A+ R A-

خبرگزاری فارس؛مدرسه کرونا آزمایشگاه انسان‌ها !۹۹/۰۱/۰۲

مدرسه کرونا آزمایشگاه انسان‌ها !

کرونا مدرسه‌ای است که مطمئنا ملت ایران در ایران مدرسه درس خود را خوب می گیرد و عنقریب در امتحان سربلند خواهد شد اما تک‌تک ما و به‌ویژه خواص باید ببینیم کجای کار هستیم.

مدرسه کرونا آزمایشگاه انسان‌ها !

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، قاسم جعفری عضو هیات علمی دانشگاه و عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی طی یادداشتی نوشت: حوادث سخت هنگامه خوبی است برای تراوش جوهر درونی انسان ها به بیرون. این روزها که بلیه کرونا رکورد جهان گشایی را شکسته است از رفتار شخصی و اجتماعی اشخاص و ملت ها می شود به عیار اصالت هر یک پی برد. 

کسانی که در این حوادث عبرت پیشه می کنند. استغفار از خطاهای خویش را مد نظر دارند به اصلاح واقعی خویش در سایه توبه واقعی مشغول می شوند و همزمان با عنایت به وظیفه عقلی و شرعی تمام توصیه های صاحب نظران امر و متولیان امین را مراعات نموده و از کمک و مساعدت به دیگران به فراخور حال و توان دریغ نمی ورزند. این اشخاص به مصداق ایثار بر نفس گاه در امکانات موجود از قبیل مواد و وسائل بهداشتی تا خورد و خوراک دیگران را بر خویش مقدم می دارند.

در دست گیری از گرفتاران و گره گشایی از کارشان تلاش می کنند. عده ای در خط مقدم ایفای نقش می کنند مثل کادر محترم درمان و تمام پرسنل شریفی که در این فرایند جهادگونه و نوع دوستانه این روزها به دل حادثه زده اند. عده ای در خطوط بعدی به پشتیبانی مادی و معنوی مشغولند. یکی کمک مالی می کند.

یکی هنر خویش را در تهیه اقلام پیشگیری و درمان مثل دوخت ماسک و یا کار دو شیفت و بیشتر برای تولید مواد اولیه در کارگاه و کارخانه اش به نمایش می گذارد. یکی برای آگاهی بخشی، ایجاد امید و تقویت اراده ها در مقابله با این جرثومه نامیمون،  رسانه پاک را در عرصه رسمی و مجازی سنگربانی می کند. برخی هم رکود اقتصادی حاصل از این مصیبت را می فهمند و تحمل دیدن چهره زرد نیازمندان، کارگران، مستاجران، قرض داران و... ندارند و لذا در توان خود با اعمال خدا پسندانه مثل بخشش اجاره بها، استمهال پرداخت وام و غیره انسانیت خویش را به نمایش می گذارند. 

در دیگر سو جنبدگان در صورت آدم هستند که فرصت را برای زر اندوزی و پر کردن کیسه خود مهیا می بینند .اولا با حرص و ولع به  ذخیره اقلامی که حتی نیاز ندارند در ابعادی ناباورانه مشغول می شوند. ثانیا با خروج از دایره انصاف و وجدان به جای کمک به گرفتاران با احتکار و افزایش قیمت کالاها در کسوت جنود شیطان نقش ایفا می کنند. از طرفی با ایجاد یاس، تحقیر تلاش های خدمتگزاران و همراهی با دشمنان به طور پنهان و آشکاربر طبل شایعه می کویند. واقعا تو گویی خداوند اراده می کند گاهی نسخه مینیاتوری قیامت را در دنیا رونمایی کند . (یَوۡمَ تُبۡلَى ٱلسَّرَاۤىِٕرُ) الطارق 9] نهان آدمیان در آن روز بروز می کند. و چه خوب گفته است  علی ع که ": فی تقلب الاحوال علم جواهر الرجال".

