است که جزء صد فیلم اثر گذار تاریخ سینما شناخته شده است . این فیلم را بارها و بارها تنهایی و با خانواده دیده ام و در نظرم چنین آمده که خود شاهد عینی ماجرا بوده ام . هر وقت به لحظه فرود آمدن وزنه بر سرش می اندیشم با نگرانی از خود می پرسم آیا مبارزه همیشه باید قرین پیروزی باشد ؟
از خود می پرسم وقتی ویلیام والاس علیه اشغالگران انگلیسی قیام کرد آیا نمی دانست که ضعف و ناتوانی مادی آنها با ساز و برگ و عده و عده دشمن اشغالگر هیچ تناسبی ندارد ؟ به عبارتی آیا در این مبارزه جویی دچار بی منطقی و رفتار غیر عقلایی شده بود ؟ از خود پرسیدم فرض کنید تمام مبارزان قبل از ورود به مبارزه به حساب و کتاب دقیق بنشینند و اگر بر اساس داده های کامپیوتری و عقل محوری پیرزوی را قطعی دیدند حرکت کنند و الا ره سکوت و تسلیم و ذلت را در پیش گیرند ، آیا چنین مبارزه ای ارزش دارد و باعث شرف و عزت می شود ؟
خاطره عزت بگوویچ را در ذهن بیاوریم که می گفت عرفات از سر خیر خواهی مرا به پذیرش خواسته صرب ها - پذیرش دولتی کوچک برای مسلمانان در دل کشور بوسنی - دعوت می کرد و منطقش این بود که ای کاش ما فلسطینی ها هم به جای مبارزه ، رسمیت اسرائیل را قبول می کردیم تا اینگونه بدبخت نشویم ! آن روز شنیدن چنین مطالبی از عزت بگوویچ در پایتخت محاصره شده و در حال سقوط بوسنی به نقل از یاسر عرفات برای روزنامه نگارانی که سابقه او را می دانستند بسی تعجب برانگیز بود اما در عصر همان روز بگوویچ خبرنگاران را جمع کرد و خبر داد که مردم و فرماندهان از سرتاسر کشورش با او تماس گرفته اند و تاکید کرده اند به رغم نابرابری مادی و نبود توازن قوا با ارتش صرب ها که تحت فرمان و پشتیبانی ارتش قوی یوگسلاوی می جنگند هرگز به غیر از مبارزه و جنگ فکر نمی کنند .
علی عزت بگوویچ در خاطراتش می نویسد به هنگام بازدید بارها گزارش می دادند سلاح ، اب ، نان ، دارو و هیچ چیزی نداریم و منتظر بودم که به عنوان رهبر از من راهی برای برون رفت بخواهند اما پشت بند آن تاکید می کردند مبادا بگذارید جنایتکاران بدون مجازات بمانند ، ما همچنان قوی و با اراده تا آخر می جنگیم !بارها از خود پرسیدم رفتار این رزمندگان از چه منطقی پیروی می کند ؟ اگر قرار بود بر اساس نصیحت امثال عرفات و با فرمول عقل محاسبه گر مادی حرکت کنیم باید در اواخر آپریل ۱۹۹۲ م یا ماه بعدش تسلیم می شدیم.
با مرور خاطرات بگوویچ دوباره از خود پرسیدم چرا هر وقت جوانان ما به امید تغییر سرنوشت و بر مبنای ارزش های انسانی و اخلاقی حرکت می کنند با دیوار عافیت طلبی و عقل زدگی و به اصطلاح مآل ادیشانه ! بزرگترها برخورد می کنند ؟ آن ها مدام آیه یاس و شکست در برابر طواغیت را در گوش ها زمزمه می کنند ؟ حرف های تکراری چون خود را به مهلکه نیندازید ! دست از تهور بردارید و ..
