گفتگوی زنده تلفی رادیو اقتصاد 01/02/93
- توضیحات
- نمایش از دوشنبه, 01 ارديبهشت 1393 14:36
- دسته: پیام ها و یادداشت ها
گفته می شود تولید علم و توسعه علم اتفاق نمی افتد مگر یک پشتیبان مالی و اقتصادی داشته باشد . برای این توسعه مجلس محترم چقدر تلاش کرده است در جهت اینکه این مشوق ها و حمایت ها ایجاد شود؟
جواب: علم اگر قرار است انجام شود باید شاخصهای مختلف و مسایل مختلف را مورد توجه قرار دهیم . بنده اعتقادم این است که اولین قدم اراده است و توانایی و پشتکار اگر قرار باشد که اراده و پشتکار نباشد همه اعتقادات عالم را به نفر با یک کشور بدهند فایده ای ندارد . ما در کنار اراده اراده و پشتکار و تلاش حتمأ نیاز به اعتبارات داریم . بویژه امروز ما می بینیم که برای رسیدن به شاخص های بلند علمی های و تکنولوژی و مسایل دیگر حتمأ نیاز داریم که موارد اولیه آن تهیه شود .حتمأ نیاز داریم زمینه سازی های اصلی آن آماده شود .در واقع آحاد علم و دانش و پژوهش گران باید شرایطی برایشان فراهم شود که دغدغه ای بلحاظ امکاناتی که برای پیشرفت و پیشبردن مرز دانش نیاز دارند نداشته باشند از این بابت بحث اعتبارات و بودجه بسیار مهم است که مجلس هم مدام به این مسأله توجه جدی داشته در بوجه سال 1392، 500میلیون دلار را از صندوق توسعه ارزی پیشنهاد داد کمیسیون آموزش وتحقیقات در صحن علنی بنده خودم دفاع کردم که رأی هم آورد اما در عمل متأسفانه تخصیص نخورد می خواهم بگویم که مجلساین توجه جدی را دارد . امسال هم دوباره سعی کردیم به بحث اعتباراتی که در عرصه علم و دانش نیاز است توجه جدی بکنیم اما شرایط ، شرایط خاصی است . البته فکر می کنم بحث هدفمندی یارانه ها هم که مطرح شود . تقویت صندوق های دانش بنیان و پرداختن به شرکت های دانش بنیان ، معلومات علمی ریاست محترم جمهوری تقویت نخبگان و توجه به آنها و جزء بحث های مهم است که ما هم به آن توجه داریم امروزهم جلسه ای را در کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری با مشارکت وزارت محترم آموزش و پرورش و وزارت محترم علوم،تحقیقات و فناوری و معاونت علمی ریاست جمهوری یک حرکت جمعی را برای اینکه انشاء الله یک نقشه را ه اجرایی مناسب تری را بشود پیش بینی کرد که یک بحث آن بحث اعتبارات و پشتیبانی های معنوی و مادی دیگر است که سعی میکنیم در حد توان در خدمت دوستان باشیم .
سوال: اولا چطور می شود از پژوهش و تحقیق در جهت توسعه کشور استفاده کرد و بهره برد. و واقعاً چقدر از پروژه های ما در دانشگاه ها به سمت تجاری سازی هدایت می شود؟
جواب : امروز رسالت دانشگاهیان و اساتید محترم دانشگاه و پژوهشگران ما بسیار حساس است . شاید تحقق اصلی این جمله و سخن زریبای امام راحل و عظیم الشأن داشتند که فرمودند: دانشگاه مبداء همه تحولات است . امروز بیشتر احساس کنیم در اصول 24 گانه رهبر معظم انقلاب اعلام کردند از همان اول به اقتصاد دانش بنیان اشاره می کند . بحث مهارت آموزی و تبدیل شدن گفتمان اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان رایج که کار دانشگاهیان است . تولید را تقویت کردن، همه اینها مبتنی بر علم و دانش است . امیرالمؤمنین (ع) در یک حدیث جالب می فرمایند : العِلمُ سُلطانٌ ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ. امام علی(علیهالسلام) فرمودند: دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد بر او يورش برند. بحث تحقیقات، پژوهش و اختراعات بسیار مهم است . این مسأله را باید جدی بگیریم و فرهنگ پرکاری را جدی بگیریم منتها یک مسأله است که بسیاری از پژوهشگران و اصحاب فکر و اندیشه اختراعات را انجام می دهند اما بدلیل نبود اعتبارات در مرحله تحقیقاتی باقی می ماند و نهایتاً نیمه صنعتی می شود و پشتوانه های دیگری نیست . یک دلیل آن برمی گردد به شکاف بین بخش بازار، صنعت و دانشگاه و پزوهشگران وجود دارد . به رغم اینکه سال ها دارد تلاش می شود بی اعتمادی متاسفانه وجود دارد . اصحاب صنعت فکر می کنند که نیاز ب دانشگاه ندارند ، خودشان یک مرکز مختص پژوهشگاه می زنند و آموزشگاهی در ست می کنند و فکر می کنند.