A+ R A-

تداوم بلاتکلیفی رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد

 تداوم بلاتکلیفی رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزادخبرگزاری تسنیم: اختلاف نظر دانشگاه آزاد با وزارت علوم درخصوص پذیرش دانشجو در رشته‌های بدون مجوز وزارت علوم، همچنان ادامه دارد و دود این اختلاف و ناهماهنگی به چشم دانشجویانی می‌رود که اکنون در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند.

قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طی یادادشت اختلاف نظر دانشگاه آزاد با وزارت علوم درخصوص پذیرش دانشجو در رشته‌های بدون مجوز وزارت علوم، همچنان ادامه دارد و دود این اختلاف و ناهماهنگی به چشم دانشجویانی می‌رود که اکنون در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند.

آنها 2ترم درس خوانده‌اند، شهریه هنگفتی پرداخت کرده‌اند و با نگرانی در انتظار تصمیم مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد هستند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد می‌گوید که دانشجویان این رشته‌ها نگران نباشند و حتی به دانشجویانی که از مهرماه آینده قرار است در این رشته جذب شوند نیز این اطمینان‌خاطر را داده و تأکید کرده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

در مقابل شورای گسترش وزارت علوم اعلام کرده وظیفه کمیته 5نفره با توجه به انقضای مهلت تعیین شده برای رسیدگی به وضعیت رشته‌های بدون مجوز دانشگاه به پایان رسیده و این موضوع به‌صورت عادی در این شورا بررسی خواهد شد و رشته‌های بدون مجوز باید از دفترچه کنکور امسال حذف شود.

نگران نباشید

معاون آموزشی دانشگاه آزاد در واکنش به نگرانی دانشجویان دوره دکتری رشته‌هایی که هنوز به تصویب وزارت علوم نرسیده به همشهری می‌گوید: «جای هیچ نگرانی برای دانشجویانی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند و همچنین داوطلبانی که از مهر وارد دانشگاه آزاد می‌شوند وجود ندارد اقدامات لازم برای تصویب رشته‌های باقیمانده انجام شده است.»

دکتر حسین غریبی توضیح می‌دهد:«با تعامل مناسبی که بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم وجود دارد امید است بتوانیم سایر رشته‌های باقی مانده را نیز به همین شکل خیلی زود به سرانجام برسانیم.»

به گفته وی پرونده رشته‌هایی که برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به وزارت علوم ارسال شده بود، برخی از آنها از قبل در این وزارتخانه وجود داشت و وزارت علوم هم به‌صورت عادی و با روند معمولی آنها را بررسی می‌کرد که در این بررسی‌ها تقریبا تعداد زیادی از این پرونده‌ها به سرانجام رسیده و تعدادی هم در حال بررسی است.

پیش از این هم معاون آموزشی دانشگاه آزاد با اذعان تلویحی به پذیرش بدون مجوز دانشجو گفته بود: «وزارت علوم می‌گوید دانشگاه آزاد باید ابتدا این رشته‌ها را در شورای گسترش مصوب می‌کرد. از سوی دیگر ما در یک موقعیت انجام‌شده قرار گرفته بودیم و سعی داریم اکنون آن را مدیریت کنیم.»

پایان وظیفه شورای 5نفره

درحالی‌که معاون آموزشی دانشگاه آزاد به دانشجویان رشته‌های بدون مجوز و داوطلبانی که قرار است در این رشته‌ها پذیرش شوند اطمینان‌خاطر می‌دهد که نگران نباشند، روابط عمومی وزارت علوم اعلام کرده که براساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی تمام کدرشته‌هایی که نتوانسته‌اند مجوز لازم را از شورای گسترش آموزش عالی بگیرند باید از دفترچه آزمون پذیرش دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 94-95حذف شوند.

براساس اعلام شورای گسترش آموزش عالی، با توجه به اینکه مأموریت کمیته 5نفره رسیدگی به پرونده‌های فاقد مجوز دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان اردیبهشت94بوده و با توجه به اتمام دوره مأموریت، وظیفه این کمیته پایان یافته تلقی می‌شود. بنابراین از این پس برای پرونده‌های جدید دریافت شده از طریق سامانه دفتر گسترش آموزش عالی طبق روال سایر دانشگاه‌ها توسط گروه‌های تخصصی شورا بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.

این اطلاعیه وزارت علوم در حالی است که چند روز قبل معاون آموزشی وزارت علوم در اظهاراتی متناقض و همسو با مسئولان دانشگاه آزاد، درباره رشته محل‌هایی که هنوز مجوز نگرفته‌اند، گفته بود:«ما نمی‌گوییم 1400 رشته محل باقی مانده، فاقد مجوز هستند، بلکه می‌گوییم به لحاظ شاخص‌هایی که در آموزش عالی تعریف شده دارای نقص هستند و دانشگاه آزاد باید نسبت به رفع نقص آنها اقدام کند. ما کاملا با مدیریت این دانشگاه هماهنگ هستیم، دانشگاه آزاد نیز به‌دنبال رفع نقص رشته محل‌های مذکور است. اگر پس از انجام رفع نقص 10 الی 15 درصد مورد قبول وزارت علوم نباشد، در زمان خود با تفاهم در مورد آن چاره‌اندیشی می‌کنیم.» تعیین تکلیف دانشجویان اما مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم دی 93با تأکید بر اینکه پس از رسیدگی به پرونده‌ها، اگر کدرشته‌ای واجد شرایط نباشد داوطلبان آن کدرشته باید در واحد دیگری مشغول به تحصیل شوند، گفته بود:«تعیین تکلیف دانشجویان پذیرش شده مشکل دانشگاه آزاد است ما فقط نتیجه بررسی‌های خود در رابطه با امکانات دانشگاه برای پذیرش دانشجو در یک کدرشته را اعلام می‌کنیم. اگر کدرشته‌هایی واجد شرایط نباشند از ادامه پذیرش دانشجو بازمی‌مانند و دانشجویان مشغول به تحصیل در این کدرشته‌ها باید به واحد دیگری منتقل شوند.»

کسی درست نمی‌داند دانشگاه آزاد دقیقا چه تفاهمی با وزارت علوم داشته است که مسئولانش تا این اندازه محکم از حل شدن این مشکل حرف می‌زنند اما این را همه می‌دانند که دانشجویان در حال تحصیل در رشته‌های بدون مجوز و آنهایی که برای آزمون امسال این رشته‌ها را انتخاب کرده‌اند، سرگردان هستند.

باید رسیدگی شود اگر رشته‌ها شرایط لازم را دارند باید مجوز بگیرند و اگر هم ندارند خلاف قانون است و عملا غیرمجاز هستند و باید تعطیل شوند.به هر حال اکنون نوعی انتظار ایجاد شده و باید به وضعیت دانشجویان رسیدگی شود.دکتر فرهادی، وزیر علوم دوم تیر در کمیسیون آموزش و تحقیقات حاضر شد و اعلام کرد بررسی‌های لازم انجام شده و مشکل به‌زودی حل خواهدشد. انتهای پیام/

نظرات/سوالات (1)

  • علی

    با سلام جناب اقای دکتر
    خواهش میکنم نذارین قداست دکتری این مملکت بریزه اونا اینقدر با قاطعیت میگن مجوز می گیریم که ادم فکر میکنه مسئولین وزارت علوم خودشون رو با دانشگاه ازاد هماهنگ میکنن نه برعکس

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
378
491
1643781
شنبه، 15 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...