باز از خود می پرسم منطق یا عقیده و ارزش های اخلاقی ؟ آیا این مغالطه که بگوییم دشمن ما قوی است و ما ضعیف ، برای تسلیم شدن کافی است ؟ اگر انبیاء الهی هم ، چنین رفتار می کردند راستی چه می شد ؟ امیدوارم نگویید که انبیاء به پشتوانه نصر خداوندی قیام کردند چون خدای پیامبران خدای ما هم هست ؛ به شرط آنکه ماهیت مبارزه ما نیز حق در برابر باطل باشد . از سویی چرا به همواره تلقین کرده اند تنها زمانی مبارزه جایز است که پیروزی ظاهری تضمین شده باشد ؟
آیا چه گوارا که در راه مبارزه و با خیانت برخی افرادی که برای آنها مبارزه می کرد کشته شد ، شکست خورد ؟ آیا در صورت حیات مجدد از از گذشته اش پشیمان می شود ؟! آیا عمر مختار ، نلسون ماندلا و دیگرانی از این تبار شکست خوردند ؟ ( البته مثال های نویسنده شاید حاکی از کم اطلاعی اش نسبت به الگوهای کامل دینی چون امام حسین ع و یا گرایش چپگرایانه و تاثیر پذیری اش از الگوهای مبارزاتی سمبولیک معاصر باشد ). خدا نبخشد این زنجیره سوال را که پی در پی ذهن را در می نوردد ؛ چرا همیشه ظلم غالب است ؟ چرا خیر و عدالت فقط در افسانه ها،فیلم ها و خیالات پیروز می شود و نه در عالم واقع ؟
البته پاسخ روشن است اصحاب شر قید و بند اخلاقی ندارند ؛ از هر ابزاری حتی دروغ ،دزدی قتل و غیره برای رسیدن به هدف بهره می گیرند اما اصحاب حق قید و بند اعتقادی و اخلاقی بر خود قائلند. ( تحصیل نتیجه با هر وسیله و روش را پیروزی واقعی نمی دانند . ) برای توضیح بیشتر خوب است در این واقعیت تلخ تامل کنیم که به قول ادموند بیرک متفکر ایرلندی تنها عامل غلبه باطل بی عملی و انفعال بخشی از ساکنان اردوگاه حق است . اینان هنگام مبارزه در گوشه انعزال می خزند ؛ در پایان اگر باطلیان پیروز شدند آنها در امانند و اگر مبارزان پیروز شدند زودتر از دیگران تظاهر به همراهی و همکاری می کنند. در دوران مبارزه به بهانه هایی چون مریضی ، تحصیل ، سرپرستی عائله و..کنار می نشینند تو گویی دیگران از سر بیکاری و بی عاری وارد مبارزه شده اند !
باید دانست برای دفاع از حق الزاما نباید یک انسان مشهور و مبارز خط مقدم باشیم ؛ در لباس یک راننده ، حلوا فروش ، کارگر ، پیله ور دانشجو ، محصل و غیره هم می شود با گفتن " نه " به ظلم و به قدر وسع ایستادن پای حق مبارزه کرد. داشتم به پایان واگویه با خود می رسیدم که سخن پزشک ، شاعر و نمایش نامه نویس آلمانی برتولت بریشت ، در ذهنم جرقه زد ؛" کسی که مبارزه می کند ممکن است شکست بخورد اما کسی که منفعل و بی عمل است همیشه شکست خورده است. حزب قاعدین همیشه مهر شکست بر پیشانی دارد و آن که مبارزه می کند با رسیدن به آرمان هایش پیروز می شود و حتی اگر قبل از تحقق پیروزی ظاهری بمیرد باز هم برنده است. باید پذیرفت مساله تکلیف است و نه رسیدن به متاع ظاهر دنیا . مهم دفاع از مبانی و مبادی است ؛تو باید پاک زندگی کنی و برای دفاع از ارزش ها ، عدالت ، مبارزه با فساد و فاسدان جان بدهی . باید برای رستگاری خویش تلاش کنی . ( کالایی که این روزها کمتر خریدار دارد . )
• نکته مترجم :
کاش نویسنده محترم با مبانی قرآنی و سیره نبوی و اولیاء الهی و حتی حرکت های اصلاح اجتماعی به رهبری علمای دینی بیشتر آشنا بود تا مخاطبان خود را در بازار چهارصد میلیونی عرب زبانان از زلال دین به احسن وجه سیراب می کرد. در هر صورت این انگیزه قیام طلبی در برابر استبداد و استعمار خود روزنه امید است. شاید هم به دلیل گرایش های چپگرایانه از این مقوله تعمدا تغافل کرده است .