که اساتید دانشگاه نا محرمند و نباید آنجا بیایند ما اگر این کار را انجام بدهیم و از طرفی اعتبارات هم برای صنعتی شدن. کارهای خوبی انجام میشود وقتی جوانهای خوب را آدم می بیند ذوق زده می شود ، تا ما این را بتوانیم تبدیل کنیم حتی می گویند از مشابه خارجی بسیاری از اینها می تواند امتیازات بیشتری داشته باشد در این راستا حقیقتأ اگر تلاش نگنیم مثل این می شود که در این میدان فوتبال یک تیمی خوب بازی کند و با هم هکاری کنند اما کنار دروازه بان که رسیدن گل نزنند . حالا ما اگر نتوانیم اینها را صنعتی بکنیم و به میدان عمل بیاوریم و کاربردی کنیم هر چه تحقیقات و تلاش شود و هر چه انرژی برایش هزینه شود بی ثمرات و فایده ای ندارد . جمله زیبایی را رهبر انقلاب دارند می فرمایند: ادای وظیفه باید معطوف به نتیجه هم باشد. ایرادی که بنده می توانم بگیرم چون معلم دانشگاه هستم، بساری از کارهایی که در دانشگاه انجام می شود در خلاء است شاید دلیل آن هم همان فاصله ای که بین صنعت و بازار با دانشگاه است. کارهایی انجام می شود که بدرد قفسه ها می خورد کسی هم شاید یکبار به آنها مراجعه نکند . بسیاری از رساله های دکتری ما که نوشته می شود و یا کارهای کارشناسی ارشد متأسفانه مشکلی را از جامعه حل نمی کند و به قول دانشگاهیان مسأله محور نیست و در اینجا رسالت اساتید محترم این است که هم موضوعات کاربردی و بدرد بخور را داشته باشند و هم دانشجویان عزیز ما با یک وجدان کاری جدی وارد عمل شوند. خلاصه ما باید بپذیریم که در کنار همه این کارها باید همان طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند فرهنگ از اقتصاد هم مهم تر است . اقتصاد ما زمانی متحول می شود و ما می توانیم الگو شویم که فرهنگ درست آن را هم براساس مبانی دینی و اسلامی خودمان ایجاد بکنیم و مجلس هم یکی از ارکانی است که وظیفه مهمی دارد و ما در آن پیچ تاریخی هستیم که کسی در اینجا در ادای وظیفه خودش کوتاهی کند در پیشگاه خدا و ملت و تاریخ سنگین خواهد بود.
سئوال: خبرهای نوید بخش مقاله های علمی ما زیاد شده ، مقام های خیلی خوبی را بدست آورده جای خوشحالی است. آیا منبعی داریم که مشخص بکند که این تحقیقات و پژوهشهای ما در دانشگاه ها در چه حوزه هایی کاربرد دارد و می توان بصورت عملی و مصداقی در جامعه پیاده شود؟
جواب: یک پزوهشگر اگر میدانی و عملی بخواهد کار بکند باید موضوعات خودش را از داخل جامعه انتخاب کند. ما یکی از مشکلات اساسی که داریم در واقع نیاز سازی می کنیم، دنبال نیازهای واقعی مردم نمی رویم این همان کاری است که دیگران می خواهند بر ما تحمیل بکنند. ما باید آنچه را که به درد جامعه می خورد ببینیم چیست . ما به عزیزان وزارت علوم بارها گفتیم و باز هم تاکید می کنیم سرفصل ها و رشته هایی را که ما ایجاد می کنیم بسیاری از این رشته ها طرف اگر آمد و کارشناسی گرفت با آن که نگرفته خیلی تفاوت نمی کند زیرا در هیچ کجا حتی در ادارات و کارخانه ها و بازار به تخصص آن نیازی نیست و به درد هیچ چیزی نمی خورد. باید سر فصل ها و رشته هایی که داریم شروع کنیم، کار میدانی انجام دهیم فرض کنیم جوان ما می رود درس کشاورزی می خواند اما تا آخر کار یکبار هم مزرعه یا باغی را هم نمی بیند و فرق بین درخت سیب و گلابی را نداند. رئیس دانشگاه فنی حرفه ای کشور پارسال آمده بود کمیسیون آموزش و تحقیقات و می گفت بعضی از اساتید داریم استاد فنی و حرفه ای است و باید برود کارگاه از اینکه روپوش بپوشد عار دارد با این حال آیا امکان دارد این بخواهد به دانشجو و