A+ R A-

سخنرانی در شب شهادت مولا امیرالمومنین ،حیدر/شب زنده داران شب های مبارک قدر/دانشگاه پیام نور بجنورد

در بهاری ترین لیالی رمضان المبارک که شهرالله و میهمانی خداست و همان گونه که  قدم هایی را برای احیای شعائر الهی در این شبهای با عظمت برداشته اید در قیامت نیز ثابت قدم بماند و هرگز بر روی پل صراط نلغزد.سخنرانی در شب شهادت مولا امیرالمومنین ،حیدر/شب زنده داران شب های مبارک قدر/دانشگاه پیام نور بجنورد

 

 

اَعوذُ بِالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم،

بِسم الله الرّحمنِ الرَّحیم،

   اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین، ثُمَّ الصَّلاةُ وَ السَّلام علی سَیِّدنا و نَبیِّنا حبیبِ اِلهِ العالمین، ابِاالقاسِم المُصطَفی مُحَمَّد و علی اَهل بَیته الطّاهرین المعصومین المکرّمین، سِیَّما بقیة اللهِ فی الارضین، روحی و اَرواحُ العالَمین لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداء.

ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكَاءُ مُتَشَاكِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا  الْحَمْدُ لِلَّهِ  بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

خدا [برای فهماندن حقیقت توحید و شرک] مثلی زده است: مردی را که اربابانی ناسازگار و بداخلاق در [مالکیّت] او شریک اند، و مردی که فقط برده یک مالک است، آیا این دو برده از جهت فرمان گرفتن و فرمان بردن با هم یکسانند؟ [موحدان که بنده خدای یکتا هستند، دارای زندگی منظم و پاک و آخرتی آبادند، و مشرکان که فرمان بران اربابان گوناگونند، دارای زندگی پریشان و آخرتی خراب اند.] همه ستایش ها ویژه خداست. بلکه بیشترشان [به آثار و منافع بندگی خدا] معرفت و آگاهی ندارند.

{زمر29}

در بهاری ترین لیالی رمضان المبارک که شهرالله و میهمانی خداست و همان گونه که  قدم هایی را برای احیای شعائر الهی در این شبهای با عظمت برداشته اید در قیامت نیز ثابت قدم بماند و هرگز بر روی پل صراط نلغزد.

چند خوردی چرب و شیرین از طعام       امتحان کن چند روزی از صیام

گر تو این عنبان ز نان خالی کنی          پر زگوهر های حجلانی کنی

خوشا به حال بندگان الهی که قدر موسم میهمانی الهی را خوب فهمیدند و ترک لذت نمودند که گاهی ترک لذت،چه لذت های معنوی و جاودانه را در پی خواهد داشت.

اگر لذت ترک،لذت بدانی           دگر لذت نفس،لذت ندانی

مناسبت مهم دیگر امشب شهادت مولی الموحدین ،علی(ع)،است؛ دو شب قبل و در سحرگاه نوزدهم رمضان،اسدالله الغالب به آرزوی خود رسید "و به پروردگار کعبه که رستگار شد". آرزویی که رهبر بزرگوار انقلاب هم بدان اشاره کرد:

"زخم های زیادی در غزوه احد بر بدن علی (ع) وارد شد و ایشان آرزو داشت که در خیل شهیدان باشند همان هایی که علی به یاد آنها بود و در فراغشان اشک می ریخت."

کجایند آنهایی که وقتی به اسلام دعوت شدند اجابت نمودند؛قرآن را خواندند و به آن عمل کردند؛و به جهاد دعوت شدند و به سوی میدان جنگ،مثل شتری که برای شیر دادن به بچه اش مسیر را شتابان طی می کند، رهسپار می شدند.کجایند عمار ها،ابن تیهان ها،ذوالشهادتین ها و ... که داعشیهای صدر اسلام سر آنها را بریدند و برای اربابان خود هدیه فرستادند؟حججی ها و همت ها و خرازی ها و باکری ها کجایند؟

علی در حسرت و افسوس آنها بود که رسول الله (ص) به او فرمود:نگران نباش همانا وعده رسول الله به تو ،وعده صادق است.

به تعبیر حاج قاسم اول باید شهیدانه زندگی کرد تا شهید شد.ابتدا در دنیا باید از این تن رست؛از این علقه ها گسست؛باید آزادی را در همین دنیا تجربه کرد.

