A+ R A-

یادداشت/نکته هایی با کاروان یازدهم

 

۱-   امیدوارم مجلس یازدهم کارنامه ای کسب کند که افکار عمومی به راحتیبپذیرد مجلس در راس امور است . 

یادداشت/نکته هایی با کاروان یازدهم

۲-  باید کلیت مجلس یازدهم بپذیرد اگر ناکامی مجلس دهم فی الجمله نه بالجمله ، به پای طیف و جناحی خاص از نظر افکار عمومی ثبت شد توفیق و عدم توفیق پلاک ۱۱ به دلایلی که فعلا جای پرداختن به آن نیست انصراف ذهنی به سمت کلیت نظام خواهد داشت. 

۳- ایجاد هارمونی قابل قبول بین ساحت نظر و عمل و با عنایت به آن برنامه ریزی مبتنی بر مبانی کلان نظام اسلامی و اسناد بالادستی مصوب و تحقق بخشی میدانی در هر دو بعد تقنین و نظارت به گونه ای که تا حد مقبولی آیینه درست نمای واقعیت های جاری جامعه باشد تکالیف سنگینی را به رخ جالسان صندلی سبز می کشد . 

۴- تبیین صحیح مسائل جاری مجلس و توجیه مداوم  افکار عمومی اهمیت فراوانی دارد. 

۵- همان اندازه که برخورداری از  رانت های به ظاهر مشروع و غیر مشروع یک آسیب جدی برای نمایندگان است گرفتاری در دام حرکت های سطحی پوپولیستی موجب ناکارامدی ، حاشیه سازی و بازماندن از کارهای اصلی می شود. 

۵- کاش این آرزو برآورده شود که این بار هیأت نظارت بر نمایندگان بر اساس آیین نامه ای روشن و عملکردی شفاف ،  به دور از تعارف ، واقعی و غیر تشریفاتی شکل گیرد تا به هدف اصلی و شان نزول ایجادش که همان بازدارندگی است نزدیکتر شود . 

۶- عمل عالمانه مومنانه و جهادی  ، برنامه ریزی منطبق با اصول مقبول ، روش های صحیح تمشیت امور ، تعامل سازنده  با سایر قوا ، قاطعیت منطقی ، ابهتی زیبا برای مجلس می سازد که ناخود آگاه موتور محرکه سایر بخش ها و بویژه قوه مجریه برای حرکت مناسب بر ریل صحیح خواهد شد . 

۷ - رییس منتخب مجلس گر چه سابقه تقنینی ندارد اما می شود خوشبین بود چون در عوض هوش سرشار ، انگیزه قوی ، سوابق اجرایی در کلیدی ترین بخش ها و پست های مدیریتی ، قدرت مدیریت  بحران و بهره مندی از تیم های کاری کاردان  و متخصص در کارنامه دارد . البته دعا می کنیم برخی ملاحظات که دلسوزانی را دلمشغول خویش کرده و در جای خود گفته آمده به نفع رفع دغدغه ها و  سلامت مسیر جریان یابد . 

۸ - یکی از اصلی ترین سلاح های نمایندگان و در کل مجلس قدرت اندیشه و  تبیین آکادمیک موضوعات در هر دو بعد جاری و استراتزیک و نیز تاکتیک سازی های معقولانه به مقتضای شرایط است که امیدورایم بر خلاف تلقی نگارنده در وجود مکفی این سرمایه در جمع مقصود ، عزیزان منتخب در این بعد هم با قوت ظاهر شوند. 

۹- ان شاء الله شاهد آن باشیم که استراتژی انشائی در این مجلس تبدیل به استراتژی خبری شود. یعنی به جای وعده های خارج از عرف گوش های ملت به خبر وقوع موارد مورد اهتمام و نیاز در عرصه تقنین و نطارت عادت کند . مثلا فراوان بشنویم که فلان قانون را به درستی اصلاح کردیم . خلاها را پر و تعارض های قانونی در فلان موضوعات را تصحیح نمودیم . در بعد نظارت فلان گام های اساسی را برداشتیم. و..

۱۰ - آنان که با نیت الهی و سالم در این رقابت وارد شدند  حتما می دانند که حقیقت گویی و حق پویی ، صداقت و انصاف با همه افراد ، اقشار ، اقوام و.. رمز ماندگاری است هر چند که خلقی را بویژه خاصان را خوش نیاید و کمر همت بر آن بندند که به زیرشان  کشند . 

۱۱ - امید است مسافران واگن ۱۱ بدانند که حرکت های فردی هر چند ملائم حب ذات است و چون بازیکنی تکنیکی چه بسا اعجاب تماشاگران را برانگیزد و نفس آدمی را خوش آید اما در نهایت کار سخط عامه ،  هدر منابع و کم فروغی نتیجه و اختلال تدریجی نظام را در پی دارد . 

۱۲ - اصول قانون اساسی  به عدالت در توسعه ،  توازن منطقه ای و رفع تبعیضات ناروا و نگاه جامع به ابعاد حیات فردی و اجتماعی ،  ایجاد تعادل بین مصالح نظام و شهروندان ، تنظیم درست روابط بین حاکمان و مردم ، تعامل قوا با یکدیگر و..فرا می خواند . قانون اساسی دارای اصولی است که خوب می دانیم برخی از درجه اهمیت والاتری برخوردار است اما در مجموع یک کل جامع تشکیل می دهد و زمانی به نتایج دلخواه و آرمانی ملت دینی و انقلابی می رسد که همه اصول بدون اهمال اجرا شود ؛ وظیفه مجلس بر این مهم و ضمانت اجرای ان  از هر قوه دیگری بارزتر است . 

۱۳ - خوشبختانه بسیاری از اعضای کاروان یازدهم بدون لکنت زبان خود را انقلابی و ولایی می دانند . امید است که به همین موازات تحلی به صفات انقلابی و ولایی را وجهه همت قرار دهند . البته این صفات در سیره امامین انقلاب معین است و بسیاری از آنان بر زبان ناطقه ناخدای این  کشتی گفته آمده است .

 

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
92
180
1620218
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...