طالب علم خودش، فرهنگ کار را تبلیغ بکند. آسیب شناسی اگر بکنیم بحث های بسیار متفاوتی وجود دارد یک بخشش هم سیاست گذاری کلان است که بخشهای مختلف نظام باید به آن توجه بکنند چه در بحث خلاءهای قانونی که به مجلس برمی گردد و چه در بحث روان سازی اداری که باز هم از مشکلات جدی است که پژوهشگر ما خسته می شود برای اینکه بخواهد حتی یک 50 میلیون را بگیرد که کار مهمی را انجام دهد آنقدر خسته اش می کنند که از زندگی بیزار می شود. یک اراده جدی می خواهد من شنیده ام که ادیسون وقتی می خواست الکتریسیته را کشف کند بیش از 2000 بار آزمایش انجام داد و به شکست انجامید اما هر بار شکست می خورد نمی گفت شکست خوردم می گفت امروز راه جدیدی را آزمایش کردم که منجر به کشف الکتریسیته نشد. باید روحیه صلابت داشته باشیم. و طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمود امروز جنگ ، جنگ اراده هاست./
پایان پیام
- هیچ نظری یافت نشد
چند رسانه ای
آخرین مطالب
- یادداشت/یکم اسفند ماه 1401
- یادداشت/« اقدامات پوتین از نگاه فارین پولیسی »
- شعر/28 بهمن 1401
- سوال ، نظر و استدلال شما چیست ؟
- دعوت از برادران و خواهران ایمانی برای حضور در جشن پیروزی انقلاب اسلامی
- 22 بهمن ماه خراسان شمالی/بجنورد
- به همت کانون بسیج اساتید غیرانتفاعی خراسان رضوی برگزار می گردد:
- به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی (ع)
- یادداشت/8 بهمن 1401
- « یادداشت نماز جمعه ای ۱۴۰۱.۱۱.۷»
- حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به همراه رییس محترم جمهوری اسلامی ایران
- یادداشت دکتر قاسم جعفری در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- یادداشت؛1401/10/25
- پاسخی به یک استدلال
- یادداشت/« ادب طنز ! »1401/10/21
- شهید گمنام سلام! 1401/10/21
- یادداشتی در دی ماه 1401
- دی ماه 1401
- پیام تسلیت دکتر قاسم جعفری در پی درگذشت جناب سرهنگ خلیل باقری
- یادداشت/« ما و دفاع از دین خدا »
- خبرگزاری قرآنی ایکنا/تحلیل قاسم جعفری از پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن: دشمنان متوجه قدرت تمامکنندگی مردم شدند
- خبرگزاری فارس؛جعفری: اغتشاشگران چون گمراه شدهاند کردار زشت خود را زیبا میبینند/ رفتار آشوبگران دیکتاتوری است.1401/10/02
- خبرگزاری فارس؛هراس روز افزون غربیها از فروپاشی؛ 1401/09/19
- خبرگزاری فارس؛نظام بین رفتارهای هیجانی و آشوب سازماندهیشده تمایز قائل شود؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛مأموران فرماندهی انتظامی باید مورد تقدیر قرار گیرند؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛انتقاد از اظهارات یک نماینده/ نقرهداغ کردن دولت و وزرا جزء وظایف نمایندگان نیست؛1401/05/04
- خبرگزاری فارس؛یادداشت/« نشانه زوال بزرگترین جعل تاریخ »؛1401/04/17
- خبرگزاری فارس؛جزئیات اولین جلسه شورای مرکزی جدید کانون دانشگاهیان ایران اسلامی؛1401/04/02
- خبرگزاری ایرنا؛معاون نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری: هماهنگی ارکان قوه مجریه در تعامل سازنده با قوه مقننه رسالت اصلی معاونت امور مجلس است ؛1401/04/02
- رایو گفتگو؛برنامه بدون خط خوردگی؛معاون نظارت و هماهنگی امور پارلمانی ریاست جمهوری خبر داد:پرداخت بخش اعظمی از بدهیهای گذشته/ رشد بیش از ۴ درصدی اقتصاد؛1401/03/31
- خبرگزاری فارس؛رمز تبیین امامت در نگاه امام رضا(ع)؛1401/03/21
- خبرگزاری فارس؛حضور وزیر کار در کمیسیون اجتماعی مجلس میتواند منجر به تصمیمات خوبی برای بازنشستگان شود؛1401/03/18
- مجلس قوی همانند پدری است که هیمنه معنوی و افق دید کاملی دارد؛خبرگزاری مهر؛1401/02/26
- رانتخواران و دلالان نمیتوانند با مردمیسازی یارانهها کنار بیایند؛خبرگزاری فارس؛1401/02/23
