A+ R A-

" نبود قول حزم و اعتذار ! "

" نبود قول حزم و اعتذار ! "

این روزها زیاد دیده می شود که افراد صاحب نام و شاغلان بر مسندهایی مهم پس از القاء سخن و ابراز نظر مجددا در پی تبیین و تفسیر آن بر می آیند و تا جایی که ممکن است سعی بر آن دارند تا سوء برداشت دیگران و نحوه انتشار رسانه ها را عامل اصلی مشکل پیش آمده نشان دهند . در این باب چند نکته قابل ملاحظه است ؛

۱- باید عنایت شود که دشمن همیشه در کمین است تا ماهی خود را صید کند . لذا تمام افراد بویژه آنان که بیشتر در معرض قضاوت و دید عموم هستند باید دقت کنند چنان با اتقان صحبت کنند که جای سوء برداشت و تحریف یا باقی نماند و یا به اقل حد ممکن برسد .

۲- وقتی مساله تکرار می شود باید پذیرفت که صاحبان منصب و تریبون خود نیز ناخواسته در حال پاس گل دادن به حریفند . این که امیر بیان ع فرمودند " هر وقت حرف زدن فزونی یافت خطا و اشتباه نیز زیاد می شود ." ، معنایش آن است که نباید افرادی به دلیل سهل الوصول بودن تریبون در همه موضوعات و آن هم به نحو اطناب سخن بگویند . نتیجه چنین سست عملی می شود بروز لغزش های بسیار و در پی اش اعتذارهای بسیار . البته ظاهرا عذرخواهی هم در زمانه ما لباس تجدد بر تن کرده است و تحت عنوان توضیح سخنان و تبیین گفته های قبلی و امثال آن اطلاع رسانی می شود. اخیرا رسانه های گروهی چنین مواردی را از چندین استان گزارش کرده اند .

۳- این که ما تمام تقصیر را بر دوش دیگران بیندازیم و فکر کنیم ما هر لفظی به کار می بریم و هر لحنی را استخدام می کنیم دیگران موظفند به قول مثل معروف ، أنف ما را الف بفهمند و الا سوء برداشت کرده اند و یا قصد شایعه سازی و تشویش افکار عمومی را داشته اند کمی فرافکنی است و چیزی از مسوولیت اجتماعی و قانونی ما نمی کاهد پس باید خود نیز قدری مراقب باشیم.

۴- جامعه امروزی بحمد الله از ضریب هوشی و فهم  بالایی برخوردار است و تا حد باورنکردنی پیچیدگی قضایا را می فهمد و تحلیل می کند بنابراین بویژه کسانی که بر مسند ها و جایگاه های اجتماعی مهم رسمی و معنوی تکیه زده اند باید در صدور کلمات و بروز رفتار خود بیشتر از دیگران مراقبه داشته باشند تا برای نظام هزینه های اضافی فراهم ننمایند. خدا کند همگان این شریفه قرآنی را در قول  و فعل خود مورد اهتمام قرار دهیم که فرمود ؛ (وَهُدُوۤا۟ إِلَى ٱلطَّیِّبِ مِنَ ٱلۡقَوۡلِ وَهُدُوۤا۟ إِلَىٰ صِرَ ٰطِ ٱلۡحَمِیدِ) الحج 24] قول طیب و توام با حزم و دور اندیشی و راه راست نعمتی است که باید از خداوند خواست که اگر حاصل شود نه لغزشی پیش می آید و نه نیاز به اعتذار و یا توجیه و تاویل سخنان قبل لازم می آید.

عصمنا الله جمیعا من الزلل و هدانا الی الرشاد.

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
219
233
1638509
سه شنبه، 04 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...