البته نگاهی اندیشه ای به این ماجرا هم ضرورت دارد ؛ آیا این فاجعه جهانگیر مصنوع بشر و در زمره اعمال بیوتروریسم است؟ یا آنکه یک هنجار طبیعی و نهایتا نوع جهش یافته ویروس های مرسوم و شناخته شده در تاریخ بشر است؟ صرف نظر از منشأ این ویروس هولناک نحوه مواجهه با آن نیز بیانگر نوع اعتقادات و درک فکری اجتماعی و سیاسی جوامع است . برخی همه چیز را به تقدیر می سپارند و تسلیم سرنوشت می شوند. گروهی این ماجرا را فرصتی برای انتقام گیری از دین و جامعه مومنان می دانند. برای نمونه برخی نوشتند؛ دیدید که حرم هایشان دیگر شفا نمی دهد. نمازهایشان را تعطیل کردند! از منظر اینان بالاخره دین در برابر علم زانو زد.

پاسخ این یاوه گویان خیلی ساده است. اولا دین هیچگاه در تقابل با علم حقیقی نبوده که بخواهد در این مواجهه خیالی زانو بزند یا نه. شریعت دو بال دارد عقل و نقل و به تعبیر برخی بزرگان از منظر دینی به همان اندازه که قرآن کریم سند است و حدیث صحیح پیامبر (ص)  و امام معصوم (ع) حجت است تشخیص عقل هم حجت است. اگر در حدیث منسوب به پیامبر ص آمده است؛ " به سرزمین وبا زده سفر نکنید و اگر در آن  دیار هستید از آن خارج نشوید" در واقع آنچه امروز به نام قرنطینه بهداشتی می خوانیم و برای عملی شدنش شعار مهم " در خانه می مانیم " را نهادینه کرده ایم تا زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم و این نفوذی منحوس را نارسانا کنیم حکمتش در همین حدیث نهفته است. بد سیرتانی که در تلاشند از این شرایط سخت برای ضربه زدن به معتقدات دینی مردم بهره گیرند باید بدانند که جاذبه و دافعه مکتب حیاتبخش و اسلام ناب به گونه ای است که رشته ارتباطی مومنان واقعی حتی با فرض باریدن عذاب ظاهری از آسمان و جوشش بلایای ریز و درشت از  کران تا کران زمین باز هم از ساحت ربوبی گسسته نخواهد شد و ماهیت " انا لله و انا الیه راجعون " ش را از دست نخواهد داد . ملتی که رنگ خدا گرفت و به این درک رسید که صغیر و کبیر فعل الهی حکمتی دارد و لباس عبودیتش را پوشید دیگر هر آنچه او پسندد به دیده منت استقبال می کند. 

پس آنان که با مستی حاصل از دنیازدگی ، ایسم های تولیدی در اذهان مریضشان را تفلسف می کنند تا به خیال خام خویش ریشه های دینداری را بزنند باید بدانند که آب در هاون می کوبند چون بلایا هر چه شدیدتر مومنان واقعی را ایوب گونه می سازد. ایوب در هنگامه ابتلا دو نوع با خدا مناجات کرد ؛ "  وَأَیُّوبَ إِذۡ نَادَىٰ رَبَّهُۥۤ أَنِّی مَسَّنِیَ ٱلضُّرُّ وَأَنتَ أَرۡحَمُ ٱلرَّ ٰ⁠حِمِینَ"  (اﻷنبیاء 83) و در جایی دیگر گفت: " وَاذْکُرْ عَبْدَنَا أَیُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الشَّیْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ" (سوره ص 41). یعنی خدایا این مصیبت ها یا منشأ طبیعی دارد که تو در رفع آن مهربان ترینی و یا منشأ شیطانی ( اعم از شیاطین جن و انس و در فرض امروز ریشه بیو لوژیکی ) دارد که باز هم تو خود مرا کفایت خواهی کرد. 