البته این سفر،سفر عارفان است،سفر عاشقان است.سفر آنهایی است که سیر معرفت را درک کردند.سفر عازمان است؛سفر شب روان است.

سبک باران این گونه اند.اگر می خواهید به مقصد برسید باید سبک بار شوید.هر چه سبک بارتر شوید بهتر به مقصد می رسید.کشتی ای را در نظر بگیرید  که دچار حادثه و طوفان شده و در حال غرق شدن است؛اولین اقدام کشتی بانان این است که در مواجهه با طوفان اسباب و وسایل اضافه را به دریا می افکنند تا کشتی سبک شود و بر روی امواج بماند.اگر سبک بار شد ممکن است نجات پیدا کند.و این است که امیرالمومنین ،حضرت علی (ع)، می فرماید:" تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا" سبک بار شوید تا برسید.به طوری که ابن ابی الحدید در خصوص این سخن مولا می گوید:من حکمتی از بشر به این مختصری اما در معنا به این مفصلی ندیده ام.

برادران و خواهران زندگی دنیا در این است که سبک بار شویم؛اگر می خواهیم به مقصد اصلی که خدای علی اعلا است و در سیر انا لله و انا الیه راجعون برسیم باید همین حکمت را دریابیم.

سبک باران خرامیدند و رفتند                  مرا بیچاره نامیدند و رفتند

و اینگونه است که شهید والامقام ،سردار دلها،حاج قاسم سلیمانی در جواب رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر تهدید جان ایشان اینگونه پاسخ می دهند که "من در کوه،دشت و صحرا و در همه جا به دنبال شهادتم.واین از ویژگی های علی (ع)است که رستگاری را در شهادت یافته است.

آن شهید شاهدان جاودان        سوخته شمع های محافل در جهان

داخل اندر روضه رضوان شدند        رفتگان یک شب ره صد سالگان

لازم است تعابیر زیبای در رابطه با علی (ع) را از زبان امام مسلمین،حضرت آیت الله خامنه ای،را در این شب باعظمت مرور نماییم:

-زهد علی:

باید توجه داشت که زهد علی (ع) با زهد زهد فروشان که حافظ در سرتاسر دیوان خود آنها را خطاب قرار می دهد کاملا متفاوت است. زهد علی بر مبنای معراج الی الله  و نتیجه آن خدمت به خلق الله است.

-صبر علی:

هنگامی که به رسول الله گفتند چه چیزی تو را پیر کرد فرمود:مرا سوره هود پیر کرد که می فرماید:

 فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ {هود 12}  و بدین معنا است که باید هم خود و هم رهروانت باید صبر کنند و مردمانت باید در سیر الی الله همراه شوند که البته کار بسیار سختی است.

موسی(ع)،کلیم الله، هم به صبر تکلیف شده بود تا تا بنی اسرائیل را همراه خود ببرد اگر غیر از این می بود می توانست پس از مشتی که به آن غبطی فرود آورد؛خود نزد فرعون برود و مسئله به پایان می رسید.

علی (ع) هم باید صبر می کرد و امت خود را هم درس صبر،شجاعت،یتیم نوازی،عزم راسخ،حکمت و ... می داد.

در تمامی زمینه ها،اعم از زندگی شخصی،آداب حکومت،باید به علی اقتدا کنیم؛که البته راه طولانی در پیش داریم و اصطلاحا کمیتمان لنگ است.اگر مسیر حرکت ما مسیر امیر المومنین باشد؛نه در رده های بالای حکومتی بلکه در رده های ستادی و پایین تر هم زندگی اشرافی مایه ننگ می شود.اما فاصله ما با علی زیاد است.

اما نکته اساسی قابل ذکر این است که به رغم نفوذهای دشمن و وجود نامحرمان،آرمان های امام و شهیدان حفظ شده است؛و به تعبیر رهبر فرزانه و حکیم،"انقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی است که بعد از چهار دهه به آرمان های اولیه خود خیانت نکرده است."

اما ناهنجاری هایی داریم که مردم ما را رنج می دهد.آرزو می کنیم خدایوند متعال به عظمت شب قدر که از هزار ماه برتر است و عظمت آن انسان بزرگی که در افلاک نام او یاد می شود همه ناهنجاری ها و پیرایه هایی که راه امام و شهیدان ما را در مقابل نسل های امروزی مبهم کرده است؛همه آنها را بزداید و چه بسا که جامعه ما نیازمند یک انقلاب روحی در جهت حرکت علوی می باشد.