- «در باب ارز ترجیحی »؛خبرگزاری فارس؛1401/02/15
- راز ماندگاری امام علی (ع )؛خبرگزاری فارس؛1401/02/03
- خبرگزاری فارس؛آمریکا و غرب پشتوانه دائمی برای آل سعود نخواهند بود.1400/12/26
- اترک،روزنامه صبح ایران؛ به مناسبت روز جهانی عدالت اجتماعی بررسی کرد1400/12/02
- خبرگزاری ایسنا؛استیضاح ثبت شده نداریم/ به صلاح نمایندگان نیست که در حوزه اجرا دخالت کنند؛1400/11/16
- خبرداغ ؛تصویب کلیات بودجه پیام امید، آرامش و گشایش را به جامعه مخابره کرد/ موفقیت وزارت بهداشت در مهار کرونا1400/10/20
- تذکر ۲۵ نماینده به روحانی درباره پیشنویس قطعنامه شورای حکام
- تذکر به وزیر علوم درباره علت نمایش پرچم ایران بدون آرم الله در دانشگاه بجنورد
- تذکر کتبی به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت نپذیرفتن یک ضامن برای تسهیلات
- تذکر به رئیس جمهور در خصوص علت عدم تکمیل گلزارهای شهدای خراسان شمالی
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم در خصوص توضیح علت اقدامات خلاف عٌرف و قانون در دانشگاه پیامنور خراسان شمالی
- تذکر آیین نامه ای دکتر جعفری در خصوص ایثارگران
- توضیح علت عدم همکاری سرپرست وزارت علوم با مجلس برای بورسیهها
- تذکر به رئیس جمهور
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم
- آقای رئیس جمهور! عدم توجه به وام ازدواج جوانان، مدیونیت روز قیامت را در پی دارد
- تذکر به وزیر ورزش و جوانان
- تذکر در خصوص تغییر زودهنگام سرپرستان دانشگاه تهران به فرجيدانا
- تذکر به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس جمهوری
- تذکر دکتر جعفری در خصوص اختصاص سبد کالا،تسریع در عملیات راه آهن مشهد، بجنورد گرگان،آغاز عملیات اجرایی سد قردانلو و نماد رایج در رژیم طاغوت
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
- دخالتهای بان کی مون ناشی از موضعگیریهای نرم برخی در کشور است
- تذکر کتبی 3 نماینده مجلس درباره تخصیص نامناسب اعتبارات قرآنی سال جاری
- دولت بحث خشکسالی در خراسان شمالی را مورد توجه جدی قرار دهد
- سخنرانی دکتر جعفری در جمع عزاداران ظهر عاشورا، مسجد موسی بن جعفر
- صوت: نطق اضطراری 6 بهمن 94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- مصاحبه دکتر جعفری با رادیو اترک به مناسبت روز مجلس شورای اسلامی مورخه 94/09/09
- نطق پنج دقیقه ای دکتر جعفری در صحن علنی مورخه94/08/25
- ادامه رشد علمی کشور
- صوت: نطق سالانه 4 آبان94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- صوت:گزارش حضور در حوزه انتخابیه مورخه سوم آبان 94 در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشتگان در مصاحبه تلفنی با رادیو ایران
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص تهیه و توزیع فیلم های خارجی با زیر نویس فارسی
- گزارش هفته (94/05/14)حوزه انتخابیه در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- جواب قاطع و منطقی دکتر جعفری به عملیات روانی رسانه های تشنگان قدرت در فضای مجازی
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه ها
- روز قدس روز فریاد مظلومین جهان بر ظالمین و مستکبرین
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش
- مخالفت با حذف تبصره ماده 3 طرح استانی شدن انتخابات
- صوت: نطق دکتر قاسم جعفری در مجلس940223
- دکتر جعفری در گفتگوی زنده با رادیو اقتصاد در خصوص تحصیلات تکمیلی
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص طرح ادغام شورای عالی فن آوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی
- گفتگو با رادیو گفتگو در خصوص طرح نحوه تأیید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی
- گفتگو با رادیو ایران در خصوص طرح استانی شدن نمایندگی مجلس شورای اسلامی
نظرات/سوالات