گر چه باید پذیرفت این ویروس میکروسکوپی بشر سرگشته، طغیانگر و مستغنی را خوب سر جایش نشاند. اگر روزی  نیچه در نوشته خود هنرمندانه دیوانه ای را راهی بازار کرد تا فریاد بزند " خدا مرد " ! اینک گردنکشان عالم فهمیدند علم و تکنولوژی و قدرتی که عاریت الهی است و آنان به گزاف مدعی اند بالاصاله متعلق به آنهاست دیگر مستقلا پاسخگو نیست و باید به منشأ مطلق علم و قدرت متصل شوند تا او راه نجات نشان دهد و به نسخه شفابخش رهنمون گردد. 

نکته دیگری که باید از نظر دور نباشد عملکرد برخی قشری گرایان و دینداران سطحی است که همه چیز دین را در همین مناسک ظاهری می جویند و فکر می کنند تمسک به آن کافی است و انجامش را در هیچ شرایطی نباید کوتاه بیایند! گر چه بخشی از نیروهای شر- همچون وهابیت خبیث و شیعه انگلیسی-  ساده لوحی گروه هایی این چنینی را بهترین فرصت برای رسیدن به دنیای خویش می دانند و از دین خواهی مردم دنیای خود را آباد می کنند.

اینان در واقع برای بسته شدن درب حرم های اولیای الهی خیلی نگران نیستند اما در هراسند که مبادا منافع دنیایی خویش را از دست دهند. اینان در لباس دایه های مهربان تر از مادر ظاهر می شوند و نعره کشان در دفاع از مساجد و معابد تظاهرات می کنند و جالب آن که ادبیاتشان در دو سر طیف یکسان است.

وهابی به دروغ می گوید در طول تاریخ سابقه ندارد مساجد بسته شوند و نماز جمعه تعطیل گردد و شیعه انگلیسی حلقوم پاره می کند که زمان شاه هم حرم را نبستند چرا این ها می بندند ؟!. در آن سو حدیثی که سنداً و دلالةً جای سخن دارد ، به پیامبر ص نسبت می دهند که " لا عدوی " یعنی مرض مسری وجود ندارد پس جماعات نباید تعطیل شوند. و این سو می گویند ضریح ها شفابخشند و عوام فریبانه داد می زند که من کروناهای ضریح را لیس زده ام پس بیایید زیارت ! و..

توجه این حضرات را به یک حادثه تاریخی جلب می کنم ؛ ابن حجر می گوید در سال ۸۳۳ هجری وبا قاهره را در نوردید و روزانه ۴۰ نفر جان می دادند عالمی برای رفع بلا مردم را جهت دعا و  نماز استغاثه در صحرا گرد آورد پس از آن اجتماع چیزی نگذشت که روزانه ۱۰۰۰ نفر بر اثر انتقال جمعی جان دادند. پس خوب است این گروها اگر ماموریتی از جانب ارباب سلطه و استکبار ندارند بیش از این با رفتارهای بچگانه گروه های معاند را خوشحال نکنند و عرض خود نبرند و زحمت دین مدارند. 

در این ماجرای تراژدیک جهان دید که دولت های مدعی و ملت های تمدن نما چگونه بی ریشه‌ای خود را نشان دادند و در اوج خود پرستی و تامین نیاز شخصی حتی بر جنازه همنوعانشان پا نهادند. غارت فروشگاه ها و سایر رفتارهای اومانیستی شاهد محکمی بر این ادعاست. 

در پایان باید از تمام کسانی که در حلقه های مختلف زنجیره خدمت رسانی اعم از کادر درمان، گروه های خودجوش زحمتکش، مسئولین صادق و خدمتگزار در سطوح مختلف و تک تک شهروندانی که حتی با التزام به توصیه ها ادای وظیفه می کنند، تشکر کنیم.

سخن آخر این که مطمئنا ملت ایران در ایران مدرسه درس خود را خوب می گیرد و عنقریب در امتحان سربلند خواهد شد اما تک تک ما و بویژه خواص باید ببینند کجای کارند؟

انتهای پیام/

لینک مطلب در خبرگزاری فارس:

https://plink.ir/CBwjd

 

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
49
180
1620175
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...