????منبع : الجزیره
✍ نویسنده : اسعد طه ، روزنامه نگار و مستند ساز
✍ترجمه و تلخیص : قاسم جعفری
????✏" با مردم تا اوج"
????@bamardomtaouj
- هیچ نظری یافت نشد
چند رسانه ای
آخرین مطالب
- یادداشت/یکم اسفند ماه 1401
- یادداشت/« اقدامات پوتین از نگاه فارین پولیسی »
- شعر/28 بهمن 1401
- سوال ، نظر و استدلال شما چیست ؟
- دعوت از برادران و خواهران ایمانی برای حضور در جشن پیروزی انقلاب اسلامی
- 22 بهمن ماه خراسان شمالی/بجنورد
- به همت کانون بسیج اساتید غیرانتفاعی خراسان رضوی برگزار می گردد:
- به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی (ع)
- یادداشت/8 بهمن 1401
- « یادداشت نماز جمعه ای ۱۴۰۱.۱۱.۷»
- حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به همراه رییس محترم جمهوری اسلامی ایران
- یادداشت دکتر قاسم جعفری در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- یادداشت؛1401/10/25
- پاسخی به یک استدلال
- یادداشت/« ادب طنز ! »1401/10/21
- شهید گمنام سلام! 1401/10/21
- یادداشتی در دی ماه 1401
- دی ماه 1401
- پیام تسلیت دکتر قاسم جعفری در پی درگذشت جناب سرهنگ خلیل باقری
- یادداشت/« ما و دفاع از دین خدا »
- خبرگزاری قرآنی ایکنا/تحلیل قاسم جعفری از پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن: دشمنان متوجه قدرت تمامکنندگی مردم شدند
- خبرگزاری فارس؛جعفری: اغتشاشگران چون گمراه شدهاند کردار زشت خود را زیبا میبینند/ رفتار آشوبگران دیکتاتوری است.1401/10/02
- خبرگزاری فارس؛هراس روز افزون غربیها از فروپاشی؛ 1401/09/19
- خبرگزاری فارس؛نظام بین رفتارهای هیجانی و آشوب سازماندهیشده تمایز قائل شود؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛مأموران فرماندهی انتظامی باید مورد تقدیر قرار گیرند؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛انتقاد از اظهارات یک نماینده/ نقرهداغ کردن دولت و وزرا جزء وظایف نمایندگان نیست؛1401/05/04
- خبرگزاری فارس؛یادداشت/« نشانه زوال بزرگترین جعل تاریخ »؛1401/04/17
- خبرگزاری فارس؛جزئیات اولین جلسه شورای مرکزی جدید کانون دانشگاهیان ایران اسلامی؛1401/04/02
- خبرگزاری ایرنا؛معاون نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری: هماهنگی ارکان قوه مجریه در تعامل سازنده با قوه مقننه رسالت اصلی معاونت امور مجلس است ؛1401/04/02
- رایو گفتگو؛برنامه بدون خط خوردگی؛معاون نظارت و هماهنگی امور پارلمانی ریاست جمهوری خبر داد:پرداخت بخش اعظمی از بدهیهای گذشته/ رشد بیش از ۴ درصدی اقتصاد؛1401/03/31
- خبرگزاری فارس؛رمز تبیین امامت در نگاه امام رضا(ع)؛1401/03/21
- خبرگزاری فارس؛حضور وزیر کار در کمیسیون اجتماعی مجلس میتواند منجر به تصمیمات خوبی برای بازنشستگان شود؛1401/03/18
- مجلس قوی همانند پدری است که هیمنه معنوی و افق دید کاملی دارد؛خبرگزاری مهر؛1401/02/26
- رانتخواران و دلالان نمیتوانند با مردمیسازی یارانهها کنار بیایند؛خبرگزاری فارس؛1401/02/23
- «در باب ارز ترجیحی »؛خبرگزاری فارس؛1401/02/15
- راز ماندگاری امام علی (ع )؛خبرگزاری فارس؛1401/02/03
- خبرگزاری فارس؛آمریکا و غرب پشتوانه دائمی برای آل سعود نخواهند بود.1400/12/26
- اترک،روزنامه صبح ایران؛ به مناسبت روز جهانی عدالت اجتماعی بررسی کرد1400/12/02
- خبرگزاری ایسنا؛استیضاح ثبت شده نداریم/ به صلاح نمایندگان نیست که در حوزه اجرا دخالت کنند؛1400/11/16