اگر چه دعا و مناجات،اقامه نماز و تلاوت قرآن ارزشمند است اما افضل اعمال در شب قدر معرفت اندوزی و غلم نافع اندوختن است.یادمان باشد تفکر کنیم که اگر کرم پروردگار نبود استحقاق وجود هم نداشتیم ما نبودیم که ادعا داشته  باشیم و اصلا معدوم چیزی برای شدن ندارد.

قابلی گر شرط فعل حق بدی                      هیچ معبودی به هستی نامدی

این سوال مطرح می شود که قیمت انسانیت چیست؟قیمت بندگی چیست؟که طبق فلسفه اشراقی و نظریه مثل افلاطونی اگر انسان از دنیای خارج از آن غار آگاه بود بهای خود را می دانست؛چه بسا که مرگ به سان خارج شدن از این غار باشد.

قیمت هر کالم می دانی که چیست          قیمت خود را ندانی ابلهی است

بنابراین باید متذکر شد که دنیا محل گذر است و شب قدر تلنگری است برای غافل نشدن از فردای قیامت.

اما برای یافتن راه و قدم گذاشتن در صراط مستقیم استادی صاحب نفس لازم است و در پیدا کردن آن استاد صاحب نفس مواظب باشیم گرفتار رهزنان نشویم.

قطع اين مرحله بي همرهي خضر مکن           ظلمات است بترس از خطر گمراهي

 

چه خوب است  داستان مولوی را بازگو کنیم :فردی شکارچی که سرش رو به پایین بود و سایه پرندگان را با تیر می زد غافل از اینکه پرنده واقعی در آسمان بود.عزیزان سرمان را بالا بگیریم و فضای حقیقی را درک کنیم؛ ما گرفتار مجاز شده ایم؛از جمله فضای مجازی که ما را از آخرت حقیقی غافل کرده است.

ره نبرده هيچ در مقصود خويش               رنج ضايع سعی باطل پای ريش

نکته مهم دیگر اخلاص است.سعی و تلاش برای رسیدن به مقصد بسیار مهم است.

دوست دارد یار این آشفتگی                   کوشش بیهوده به از خفتگی

و اخلاص است که کربلا را بوجود می آورد.

مسجدا گر کربلای من شوی   کعبه حاجت روای من شوی  

نکته پایانی:

مراقب باشیم در ایام انتخابات در پوستین خلق نیفتیم.فضای مجازی مملو از نوشته های بدون سند و مدرک شده است؛بدانیم که در فردای قیامت باید پاسخگو باشیم.به هر کسی تهمت زدن بد است؛به هر کسی نسبت ناروا زدن بد است اما مراقب باشیم خوبان و نیکان و اولیا اگر نسبت ناروا زذیم رسوا خواهیم شد.

چون خدا خواهد که پرده کس درد                   میلش اندر طعنه پاکان برد

شب قدر آمده ایم که بگوییم زیر خیمه الله هستیم و به جای صد ارباب فقط یک ارباب انتخاب کرده ایم و آن خداست؛با درک همین یک نکته است که علوی شده ایم.خوشا به حال شما که در این شرایط سخت خدا را انتخاب کرده اید.

ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكَاءُ مُتَشَاكِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا الْحَمْدُ لِلَّهِ  بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

خدا [برای فهماندن حقیقت توحید و شرک] مثلی زده است: مردی را که اربابانی ناسازگار و بداخلاق در [مالکیّت] او شریک اند، و مردی که فقط برده یک مالک است، آیا این دو برده از جهت فرمان گرفتن و فرمان بردن با هم یکسانند؟ [موحدان که بنده خدای یکتا هستند، دارای زندگی منظم و پاک و آخرتی آبادند، و مشرکان که فرمان بران اربابان گوناگونند، دارای زندگی پریشان و آخرتی خراب اند.] همه ستایش ها ویژه خداست. بلکه بیشترشان [به آثار و منافع بندگی خدا] معرفت و آگاهی ندارند.

 

اگر می خواهید خداوند به شما نظر کند اهل دعا باشید.

چون خدا خواهد که ما را یاری کند             میل ما را جانب زاری کند

خداوندا به عظمت خودت این خوبان و پاکان را که آمده اند پرچم علی و فاطمی شدن و شهیدانه زندگی کردن را برافراشته کنند؛همه حاجات شرعیه ایشان را به احسن وجه و به کرمت برآورده به خیر بفرما!

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
112
210
1622229
جمعه، 10 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...