- خبرداغ ؛تصویب کلیات بودجه پیام امید، آرامش و گشایش را به جامعه مخابره کرد/ موفقیت وزارت بهداشت در مهار کرونا1400/10/20
- تذکر ۲۵ نماینده به روحانی درباره پیشنویس قطعنامه شورای حکام
- تذکر به وزیر علوم درباره علت نمایش پرچم ایران بدون آرم الله در دانشگاه بجنورد
- تذکر کتبی به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت نپذیرفتن یک ضامن برای تسهیلات
- تذکر به رئیس جمهور در خصوص علت عدم تکمیل گلزارهای شهدای خراسان شمالی
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم در خصوص توضیح علت اقدامات خلاف عٌرف و قانون در دانشگاه پیامنور خراسان شمالی
- تذکر آیین نامه ای دکتر جعفری در خصوص ایثارگران
- توضیح علت عدم همکاری سرپرست وزارت علوم با مجلس برای بورسیهها
- تذکر به رئیس جمهور
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم
- آقای رئیس جمهور! عدم توجه به وام ازدواج جوانان، مدیونیت روز قیامت را در پی دارد
- تذکر به وزیر ورزش و جوانان
- تذکر در خصوص تغییر زودهنگام سرپرستان دانشگاه تهران به فرجيدانا
- تذکر به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس جمهوری
- تذکر دکتر جعفری در خصوص اختصاص سبد کالا،تسریع در عملیات راه آهن مشهد، بجنورد گرگان،آغاز عملیات اجرایی سد قردانلو و نماد رایج در رژیم طاغوت
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
- دخالتهای بان کی مون ناشی از موضعگیریهای نرم برخی در کشور است
- تذکر کتبی 3 نماینده مجلس درباره تخصیص نامناسب اعتبارات قرآنی سال جاری
- دولت بحث خشکسالی در خراسان شمالی را مورد توجه جدی قرار دهد
- سخنرانی دکتر جعفری در جمع عزاداران ظهر عاشورا، مسجد موسی بن جعفر
- صوت: نطق اضطراری 6 بهمن 94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- مصاحبه دکتر جعفری با رادیو اترک به مناسبت روز مجلس شورای اسلامی مورخه 94/09/09
- نطق پنج دقیقه ای دکتر جعفری در صحن علنی مورخه94/08/25
- ادامه رشد علمی کشور
- صوت: نطق سالانه 4 آبان94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- صوت:گزارش حضور در حوزه انتخابیه مورخه سوم آبان 94 در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشتگان در مصاحبه تلفنی با رادیو ایران
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص تهیه و توزیع فیلم های خارجی با زیر نویس فارسی
- گزارش هفته (94/05/14)حوزه انتخابیه در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- جواب قاطع و منطقی دکتر جعفری به عملیات روانی رسانه های تشنگان قدرت در فضای مجازی
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه ها
- روز قدس روز فریاد مظلومین جهان بر ظالمین و مستکبرین
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش
- مخالفت با حذف تبصره ماده 3 طرح استانی شدن انتخابات
- صوت: نطق دکتر قاسم جعفری در مجلس940223
- دکتر جعفری در گفتگوی زنده با رادیو اقتصاد در خصوص تحصیلات تکمیلی
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص طرح ادغام شورای عالی فن آوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی
- گفتگو با رادیو گفتگو در خصوص طرح نحوه تأیید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی
- گفتگو با رادیو ایران در خصوص طرح استانی شدن نمایندگی مجلس شورای اسلامی
نظرات/سوالات